کد خبر: 691

تاریخ انتشار: 1392-09-24 - 03:18

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 947

نگرش متفاوت وزارت اطلاعات روحانی با وزارت اطلاعات احمدی نژاد

در دوره قبلی گاه وزیر اطلاعات از موضع و جایگاه اصولی خود مبنی بر حفظ بی طرفی و نگاه ملی به موضوعات عدول کرده و در قواره یک کنش گر سیاسی ظاهر می شد و با اظهار نظر و یا دخالت در در فعل و انفعالات […]

در دوره قبلی گاه وزیر اطلاعات از موضع و جایگاه اصولی خود مبنی بر حفظ بی طرفی و نگاه ملی به موضوعات عدول کرده و در قواره یک کنش گر سیاسی ظاهر می شد و با اظهار نظر و یا دخالت در در فعل و انفعالات متداول سیاسی شان ملی وبالادستی این مجموعه را فرو می کاست.

"سلامت و امنیت" دو نعمت بی بدیل، دو ضرورت بدیهی زندگی مطلوب، دو گزاره ای که بدون آن هیچ جامعه ای و هیچ فردی نمی تواند روی سعادت و قرار و پیشرفت ببیند.

تامین و تضمین این دو مقوله راهبردی درسطح کلان و متولی دولتی آن در جامعه ما وزارت اطلاعات و نیروهایی است که از آنان به عنوان سربازان گمنام امام زمان(عج) یاد می شود.

نیروهایی که باید فارغ از نگرش های طیفی و جناحی و سیاسی امنیت یکان یکان شهروندان اعم از موافق و هواخواه و منتقد و مخالف را تامین کرده و در راستای منافع ملی، کشور را از گزند هجمه ها و آسیب های دشمنان کمین کرده بدور دارند.

با انتشار دو خبر همزمان بر آن شدیم که چند خطی را در خصوص تغییر رویکردها و عملکردها در این دوره با مدیریت سابق این وزارتخانه قلمی کنیم.

اما آن دو خبر چه بود؟ اولی انتشار مطلبی از سوی علی مطهری پیرامون سرنوشت پرونده شنود در دفتر این نماینده مجلس که گویا وزیر اطلاعات و مدیر کل این وزارتخانه با وی جلسه ای داشته و ضمن پذیرش خبط و خطای عوامل این دستگاه در نصب شنود در دفتر وزارتخانه و توبیخ و عزل آنان به این نکته نیز از سوی وزیر محترم اشاره شده که در دولت یازدهم گفتمان وزارت اطلاعات تغییر کرده و این روشها شرعا و قانونا مردود و مورد نکوهش است.

دومی نیز خبر دستگیری جاسوس mi6 در کرمان که خبر آن را رئیس دادگاه انقلاب کرمان اعلام کرده و تاکید کرده است که با تلاش مامورین وزارت اطلاعات این جاسوس آموزش دیده بازداشت شده و به جرم های خود نیز معترف است.

وظیفه ذاتی و اولیه وزارت اطلاعات در مواجهه با مخاطرات و موقعیت های آسیب زا بطور معمول و عقلانی باید معطوف به تهدید از بیرون باشد. یعنی در وهله اول سد حفاظتی و تور امنیتی دستگاه های اطلاعاتی در تمام دنیا در برابر تهدیدات بیرونی برافراشته می شود. این نکته در مورد کشور ما از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که ما معطوف به مولفه های پرشمار، دشمنان قسم خورده بیرونی پر و پا قرصی داریم.

در وهله دوم نیز حفاظت درونی و مقابله با عوامل نفوذی و آسیب زننده باید در اولویت باشد، به عنوان سومین وظیفه نیز می توان به پایش و آمایش کلان عملکرد دستگاه ها و حرکت در مسیر سالم سازی ساختارها از تخلفات با کشف و اطلاع رسانی آن به مراجع ذیربط اشاره کرده و بالاخره در وهله چهارم نیز کنترل محرک های نا متعارف و رصد فعالیت های نیروهای منتقد و مخالف هم از وظایف متداول ساختارهای امنیتی است

البته این چهارمین اش تنها شامل بر رویکردهای رصد تحولات، اطلاع رسانی و بدور از قضاوت یا ایجاد مخاطره باید باشد و نگاه تهدید محورانه و تحدید زا و عدول از اصول قانونی و ایجاد مانع در فعالیت های منتقدین تا جایی که اقدامی خلاف عرف و قانون از آنان سر نزده باشد، یک اشتباه راهبردی و بدور از درایت است.
مامورین وزارت اطلاعات به نمایندگی از ملت بر مصادر و گلوگاه های راهبردی قرار دارند و از اساس فلسفه ایجاد وزارت اطلاعات نیز همین بود که دولت منتخب اکثریت این سازه را بنا کرده و نمایندگان ملت در مجلس بر امور نظاره کرده و مانع کژ روی ها شوند.
در دوره قبلی گاه وزیر اطلاعات از موضع و جایگاه اصولی خود مبنی بر حفظ بی طرفی و نگاه ملی به موضوعات عدول کرده و در قواره یک کنش گر سیاسی ظاهر می شد و با اظهار نظر و یا دخالت در در فعل و انفعالات متداول سیاسی شان ملی وبالادستی این مجموعه را فرو می کاست.

رویکردهای ناپخته ای که پتانسیل عظیمی از وزارتخانه و نیروهای حرفه ای آن را مصروف مجادلات سیاسی می کرد و لاجرم گاه آنان را از وظایف بدیهی خود بدورمی داشت. ترور برخی دانشمندان هسته ای که به شکلی متواتر رخ نمود (فارغ از برنامه ریزی دشمنان و گاه اجتناب ناپذیری آن) می تواند به همین غفلت ها معطوف باشد.

وزارت اطلاعات و کادر حرفه ای آن به سان خبری که امروز در خصوص بازداشت مامور سرویس جاسوسی انگلیس در رسانه ها منعکس شد باید در وهله نخستین به رصد اقدامات مخرب دشمنان بیرونی پرداخته و مانع عرض اندام آنان بر علیه منافع ملی شوند نکته ای که یکی از ضرورت های آن عدم ورود به مجادلات سیاسی داخلی است.

اینکه در وزارتخانه ای یک معاون و مدیر کل آن برای یک نماینده مجلس شورای اسلامی آنهم در قواره
علی مطهری به عنوان فرزند یکی از تئوریسین های نظام دستگاه شنود کار می گذارند نشان از عمق نگاه غیر ملی و جناحی و آسیب زا در وزارتخانه ای می دهد که به عنوان وظیفه ذاتی باید بری از این نگرش ها و رویکردها باشند.
برخی انتصاب علوی را به عنوان وزیر اطلاعات با توجه به شخصیت مداراجویانه و آرام وی و همچنین برنامه های اعلامی اش فاقد کارایی می دانستند اما مرور زمان نشان می دهد که با اصلاح روش ها و رویکردهای کلان، این وزارتخانه به سمت و سوی جایگاه رفیع و راهبردی خود در حال حرکت است.

درواقع می توان گفت زین پس بجای آنکه منتقدین مسالمت جو و قانونمدار نگرانی از عملکردهای وزارت داشته باشند این دشمنان بیرونی هستند که باید نگران واکنش های مقتدرانه این وزارتخانه باشند و به نظر می رسد در یک نگاه راهبردی وزارت اطلاعات از مداخله در تحولات سیاسی و کشاکش های سلیقه ای طیف ها و جناح ها که امری متداول در هر ساختار دموکراتیکی است بر حذر داشته شده و بر روی تهدیدات بیرونی و مهار آن درراستای حفظ امنیت شهروندان متمرکز شده است.

 

19دی

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود