کد خبر: 626

تاریخ انتشار: 1392-11-20 - 00:02

نسخه چاپی | دسته بندی: مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار نمایشگاه / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 456

صالحی: پرونده های جدیدی می توانند در کتاب سال گنجانده شوند

سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه کتاب سال اظهار کرد: کتاب سال می‌تواند حاشیه‌های مهمی به اندازه متن داشته باشد، و پرونده‌های جدیدی می‌توانند در کتاب سال گنجانده شده و اضلاع متنوعی را در حاشیه این متن […]

سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه کتاب سال اظهار کرد: کتاب سال می‌تواند حاشیه‌های مهمی به اندازه متن داشته باشد، و پرونده‌های جدیدی می‌توانند در کتاب سال گنجانده شده و اضلاع متنوعی را در حاشیه این متن پدید آورند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مراسم سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامعلی حداد عادل، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، نجفعلی میرزایی مدیر عامل موسسه خانه کتاب، علی شجاعی صائین، ناشران و نویسندگانی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه، صربستان، کانادا، فرانسه، بلغارستان و... در تالار وحدت تهران در حال برگزاری است.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم عنوان کرد: خدا را ستایش و سپاس می‌گوییم که آفرینش جهان را با کلمه آغاز کرد و پیام تشریعی خود را با کتاب به پایان برد.

وی عنوان کرد: و منت ملتی را داریم که چندین هزاره است که با نگارش و قلم پیوند دارد. از روزگارانی که دل صخره را می‌شکافت تا کلمه را به یادگار بگذارد تا دوران زرینی که اندیشه‌اش نه به اندازه دریای خزر تا خلیج‌فارس بلکه به اندازه غرب و شرق گیتی است.

صالحی گفت: جشن کتاب سال مدیون این فرهنگ و ملت است. قدیمی‌ترین جشنواره مستمر فرهنگی که حدود 6 دهه از حیات آن می‌گذرد از سال 1332 تاکنون. و اینک اختتامیه سی و یکمین دوره پس از انقلاب اسلامی را در پیش رو داریم.

وی عنوان کرد: کتاب سال با این نیت پدید آمد و بارور شد که آفرینشگران آثار فاخر مکتوب را بشناسد و ارج‌گذاری دولت و ملت را به ایشان بنمایاند. همچنین می‌خواست و می‌خواهد به دیده‌بانی عرصه مکتوب بپردازد و فرصت بررسی و انتخاب تحلیلی از رخدادهای این حوزه را بیابد.

صالحی اظهار کرد: فلسفه دیگر این رویداد آن است که بتواند با داوری آثار برتر الگوها را بشناسد و آثار مکتوب را با ترازهای معیار معرفی کند.
وی عنوان کرد: این گونه اهداف بود که کتاب سال را پدید آورد و در امتداد 6 دهه فعالیت آن را به اتفاق بزرگ این عرصه تبدیل کرد و در آغازین دهه هفتم می‌تواند پویاتر از گذشته خود را بازتعریف کند.

صالحی عنوان کرد: لازم است که کتاب سال بر اعتمادسازی جامعه علمی بیافزاید. فرایندها را شفاف‌تر کند و اصحاب دانش و فرهنگ را متولیان اصلی این اتفاق مهم قرار دهد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: کتاب سال باید به گونه‌ای برگزار شود که هزاران مولف را با خود همراه و همنفس و آنها را منتظر این رخداد مهم کند.

وی عنوان کرد: جشن‌های اختتامیه کتاب سال نباید پایان راه باشد بلکه با گفتگو و تضارب اندیشه در آثار برگزیده باید فرصت‌های نویی را برای اندیشه‌سازی بیافریند.

وی عنوان کرد: کتاب سال می‌تواند حاشیه‌های مهمی به اندازه متن داشته باشد. همانگونه که جایزه جهانی کتاب سال اتفاق افتاده است. جایزه‌ای که در سطح آثار منتشر شده در جهان به آثاری مرتبط با اسلام و ایران می‌پردازند نیز مورد توجه قرار گیرند و اینک باید این پرونده‌ها گسترده‌تر باشد.

وی عنوان کرد: پرونده‌های جدیدی می‌توانند در راه کتاب سال گنجانده شده و  اضلاع متنوعی را در حاشیه این متن پدید آورد.

صالحی گفت:  اهتمام اربابان دانش و فرهنگ در دولت تدبیر و امید می‌تواند این آرزوها را دست‌یافتنی‌تر نماید./

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود