کد خبر: 631

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 1 303

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم معارفه مدیر اداره کتاب: در گذشته نگرش امنیتی بر حوزه کتاب حاکم بود

صالحی گفت: نگرش های به وجودآمده پس از سال ۸۸ حوزه های مختلفی را در بر گرفت و تنها مختص به اداره کتاب نبود و تمام حوزه های فرهنگی را در بر گرفت و سلایق مختلفی حاکم شد. مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر […]

صالحی گفت: نگرش های به وجودآمده پس از سال ۸۸ حوزه های مختلفی را در بر گرفت و تنها مختص به اداره کتاب نبود و تمام حوزه های فرهنگی را در بر گرفت و سلایق مختلفی حاکم شد.

مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ «محمد اللهیاری فومنی» و «علی شجاعی صائین»  با حضور «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به وظایف متعدد اداره کتاب معاونت متبوعش، گفت: دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی شرح وظایف بسیاری دارد اما وضعیت به گونه ای پیش رفته که این وظایف متنوع به یک وظیفه یعنی نظارت، بررسی و ممیزی کتاب، تقلیل یافته است. به عبارت دیگر حوزه های متنوع این اداره به نحوی به یک وظیفه محدود شده و همه ضعف ها و قدرت ها گویی از زاویه این وظیفه دیده می شود.
وی توضیح داد: حوزه نشر صدها مساله دارد که از این میان حداقل 10 تا 15 مساله عمده است مانند مباحثی چون نشر زیرزمینی، کتاب سازی، حضور کتاب در فضای بین الملل، توزیع، ویترین ها و اقتصاد نشر اینها مسائل اصلی و عمده هستند نه حاشیه ای. اگر ما بتوانیم فضای درست گفتگو را فراهم کنیم و حرمت اهل اندیشه را حفظ کنیم بسیاری مشکلات دیگر نیز حل خواهند شد. من واقف هستم بر آنچه که بر اهل قلم و اندیشه گذشته است و می دانم که اتفاقات خوبی نبوده اما مهم این است که سرمنشأ این اتفاقات را پیدا کنیم. این اتفاقات برای ایران که با شعار فکر و فرهنگ جلو آمده کارنامه خوبی را نمایان نمی کند، باید تلاش کرد حرمت اهل فرهنگ حفظ شود و آنها احساس نکنند که در یک گلخانه ای و یا تاریک خانه ای تولید اندیشه می کنند.
صالحی با اشاره به عوامل متعددی که در اتفاقات گذشته دخیل بوده، برخی از آنها را برشمرد و گفت: بخشی از این عوامل به نظارت و ممیزی باز می گردد، اما بخش دیگر این عوامل به عدم تشکیل هیات های نظارت بزرگسال مرتبط است که ما پس از ورود به دولت به صورت جدی آن را پیگیری کردیم. با آقای جنتی که به مباحث حوزه نشر مکتوب تعلق خاطر دارند بر سر یک هیات نظارت توافق شد و ترکیب نسبتا خوب و قابل دفاعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و اینک در دستور کار شورا قرار گرفته است.
وی افزود: با فعالیت این هیات این بخش از ساختار نشر قوام پیدا می کند و اگر آقای اللهیاری از این اقبال برخوردار نبود که در ساختار قوی حرکت کند، آقای شجاعی می تواند با یک ساختار قوی حرکت کرده و مسیر را از چندگانه بودن دور کند.
معاون امور فرهنگی ارشاد به فضای امنیتی حاکم در سال 88 بر جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: نگرش های امنیتی پس از سال 88 حوزه های مختلفی را در بر گرفت و تنها مختص به اداره کتاب نبود و تمام حوزه های فرهنگی را در بر گرفت و سلایق مختلفی حاکم شد؛ سلیقه ای معتقد بود که بر همه چیز باید دخالت کرد تا امنیت شکل گیرد در حوزه نشر نیز دخالت کرد و نتایج خود را به بار آورد.
وی این عامل را سبب بد اقبالی های اللهیاری دانست و بیان کرد: وی در فضایی مدیریت اداره کتاب را در دست داشت که مدیریت کلان کشور با این نگاه قالب همراه شد. طبیعی بود که احتیاط ها و استفسارها تاثیر خود را داشته باشند. اهل فرهنگ مجبور شدند نه براساس نظر کارشناسی خود بلکه بر اساس استعلام و احتیاط عمل کنند. ظاهرا عده ای دوست دارند که ضعیف کشی کنند در حالی باید دید چه کسانی مسئولیت اصلی را بر عهده داشتند ما یک دوره ای داشتیم که برخی اقدامات آن قابل دفاع نیست اما عقلانیت، انصاف و اخلاق حکم می کند که عامل اصلی را شناسایی کنیم.
صالحی در ادامه گفت: زمانی که وارد حوزه ارشاد شدم برداشتم این بود که به مانند کشورهای توسعه یافته با تغییر دولت و کابینه و معاونان رده های میانی و کارشناسی نباید تغییر چندانی کنند. بنابراین با این تفسیر جلو آمدم که بررسی کنم چه دوستانی که شایستگی ها و صلاحیت هایی دارند و در صورت امکان با آنها به همکاری ادامه دهم. تلاش کردم اینچنین نیز باشد اما پیشنهاد اللهیاری این بود که از مدیریت اداره کتاب انصراف دهد و فرد دیگری جانشین او شود. شاید تفسیر بیرونی تعویض سریع مدیر اداره کتاب بود اما این پیشنهاد شخص آقای اللهیاری بود. ایشان استدلال هایی داشتند که منطقی بود می گفتند اگر در فرصت طولانی در اداره کتاب بمانم که شما مدیر جدید را معرفی کنید شرایط به هم می ریزد. با پیشنهاد ایشان به سرپرستی آقای کمالی نژاد رسیدیم و ایشان این همکاری را با جدیت و اخلاقیات خوب پذیرفتند.
وی به نکاتی که در انتخاب مدیر اداره کتاب اشاره و اظهار کرد: با این معیارها افراد مختلفی در لیست قرار گرفتند تا در نهایت به آقای شجاعین صائین رسیدم؛ نخست در نظر داشتم شخصی باشد که هم به اصل آزادی فکر و اندیشه اعتقاد داشته باشد و هم به قانون، آزادی است که فکر و فرهنگ را محیط بانی می کند و قانون است که هرج و مرج را جلوگیری می کند. دومین معیار من کتاب شناس بودن و الفت داشتن با کتاب بود. اینکه شخصی باشد که کتاب را با تعرف دیگران نشناسد بلکه با کتاب زندگی کرده باشد.
صالحی توضیح داد: همچنین در نظر داشتم فردی باشد تا حرمت ناشر و مؤلف را به خوبی نگه دارد و توانایی تعامل و گفتگو با ناشر و مولف را داشته باشد چرا که بخشی از اتفاقات ناخوشایند گذشته ریشه در این داشت که حرمت اهل فرهنگ آنچنان که باید رعایت نمی شد بنابراین باید فردی را انتخاب می کردیم که بتواند با تفاهم با ناشران دست یابد. آشنا بودن با فرآیندهای انتشار کتاب و قدرت مدیریت و تسریع در امور، انتخاب بررس های خوب و دستیابی به بررسی های بکیفیت از دیگر معیارها بود. انتشار 60 تا 70 هزار عنوان کتاب در سال نشان دهنده حجم کمی عناوین وارده به اداره کتاب است که این حجم اقتضا می کند که اداره کتاب از بررسان کیفی و ممتازی برخوردار باشد. بی حاشیه بودن معیار دیگر من بود می خواستم فردی از اهالی فرهنگ باشد نه اهل سیاست. بی حاشیه بودن شخصیتی نیز بسیار مهم است و حوزه کتاب زمانی موفق است که فضای بی حاشیه و کم حاشیه داشته باشد.
وی گفت: باید فردی را انتخاب می کردم که به اصول و سیاست های کلان نظام و رهبر انقلاب و همچنین سیاست های فرهنگی دولت معتقد باشد. نگاهش نگاه وفادارانه ای به این تعهدات است. انشاءالله که آقای شجاعی تلاش کنند تا مسیر رو به جلوی ترسیم شود.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان با بیان اینکه تنها وظیفه مدیر اداره کتاب نظارت و بررسی نیست، بیان کرد: ذهن وی باید متوجه بررسی های متقن باشد و باید افق 3 لایه کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را ترسیم کند و همچنین حوزه های دیگری غیر از ممیزی و نظارت نیز مدنظرشان قرار بگیرد.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود