کد خبر: 708

تاریخ انتشار: 1392-09-19 - 20:07

نسخه چاپی | دسته بندی: اخبار کتاب / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / رسانه مطبوعات / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 291

اعلام اسامی کمیته خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های معاونت فرهنگی است

مشاور معاونت فرهنگی درباره اعلام اسامی هیات خرید کتاب گفت: این مهم نشان‌دهنده شفاف‌سازی فعالیت‌ها است که به عنوان رویکرد جدید معاونت فرهنگی اعمال شده است، قطعا در فعالیت‌های آتی باز هم شاهد […]

مشاور معاونت فرهنگی درباره اعلام اسامی هیات خرید کتاب گفت: این مهم نشان‌دهنده شفاف‌سازی فعالیت‌ها است که به عنوان رویکرد جدید معاونت فرهنگی اعمال شده است، قطعا در فعالیت‌های آتی باز هم شاهد شفافیت‌های بیشتر خواهید بود.

خبرگزاری فارس: اعلام اسامی کمیته خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های معاونت فرهنگی است

همایون امیرزاده مشاور علمی، مدیریتی و فرهنگی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره اعلام اسامی اعضای هیئت انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی اظهار داشت: پس از تغییر رویکردی که در حوزه‌های ساختاری و محتوایی معاونت فرهنگی ایجاد و به تثبیت رسید، خط مشی‌ها مشخص شد، یکی از رویکردهای جدید این بود که با عبارت «اتاق‌های شیشه‌ای» فعالیت‌ها ادامه یابد و بتوانیم خدمات رسانی از نگاه حاکمیتی را با یک نگاه شفاف و بدون نقص انجام دهیم، این نوع رویکرد یقینا می‌تواند آسیب‌ها را کاهش دهد تا متولیان امر با دقت نظر بیشتر و به دور از حب و بغض‌هایی که احتمال دارد وجود داشته باشد در این فضا کار را پیش ببرند.

* اعلام اسامی کمیته خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت معاونت فرهنگی است

مشاور علمی، مدیریتی و فرهنگی تصریح کرد: در همین راستا اعلام اسامی اعضای هیئت انتخاب و خرید کتاب انجام شد، این مهم نشان‌دهنده شفاف‌سازی فعالیت‌ها است که به عنوان رویکرد جدید معاونت فرهنگی اعمال شده است، قطعا در فعالیت‌های آتی باز هم شاهد شفافیت‌های بیشتر خواهید بود. از طرفی بخشی از افرادی که احکامشان صادر و به آنها مسئولیت واگذار شده، شخصیت حقوقی هستند که بر اساس آئین‌نامه‌های مربوط ضرورت دارد حتما در کمیته خرید نقش داشته باشند.

* هم‌افزایی در میان اعضای حقیقی و حقوقی هیئت خرید کتاب

امیرزاده در ادامه به اسامی اشاره و تاکید کرد: آقای احمد کمالی‌نژاد به واسطه فعالیت در اداره کتاب و مسئولیتی که در این بخش دارد، آقای مصطفی امیدی در اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی فعال است، عمده فعالیت‌های ناظر بر محتوا به خصوص در حوزه کتاب پس از چاپ برای حمایت، خرید در حوزه اداره مطالعات صورت می‌گیرد به همین دلیل آقای امیدی به عنوان مدیر کل منصوب شدند.

وی گفت: آئین نامه مبین آن است که دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد هم عضو این هیئت باشد از این رو آقای ارباب سلیمانی هم در این هیئت مجددا منصوب شدند. سایر افرادی که به عنوان شخصیت حقیقی هستند عمدتا بر اساس یک مطالعه خوب و طی یک فرآیند بررسی شده معرفی شده‌اند و نتیجه آن شد که این افراد که اتفاقا از کارشناسان اهل نظر و خبره در حوزه کتاب هستند احکامشان صدر شد و بر اساس آن مسئولیت پذیرفتند تا بتوانیم رویکرد این هم ‌افزایی میان شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را شاهد باشیم.

* جلسات هیئت خرید کتاب هفتگی برگزار می‌شود/ احکام مطابق آئین نامه صادر شد

وی در پاسخ به اینکه جلسات این هیئت در چه بازه زمانی برگزار می‌شود، ابراز داشت: کمیته خرید کتاب به صورت هفتگی جلساتی را برگزار می‌کند.

مشاور علمی، مدیریتی و فرهنگی در پاسخ به اینکه در آئین‌نامه تعداد اعضای هیئت خرید کتاب مورد تاکید و مشخص شده، بیان کرد: خیر، اما افراد معرفی شده متناسب با آئین نامه معرفی شده‌اند.

* حتی اگر کمترین میزان بودجه را در اختیار داشته باشیم گوشه‌ای از آن را به خرید کتاب از ناشران اختصاص می‌دهیم

این مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ناشران شهرستانی مدتی است گلایه می‌کنند که کتابی از سوی ارشاد و کمیته خرید کتاب خریداری نمی‌شود، آیا با احکام ابلاغی این مهم تسریع و تسهیل خواهد یافت، اضافه کرد: بحث خرید کتاب از ناشران را صد در صد نمی‌توانیم به کمیته خرید کتاب گره بزنیم، متاسفانه نوسانات بودجه‌ای که طی سالیان اخیر وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی داشته، تاثیر خود را بر حوزه کتاب هم گذاشته است و به هر صورت می‌بینیم که در این زمینه نیاز است مجموعه‌های بالادستی از مجلس تا مجموعه‌هایی که می‌توانند به این حوزه کمک کنند باید بیش از گذشته این ضرورت را حس و همکاری کنند.

وی ادامه داد: معمولا خرید کتاب از ناشران به عنوان یک اولویت پیش‌رو مطرح بوده است، هر مقدار بودجه به بودجه‌های جاری معاونت فرهنگی تزریق شود این مهم بهتر صورت می‌گیرد، حتی اگر ما کمترین میزان بودجه را معاونت در اختیار داشته باشیم گوشه‌ای از آن را به خرید کتاب از ناشران اختصاص می‌دهیم، البته در کمیته خرید کتاب از ناشران، تلاش بر این است که کتاب‌هایی که اغلب رویکرد عمومی دارند و مورد استفاده همگان به منظور تزریق در شبکه کتاب کشور از جمله کانون‌های مساجد، مراکز علمی، آموزشی و... هستند و کتاب‌هایی که نیازهای این مجموعه‌ها را برآورده می‌کنند خریداری شوند و در اولویت کمیته خرید باشند.

* تفاوتی میان ناشران شهرستانی و تهرانی از سوی معاونت فرهنگی و کمیته خرید کتاب وجود ندارد

وی ادامه داد: طبیعتا بخشی از میزان خرید کتاب از ناشران ناظر بر محتوا و بخش دیگر ناظر بر میزان بودجه‌ای است که معاونت فرهنگی در اختیار دارد، ممکن است برخی کتاب‌ها با تمام شایستگی‌هایی که دارند به علت کمبود اعتبارات مورد حمایت قرار نگیرند، اما تفاوتی میان ناشران شهرستانی و تهرانی از سوی معاونت فرهنگی و کمیته خرید کتاب وجود ندارد بلکه محتوا و میزان چیرگی مطالب و فرهنگ مکتوب است که نشان می‌دهد چه کتابی مورد استفاده قرار گیرد، از این رو هیچ تفاوتی میان ناشران تهرانی و شهرستانی نیست.

 

+

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود