کد خبر: 665

تاریخ انتشار: 1392-10-22 - 19:47

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 920

آیت الله هاشمی در گفت و گوی اختصاصی با «انتخاب»: روحاني از مواضعش عقب نشینی نکرده

آیت الله هاشمی در گفت و گو با «انتخاب» : برای سفر زیارتی به عربستان آماده ام، اما برای اقدام دیپلماتیک باید طرحی آماده شود/ اینگونه به عربستان بروم چه بگویم؟/ هر دو طرف تندروی کردند اينگونه نه. […]

اينگونه نه. بروم كه چه بگويم. من مسئوليتي ندارم كه بگويم با اين كار موافق يا با آن كار مخالف هستيم. اين كار در درجة اوّل از اختيارات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام و بعد دولت است. بايد اول طرحي مثل همين مذاكرات، تهيه و خطوط قرمز مشخص شود تا كساني كه براي مذاكره مي روند؛ بدانندچه بگويند.

 

 
 
 
مصطفی فقیهی، انتخاب : در روزهای پایانی ماه صفر، در گفتگویی اختصاصی با آیت اله هاشمی رفسنجانی، پرسشهای خود درباره سیاست خارجی، سیاست داخلی، ارزیابی عملکرد دولت اعتدال و موانع دولت برای تحقق برنامه اش را با ایشان مطرح ساخته و رییس مجمع تشخیص مصلح نظام ، دیدگاههای خود را در این موضوعات برای مخاطبان سایت «انتخاب» تشریح کرد.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از این گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب»، گفت:  روابط ايران و عربستان در هيچ‌دوره‌اي اينقدر تيره نبوده است.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سفر احتمالی اش به عربستان گفت: اصل سفر بنا بود كه براي زيارت و مراسم عمره به حج بروم كه  مشكلي نيست. مسأله اين است كه اگر بحث مذاكره براي حل مشكلات است ؛ بايد اول در اينجا طرحي آماده شود كه ما چه مي‌خواهيم و آنها چه مي‌خواهند.
 
ایشان افزود: بايد بحث‌هاي كارشناسي شود تا هر كسي كه مي‌رود ؛ با برنامه برود و مذاكره كند.
 
آیت الله هاشمی در پاسخ به این سئوال که «فکر نمی کنید نیاز است در این برهه حساس، فردی چون حضرتعالی وارد میدان شده و ضمن سفر به عربستان، مشکلات را مرتفع سازید؟»، گفت:  اينگونه نه. بروم كه چه بگويم. من مسئوليتي ندارم كه بگويم با اين كار موافق يا با آن كار مخالف هستيم.  اين كار در درجة اوّل از اختيارات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام و بعد دولت است. بايد اول طرحي مثل همين مذاكرات، تهيه و خطوط قرمز مشخص شود تا كساني كه براي مذاكره مي روند؛ بدانندچه بگويند.
 
متن این بخش از گفت و گو در پی می آید:

○ انتخاب: با توجه به تشدید درگیری های در سوریه وعراق و افزایش حمایت مالی وتجهیزاتی از سلفیون و تکفیری ها ، نقش عربستان را در اين فعاليت‌ها چقدر مي‌دانيد ؟

● آیت الله هاشمی: عربستان هم الان از همين نيروهاي تندرو در آن قسمت‌ها حمايت مي‌كند.

○ انتخاب: درمورد سفر حضرت‌عالي به عربستان بحث‌هايي مطرح شده بود. آيا اين اميد وجود دارد؟

● آیت الله هاشمی: اصل سفر بنا بود كه براي زيارت و مراسم عمره به حج بروم كه مشكلي نيست. مسأله اين است كه اگر بحث مذاكره براي حل مشكلات است ؛ بايد اول در اينجا طرحي آماده شود كه ما چه مي‌خواهيم و آنها چه مي‌خواهند. بايد بحث‌هاي كارشناسي شود تا هر كسي كه مي‌رود ؛ با برنامه برود و مذاكره كند.

○ انتخاب: فكر مي‌كنم روابط ايران و عربستان در هيچ‌دوره‌اي اينقدر تيره نبوده است.

● آیت الله هاشمی: بله. الان خيلي تيره است.

○ انتخاب: فكر مي‌كنيد اين حاصل تندروي‌هاي ما بوده يا آن طرف؟

●  آیت الله هاشمی: هر دو طرف

○ انتخاب: فكر نمي‌كنيد در اينجا نياز به اين است كه شخصيتي مثل حضرت‌عالي ورود كند؟

● آیت الله هاشمی:  اينگونه نه. بروم كه چه بگويم. من مسئوليتي ندارم كه بگويم با اين كار موافق يا با آن كار مخالف هستيم. اين كار در درجة اوّل از اختيارات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام و بعد دولت است. بايد اول طرحي مثل همين مذاكرات، تهيه و خطوط قرمز مشخص شود تا كساني كه براي مذاكره مي روند؛ بدانندچه بگويند.

 

آیت الله هاشمی در گفت و گوی اختصاصی با «انتخاب»:
در روزهای پایانی ماه صفر، در گفتگویی اختصاصی با آیت اله هاشمی رفسنجانی، پرسشهای خود درباره سیاست خارجی، سیاست داخلی، ارزیابی عملکرد دولت اعتدال و موانع دولت برای تحقق برنامه اش را با ایشان مطرح ساخته و رییس مجمع تشخیص مصلح نظام ، دیدگاههای خود را در این موضوعات برای مخاطبان سایت «انتخاب» تشریح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مصطفی فقیهی، مدیرمسئول: در روزهای پایانی ماه صفر، در گفتگویی اختصاصی با آیت اله هاشمی رفسنجانی، پرسشهای خود درباره سیاست خارجی، سیاست داخلی، ارزیابی عملکرد دولت اعتدال و موانع دولت برای تحقق برنامه اش را با ایشان مطرح ساخته و رییس مجمع تشخیص مصلح نظام ، دیدگاههای خود را در این موضوعات برای مخاطبان سایت «انتخاب» تشریح کرد.
 

بخش نخست مصاحبه «انتخاب» با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می آید:

○«انتخاب»: بسم الله الرحمن الرحيم ؛ تشكر مي كنم از اينكه فرصت داديد تا خدمت شما باشيم. با توجه به گذشت چهار ماه از تشكيل دولت يازدهم ؛ ارزيابي شما از عملكرد دولت چگونه است؟

●آیت الله هاشمی: بسم الله الرحمن الرحيم؛ مجموعاً از وضعي كه الان دولت يازدهم دارد؛  راضي هستم .

اولاً  از قديم و از اوايل انقلاب  با افكار ؛ عقايد و سليقه هاي آقاي روحاني آشنا بودم و تا الان  كاملاً ايشان را مي پسندم . قبل از اينكه خودم نامزد شوم، از ايشان خواسته بوديم كه نامزد شوند و شدند. بنابراين همان كسي است كه ما مايل هستيم اين مسئوليت را در اين مرحله حساس داشته باشد .

کابینه و همکاران رئیس جمهور

ثانياً در اين مدتي كه [دکتر روحانی و همکاران] كاركردند، نشان دادند كه هم مشكلات و هم راهكارهاي حل آنها را مي شناسد .البته  قسمتي چينش همكاران بوده كه در مجموع بايد تشكر كنيم. ايشان تلاش كرده نيروهايي را بياورد كه هم معتدل - سليقه هاي مختلف در بين اعتداليون هستند-  ، هم كاري و  هم كار بلد باشند . به نظرم كابينه ايشان مجموعه  قابل قبولي براي اين مقطع و  شرايطي كه  داريم ؛ هستند. بدون در نظر گرفتن شرايط، مجلس، فضا و خيلي موارد ديگر ؛نمي توان كاري كرد.آقاي روحاني اين شرايط را در نظر گرفتند و با توجه به اين ها؛  به نظرم كابينة مطلوبي است . در سطح استانداري ها هم كه تا به حال تقريباً تمام شده است ، به نظرم با همان آهنگ حركت كردند. الان ديگر معاونان رئيس جمهور و وزرا در كابينه هستند و معاونان وزرا هم گرايش هايي شبيه به وزيرشان دارند . مجموعاً فكر مي كنم چينش نيروها رضايت بخش است .

توجه به شعارها و التزام به وعده های انتخاباتی

 از لحاظ اظهار افكار ؛ آقاي روحاني از آنچه كه در تبليغات شان مي گفتند؛ هيچ عقب نشيني نكردند كه  بسيار قابل توجه است . چون گاهي انسان هايي هستند كه در انتخابات وعده هاي زيادي مي دهند و اظهار نظر هايي مي كنند ، اما وقتي به عمل مي رسند؛  ممكن است فراموش كنند. اما ايشان فراموش نكرده و به همه آن ها وفادار است. ممكن است هنوز فرصتي پيش نيامده كه انجام بدهد . اما هنوز روي نظر خودش ايستاده است

اهتمام به حل مشکلات خارجی که خیلی دست و پاگیر شده اند

در مورد عملكرد ميداني هم ، ما روي اين فرض ايشان را مناسب مي ديديم و خودشان هم اهميت مي دادند .الان بخشي از مشكلات ما ناشي از تحريم هاي خارجي و روابط داخلي ما ست كه  يك نقطه اساسي است .اگر آن را اصلاح كنيم ؛ كار داخلي آسان تر مي شود . پس چينش مديران به خوبي انجام شده و قدم اول اجرايي هم به خوبي برداشته شد .ايشان دنبال حل مشكلات خارجي هستند كه خيلي دست و پاگير و مزاحم است. در اينجا هم گام اولشان را خوب برداشتند. به نظرم خيلي خوب و با سرعت مطلوب به توافقي رسيدند كه معمولاً باور نمي شد به اينجا برسيم البته همين جا بعضي از افراد منتقد مي گويند كه ما امتيازاتي داديم كه من اين را قبول ندارم. منتها توضيح دادن اينكه چرا امتياز نداديم ؛كار آساني نيست . گفتن بعضي موارد ممكن است مانعي در راه اجرا پيش بياورد؛ ولي واقعاً من كه آشنا به مشكلات هستم، مي دانم كه  امتيازي يك طرفه  نداديم . نفعي كه هم ما برديم  و هم همه آنها بردند؛ يعني برد – برد  اين است كه  هم ملت ما و هم  دنيا كه از يك وضع بحراني در خيلي جاها بخاطر اين مساله نگران بودند ؛آرامش پيدا كرد . خيال همه جمع شده كه داريم در مسير حل پيش مي رويم.

○ «انتخاب»: در اين ميان يك سري مقاومت ها و كار شكني هاي ويژه اي انجام شد. در واقع همان گروهي كه در دولت گذشته با دولت مماشات مي كردند و نظارت خاصي بر دولت نمي كردند، امروز هر اتفاق، خطا و شبه خطايي را تبديل به يك معضل پيچيده مي كنند. تحليل شما از اين اتفاق چيست؟

● آیت الله هاشمی: اين ؛تحليل روشني دارد . آنها كه اين كارها را مي كنند؛ هيچ مايل نبودند چنين دولتي سر كار بيايد و طبعاً نمي خواهند همكاري كنند و حتي مي خواهند به گونه اي بر وفق سياست ها و افكار خودشان باشد. بالاخره تفاوت افكار و اهداف بوده و وقتي مي بينند بر اساس تفكرات آنها عمل نمي شود؛ مي خواهند انتقاد كنند .  اين عكس العمل ها  و آن عدم موافقت ها يك مقدار طبيعي است . آنها فكر مي كردند برنده هستند و نشد و وضع ديگري شد . البته همه اينگونه نيستند و اكثريت طرف مقابل پذيرفتند و همكاري مي كنند . اقليتي ايستاده اند و منتقد هستند و دولت هم نمي تواند به منتقد خيلي اعتراض كند . منتقد اگر از روي وظيفه شناسي و با سبك درست انتقاد كند؛ مفيد و موثر است و انتقادش نتيجه  مي دهد و ممكن است  مسير خيلي مواردرا اصلاح كند؛  ولي اگر از روي تمايلات خيالي؛ جناحي و يا به ادله ديگري باشد كه اصالتي ندارد ؛ مضر است من فكر مي كنم غير طبيعي نيست و ما منتظر چنين وضعي بوديم كه بعد از استقرار دولت ؛ چنين مواردي پيش مي آيد. دولت هم با متانت؛ انتقادات و حزفها را تحمل و در جاي خودش هم اقدام مي كند. به نظرم فضا بد نيست ؛ منتها انتظار نمي رود در يك كشور آرماني اسلامي با اين سرعت اين گونه عمل شود. انشاء الله كم كنند . البته انتقاد خوب است و بايد انتقاد داشته باشند ؛ منتها با شيوه هاي مناسب تر باشد.

○ «انتخاب»: با توجه به گذشت 4 سال از خرداد 88، دامن زدن به آن موضوعات در صدا و سيما و يك سري رسانه هاي  همسو ؛  به نظر شما چه سودي براي  وحدت ملي دارد؟

● آیت الله هاشمی: به هر حال آنچه كه ميل همه ما ست ؛ اين است كه صدا و سيما حالت كاملاً ملي داشته باشد و پوشش كامل براي همه نيروهاي وفادار به انقلاب داشته باشد و تبعيضي قائل نشود و به جاي دامن زدن به اختلافات ؛  بايد آرامش ايجاد كند كه انشاء الله اينگونه شود.

○  «انتخاب»: حضرتعالي تعبيري را در مورد صدا و سيما به عنوان« جعبه سانسور» ، داشتيد. در اين مورد با توجه به اين بحث مرتبط توضيح خاصي داريد؟

● آیت الله هاشمی: مخصوص صدا و سيما نبوده ؛  منظور از جعبه سانسور همه رسانه هايي بودند كه حرف ها را سانسور مي كنند و حرف خودشان را  يك طرفه و گزينشي مي زنند، گفتم كه اين ها تاثير منفي براي خودشان دارد . چون مردم واقعيت را مي فهمند و لذا تاثير اساسي طولاني مدت ندارد و ممكن است موقتاً  اثري داشته باشد .  فقط صدا و سيماي خودمان را نگفتم ؛  همه رسانه هايي كه اين آلودگي را دارند؛ مورد نظرم بودند.

آیت الله هاشمی در بخش 2 گفت و گو با «انتخاب» از ناگفته های توافق ژنو می گوید
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پیشین گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب»، به جز آنکه قاطعانه از دولت حمایت کرد و درعین حال، واکنش برخی منتقدان علیه دولت را طبیعی دانست، صداوسیما را توصیه به «ایجاد آرامش» به جای «دامن زدن به اختلافات» کرد و البته گفت که منظورش از «جعبه سانسور»، فقط «صداوسیما» نبوده است «منظورم همه ی رسانه هایی بود که این آلودگی را دارند»
مصطفی فقیهی: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش نخست گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب»، به جز آنکه قاطعانه از دولت حمایت کرد و درعین حال، واکنش برخی منتقدان علیه دولت را طبیعی دانست، صداوسیما را توصیه به «ایجاد آرامش» به جای «دامن زدن به اختلافات» کرد و البته گفت که منظورش از «جعبه سانسور»، فقط «صداوسیما» نبوده است «منظورم همه ی رسانه هایی بود که این آلودگی را دارند»

وی در مورد توافق ژنو نیز گفته بود: به نظرم خيلي خوب و با سرعت مطلوب به توافقي رسيدند كه معمولاً باور نمي شد به اينجا برسيم البته همين جا بعضي از افراد منتقد مي گويند كه ما امتيازاتي داديم كه من اين را قبول ندارم. منتها توضيح دادن اينكه چرا امتياز نداديم ؛كار آساني نيست . گفتن بعضي موارد ممكن است مانعي در راه اجرا پيش بياورد؛ ولي واقعاً من كه آشنا به مشكلات هستم، مي دانم كه  امتيازي يك طرفه  نداديم . نفعي كه هم ما برديم  و هم همه آنها بردند؛ يعني برد – برد  اين است كه  هم ملت ما و هم  دنيا كه از يك وضع بحراني در خيلي جاها بخاطر اين مساله نگران بودند ؛آرامش پيدا كرد . خيال همه جمع شده كه داريم در مسير حل پيش مي رويم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دوم گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب» ، به تفصیل و مشروح از «توافق ژنو» سخن گفته و برخی انتقادات به این توافق را غیرمنصفانه می خواند. او معتقد است، این دسته از «اصولگرایان» ، «حرف های شعاری» می زنند.

هاشمی می گوید امیدوار نیست که شش ماهه مسئله هسته ای جمع شود ؛ «اين  شش ماه مقدمه اي براي مذاكرات اصلي  است»

متن بخش دوم گفت و گوی «انتخاب» با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می آید:

○ انتخاب: در رابطه با مذاكرات هسته اي ، با توجه به ابراز امیدواری دکتر روحانی و همچنین اظهارات آقای ظریف و البته مجموعه گفتارهای 5+1، رسيدن به يك طرح جامع را ممكن مي دانيد؟

● آیت الله هاشمی: اگر غربي ها در اظهاراتشان صادق باشند ؛  بله . من اين را در مصاحبه با فاينشنال تايمز هم گفتم. تا به حال حرف عمده آنها  ها اين بوده كه ما اصل غني سازي را براي شما قبول داريم ؛  ولي شما  بايد شفاف باشيد و اعتماد سازي كنيد . عمده نزاع ما سر اين بود. در شرايطي كه زورگويي مي كردند ؛ سئوالاتي هم داشتند كه  ايران حاضر نبود جواب بدهد . سياست جديد اين گونه است كه ما شفاف شويم و حق قانوني ما به رسميت شناخته شود . بيشتر از حق قانوني نمي خواهيم . به هر حال مي خواهيم از تكنولوژي بسيار مهم هسته اي براي بخش هاي مختلف زندگي ؛ مانند كشاورزي، صنعت ، بهداشت و بسياري از علوم استفاده كنيم و اين حق هر كشوري و هر انساني است و  ما هم اين را مي خواهيم . حقي هم آژانس دارد كه بايد نظارت كند. در قوانين آژانس رفتن به سوي ساخت سلاح هسته اي ممنوع است. ما اين را امضا كرديم و در آن جا عضو هستيم . اگر آن ها صادق باشند ؛  ما هم حاضريم  شفاف سازي و اعتماد سازي كنيم.  به نظرم خيلي جاي بحث ندارد. يك جا بپذيريم كه آنها  هر ترديدي دارند ؛  ما برطرف كنيم و ديگر مزاحم ما نباشند . هميشه هم بر كار ما نظارت كنند، چنانكه حقشان است . اگر دو طرف به اين مساله پايبند باشند و وظيفه خودشان را انجام بدهند ؛ مسايل حل مي شود. حاضريم انجام بدهيم و الان ترديد ما روي آن هاست. اگر آنها اغراض ديگري از اين فشارها داشته باشند ؛ طبعاً مشكل مي شود. ولي اگر واقعاً و  صادقانه بخواهند مطمئن شوند كه ايران  نمي خواهد به طرف سلاح هسته اي برود، فكر مي كنم وقت زيادي لازم ندارد . كارشناسان و مسولان تصميم گير ؛ يعني  وزراي خارجه يا هر كس كه مي خواهند بنشينند ؛ در دو سه جلسه  بر اين اساس اصولي را بنويسند و امضا كنند .نظارتشان هم در هر حدي كه لازم است ؛ عملي شود.

○ انتخاب: فكر مي كنيد  ظرف شش ماه اين محقق مي شود؟

● آیت الله هاشمی: ظرف شش ماه ؛  نه . اين  شش ماه مقدمه اي براي مذاكرات اصلي  است.اوايل دي ماه  خبرهايي كه رسيده بود كه مذاكرات كارشناسي خوب بود . نكته  جالب اين بود كه بنا نبود ديگر جلسه اي باشد و بنا بود كه بعد از كريسمس باشد. هم آقاي جان كري و هم آقاي ظريف خواستند و خانم اشتون گفت :براي  يك جلسه يك روزه بياييد تا بين  مذاكرات فاصله نيفتد . قرار نبود دو جلسه داشته باشند؛  يك روز بود؛  ولي  وقتي ديدند كه  خوب دارد پيش مي رود؛  گفتند : يك روز ديگر هم اضافه شود.  اگر اين گونه  باشد ؛ معلوم مي شود آن ها  هم مايل هستند كه پيش برود.

○ انتخاب: به نظر شما  جدالي كه در مورد حق غني سازي وجود دارد؛ براي چيست؟  از آن طرف  جان كري مي گويد : حق غني سازي را به رسميت نشناختيم و از اين طرف مقامات ایرانی مي گويد كه اين حق به رسميت شناخته شده است. این تناقض در سخنان دو طرف برای چیست؟ اصلاً تناقضی در کار است یا ماجرا چیز دیگری است؟

● آیت الله هاشمی: به نظرم اين بحث فني است و اگر كساني كه مذاكره مي كنند؛ عاقلانه نگاه كنند؛ رسيدن به نقطه مشترك خيلي آسان است. براي اينكه  آن ها نمي گويند كه شما غني سازي نكنيد . مي گويند داريد مي كنيد و جايي در  قانون نيامده كه حق غني سازي داريد. آمده  است كه حق بهره برداري از منافع صلح آميز را داريد .جوابش هم اين است كه اگر حق ماست كه از  منافع صلح آميز برخوردار باشيم؛  بايد غني سازي كنيم . يكي از متخصصان مثالي زده و گفته است:«  اينكه  بعضي از غربي ها مي گويند غني سازي نداشته باشيد و از منافع صلح آميز استفاده كنيد ؛  مثل اين است كه من ماشينم را به شما اجاره مي دهم و يا مي فروشم؛  به شرط اينكه شما در آن بنزين نريزيد . اين چه منطقي دارد؟! پس اگر به ما مي گويند كه حق بهره برداري داريد كه داريم و قانون هم شناخته و قوانين بين المللي و مقررات جهاني اين را شناخته ، معنايش اين است كه غني سازي كنيم تا استفاده كنيم.

○ انتخاب: البته بعضي ها معتقدند كه اين كليد واژه براي اين مطرح شده كه بتوانند  تندرو هاي  دو طرف را به سكوت وادارند. شما به اين تحليل معتقد هستيد يا نه ؟

● آیت الله هاشمی: البته علايمي هست كه هر دو طرف دارند به گونه اي حرف هايي مي زنند تا تندرو ها را قانع كنند .من اين را احساس مي كنم . بالاخره غربي ها ديدند كه اسرائيل قدرت مانور رسانه اي زيادي دارد و لابي هاي صهيونيستي در سراسر دنيا و بخصوص اروپا و آمريكا در پارلمان ها اعمال نفوذ مي كنند ، چون در انتخابات خيلي به تبليغات نامزدها كمك مي كنند به علاوه جمهوري خواهان آمريكا هم نمي خواهند آقاي اوباما بتواند اين مساله را حل كند. اگر مساله را حل و خاورميانه را راحت كند؛ امتياز بزرگي  براي دموكرات ها در ذهن مردم آمريكا ست . آن ها كارشكني مي كنند ، لابي هاي اسرائيل كارشكني مي كنند  و در اروپا هم كساني هستند كه اين وضع را دارند . منتها  تناقضي هم دارند ؛ چون اكثر اروپايي ها نمي خواهند توافقات  بهم بخورد.  در آن فضا بين آمريكا و اروپايي ها اختلاف افتاده و اين برايشان خيلي ضرر دارد . آن ها هم تناقضي دارند. در داخل ايران هم آدم هايي هستند  كه حرف هاي شعاري مي زنند . نمي توان همه  واقعيت ها  را رسانه اي كرد .مسئولان هم نمي توانند همه مسايل سرّي را بگويند . رهبري كمك كردند و گفتند: « من به  اين هايي كه براي مذاكره رفتند ؛ اعتماد دارم .اين ها براي انقلاب مي خواهند مخلصانه كار كنند .» با اين حرف  اصولگراها بايد اعتماد كنند و بي خودي بهانه نگيرند . خودي هاي اين طرف هم مواظب باشند . به هر حال الان جريان مذاكره شروع شده و نبايد يك كاري كنند كه مذاكره كننده ها مجبور شوند حرف هايي بزنند كه كار را خراب كند .

○ انتخاب: در این میان، يك سري گزارش های بدبیانانه و تایید نشده حكايت از اين دارد كه به احتمال زياد بسياري از  فعاليت هاي هسته اي ايران به حالت تعليق در مي آيد ، آيا اساساً شما اين را پذيرفتني مي دانيد؟

● آیت الله هاشمی: هيچ وقت  هدف ما دسترسي به سلاح هسته اي نبوده و نيست، هدف ما استفاده صلح آميز است و  يكي از استفاده هاي مهم ما نيروگاه هاي برق است كه بايد بسازيم . آنها حتماً احتياج به غني سازي دارد . يا بايد سوخت آماده بخريم كه دليلي ندارد . چون هم  دانش  ؛ هم  ابزار و هم  مصرفش را داريم و طبيعي است كه خودمان اين ها را توليد كنيم .

وقتي حقوق ما را بشناسند ؛  بايد  معدنكاري و كار تجارت مواد اوليه مثل كيك زرد و خريد وسايل فني كه انحصاري در بعضي جاهاست و ما نمي توانيم خودمان توليد كنيم ، آزاد باشد و ما هم  اين ها را داشته باشيم تا بتوانيم سوخت لازم را تهيه و آماده كنيم و نيروگاه هاي متعددي بسازيم . چون سوخت هاي فسيلي كم كم دارد فضاي كشور را آلوده مي كند و همه دنيا به طرف  منابع ديگر مانند نور خورشيد ؛  آب  و يا باد مي روند.حتّي بعضي ها دارند به طرف جوش هسته اي بجاي شكاف هسته اي مي وند كه اگر آن صنعت شكل بگيرد - كه دارد مي گيرد و الان هفت، هشت كشور شريك شدند و سرمايه بزرگي گذاشتند -  يك منبع عظيم سوختي است كه شايد دنيا را  از خيلي از منابع انرژي بي نياز كند .

 به هر حال ما كه نمي خواستيم به طرف سلاح برويم و در آن بخش نبايد هيچ كاري انتظار داشته باشيم. چون رهبري  گفتند :« حرام است » نبايد به آن طرف برويم و مشكل ديگري نداريم . مهم اين است كه اعتماد باشد. الان ژاپن ؛ كره جنوبي و خيلي جاهاي ديگر و چندين كشور استفاده مي كنند و مشكلي ندارند.

○ انتخاب: به نظر شما  اين طرح 60 درصد غني سازي كه در مجلس ايران طرح شده ؛ براي چيست؟

● آیت الله هاشمی: فكر مي كنم اين ها مي خواهند با سنا  و كنگره آمريكا مقابله كنند ؛چون آنها حرف هاي زور مي زنند و اين ها مقابله مي كنند . آن ها بايد بدانند كه اگر بنا باشد با پارلمان مزاحم شوند ، پارلمان ما براي چنين كارهايي آماده تر است.

ادامه دارد...

 +  +  +

 

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود