کد خبر: 586

تاریخ انتشار: 1393-01-04 - 01:14

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 221

دولت روحانی، توافق ژنو و صداوسیما/دکترصادق زیباکلام

ايشان مي‌توانند اجازه دهند كه موافقان و مخالفان ژنو در تلويزيون مناظره‌شان را شروع كنند. اما پس از شروع مناظره، آقاي ضرغامي به هيچ روي نمي‌تواند كنترلي بر روي مناظره‌كنندگان اعمال كند حسب ظاهرش و بنا […]

ايشان مي‌توانند اجازه دهند كه موافقان و مخالفان ژنو در تلويزيون مناظره‌شان را شروع كنند. اما پس از شروع مناظره، آقاي ضرغامي به هيچ روي نمي‌تواند كنترلي بر روي مناظره‌كنندگان اعمال كند

حسب ظاهرش و بنا بر آنچه آقاي ضرغامي رييس راديو و تلويزيون ايران به مخالفان توافق ژنو و از جمله به اعضاي فراكسيون تندروي جبهه پايداري ابراز داشته‌اند، ايشان نگران هستند كه اگر ژنو و مفاد آن در صدا و سيما به بحث گزارده شود، دولت آقاي روحاني تضعيف شود و چون آقاي ضرغامي نمي‌خواهد تا دولت آقاي روحاني تضعيف شود، لذا به مخالفان نوشته‌اند كه از برگزاري بحث و مناظره پيرامون موضوع توافق ژنو معذور هستم. آيا به راستي وضعيت آن گونه كه آقاي ضرغامي مي‌گويند است؟ ‌آيا توافق ژنو به گونه‌يي است كه اگر مفاد و بندهاي آن در تلويزيون مورد بحث قرار بگيرد، اين امر مايه تضعيف دولت آقاي روحاني خواهد شد؟ و دست آخر اينكه آيا واقعا آقاي ضرغامي نمي‌خواهند كه دولت آقاي روحاني تضعيف شود؟

به نظر نمي‌رسد كه پاسخ به اين پرسش‌ها خيلي پيچيده و غامض باشند. اساسا مساله هسته‌يي و توافق ژنو به كنار، آيا واقعا آقاي ضرغامي نگران آن است كه مبادا خدايي ناكرده دولت آقاي روحاني تضعيف شود؟ حتي خوشبين‌ترين افراد هم نمي‌تواند باور كند كه آقاي ضرغامي دغدغه و نگراني از تضعيف دولت آقاي روحاني داشته باشند. در واقع حتي مي‌توان يك گام هم جلوتر آمده و گفت كه اتفاقا و برعكس، آقاي ضرغامي خيلي هم بي‌ميل نيستند كه دولت آقاي روحاني تضعيف شود.

خير، واقعيت آن است كه آقاي ضرغامي دغدغه‌هاي ديگري دارند و آن نگراني‌هاست كه سبب مي‌شود تا ايشان تمايلي به دادن تريبون به دست مخالفان ژنو نداشته باشند. از جمله مهم‌ترين اين دغدغه‌ها اين است كه ايشان نيك مي‌دانند كه اگر قرار شود مخالفان ژنو در تلويزيون حضور پيدا كنند، لاعلاج موافقان ژنو هم بايد حاضر شوند. چنين امري در ايران از ابتداي انقلاب سابقه نداشته است. سابقه نداشته است كه پيرامون يك مساله‌ مهم و اساسي ملي كشور در صدا و سيما يك بحث و بررسي آزاد صورت گرفته باشد. همواره اين‌گونه بوده است كه پيرامون مسائل مهم و كلان نظام،‌ مسوولان يك نظري را اعلام مي‌كنند و مابقي اين 75 ميليون هم بايد آن را تاييد و تصديق كنند. همچنان كه در تمامي دوران هشت ساله اصولگرايان در زمان رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد، هر سياستي كه درمورد مذاكرات و هسته‌يي تصميم‌گيري مي‌شد، هيچ كس مجاز نبود تا در مورد صحت و سقم آن كلامي بگويد با بنويسد. اما اكنون اصولگرايان تندرو مي‌خواهند اين قاعده را برهم بريزند. اتفاقا از اين بابت حق با تندروهاست. اين همواره حق مردم است كه همواره در مورد مسايل سياسي، اجتماعي، اقتصادي، نظامي، دفاعي، فرهنگي، خارجي و هر جنبه ديگري كه به مصالح و منافع كشور مرتبط مي‌شود، مردم اظهارنظر نموده و با سياست‌هايي كه از جانب دولت در اين خصوص اتخاذ مي‌شود به مخالف يا موافقت برخيزند. آنچه كه امروز اصولگرايان تندرو تقاضاي آن را دارند، امري بديهي و جزو اصول اوليه نظام‌هاي مبتني بر مردم‌سالاري مي‌باشد. اينكه در گذشته و در دوران آقاي سعيد جليلي يا ديگران اين مهم صورت نمي‌گرفته و كسي در خصوص سياست‌هاي اصلي آقاي احمدي‌نژاد در خصوص مساله هسته‌يي مجاز به اظهارنظر نبوده، و كسي نمي‌توانسته در خصوص مفاد مذاكرات و تصميمات تيم مذاكره‌‌كننده ايران به رهبري دكتر سعيد جليلي اظهارنظر نمايد، دليل موجه و قانع‌كننده‌يي نيست كه پس امروز هم كسي نبايد نسبت به عملكرد تيم مذاكره‌كننده فعلي و توافقات ژنو اظهارنظر نمايد.

مي‌ماند نكته آخر. شايد يكي از اصلي‌ترين و جدي‌ترين دغدغه‌هاي آقاي ضرغامي در جلوگيري از اظهارنظر مخالفان ژنو در صدا و سيما آن است كه همان‌طور كه پيشتر گفتيم، در صورت حضور آنان، به طبع موافقان هم بايد حضور پيدا كنند. آقاي ضرغامي نيك مي‌دانند كه اگر اين اتفاق بيفتد و موافقان و مخالفان ژنو شروع به بحث و مناظره زنده‌ تلويزيوني نمايند، آنقدرها طول نخواهد كشيد كه بحث‌ها و گفتگوها از محدوده توافق ژنو فراتر خواهد رفت و ممكن است بحث‌ها كشيده شود به بسياري از جنبه‌هاي فعاليت‌هاي هسته‌يي ما. به عنوان مثال اينكه اساسا اين فعاليت‌ها چقدر ضرورت داشته، آيا رويكرد و جهت گيري ما در خصوص پرونده هسته‌يي‌مان از ابتدا چقدر درست بوده، اگر سياست‌هاي دوران اصلاح‌طلبان درست مي‌بود پس چرا آقاي احمدي‌نژاد آنها را 180 درجه تغيير داد؟ و اگر سياست‌هاي آقاي احمدي‌نژاد درست بوده پس چرا آقاي روحاني آنها را 180 درجه تغيير مي‌دهد، آيا اساسا از منظر هزينه – فايده اقتصادي برنامها هسته‌يي‌مان چقدر توجيه اقتصادي دارند و بسياري مطالب مشابه ديگر. آقاي ضرغامي نيك مي‌دانند كه ايشان مي‌توانند اجازه دهند كه موافقان و مخالفان ژنو در تلويزيون مناظره‌شان را شروع كنند. اما پس از شروع مناظره، آقاي ضرغامي به هيچ روي نمي‌تواند كنترلي بر روي مناظره‌كنندگان اعمال كند و به آنها بگويد كه اينجا و آنجا خطوط قرمز است و وارد آن نشوند. بنابراين ايشان عاقلانه (البته از ديد خودشان) تصميم گرفته‌اند كه سري را كه درد نمي‌كند را دستمال نبندند و اساسا از همان ابتدا اجازه مناظره‌يي را ندهند. منتهي چون فكر مي‌كنند خيلي زرنگ هستند مي‌خواهند روغن ريخته شده را نذر امامزاده كنند و علت جلوگيري از برگزاري چنين مناظره‌يي را بزنند به پاي اينكه نگرانند كه مبادا خداي ناكرده دولت آقاي روحاني تضعيف شود.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود