کد خبر: 722

تاریخ انتشار: 1392-09-10 - 20:57

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 252

رونمایی از «زیر و بم داستان»

رضا امیرخانی نویسنده در مراسم رونمایی از کتاب «زیر و بم داستان» نوشته مرحوم حسین حداد، به بیان خاطره‌ای مشترک با محسن مومنی از وی در آخرین روزهای حیاتش پرداخت. در این برنامه مجتبی رحماندوست که در […]

رضا امیرخانی نویسنده در مراسم رونمایی از کتاب «زیر و بم داستان» نوشته مرحوم حسین حداد، به بیان خاطره‌ای مشترک با محسن مومنی از وی در آخرین روزهای حیاتش پرداخت. در این برنامه مجتبی رحماندوست که در دوران ریاست جمهوری خاتمی و هاشمی، مشاور آنها در امور ایثارگران بود، از شیمیایی بودن مرحوم حسین حداد سخن گفت و تاکید کرد که نحوه درگذشت وی، شهادت‌گونه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از مجموعه سه جلدی «زیر و بم داستان» نوشته مرحوم حسین حداد با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حسنی مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، اعضای خانواده مرحوم حداد و جمعی از نویسندگان از جمله رضا امیرخانی، جواد محقق، محمدعلی گودینی، احمد دهقان، احمد عربلو، علیرضا قزوه، محمد حنیف، مصطفی رحماندوست و مجتبی رحماندوست در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد حسنی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در سخنانی با اشاره به پیشینه بحث تدوین این مجموعه سترگ گفت: دو سال پیش زمانی که من به بنیاد آمدم، یکی دو مجموعه از قبل مانده بود که هنوز چاپ نشده بود و یکی از اینها هم مجموعه‌ 6 جلدی اخیر بود. وقتی انتشارات عصر داستان را راه‌اندازی کردیم، من با آقای دکتر حنیف در این باره صحبت کردم و ایشان هم یک سال روی این مجموعه کار کرد و امروز ما حاصل زحمات ایشان را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه کتاب «زیر و بم داستان» تجارب و توصیفات مربوط به 300 نویسنده داخلی و خارجی را در یک دسته‌بندی منظم و به شکلی جذاب ارائه داده است، این اثر را برای علاقه‌مندان مفید و بلکه ضروری خواند و در ادامه از محسن پرویز که در دوران مسئولیتش در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از این مجموعه حمایت کرده بود و نیز از خانواده مرحوم حداد قدردانی کرد.

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی همچنین از اینکه به گفته او این روزها کسی دیگر حوصله انجام چنین کارهای پژوهشی سنگین و پرزحمتی را ندارد و اینکه پژوهش‌های دانشگاهی وصله پینه‌ای شده است، ابراز تاسف کرد.

حسنی در پایان گفت: من به مسئولان حوزه استانی بنیاد گفته‌ام که در کارگاه‌هایی که در استان‌ها برگزار می‌شود، کتاب «زیر و بم داستان» را با تخفیف ویژه به مخاطبان عرضه کنند تا طیف بیشتری از آن بهره‌مند شوند.

در ادامه این برنامه، خانم شاعرا، همسر مرحوم حسین حداد نثری ادبی به یاد وی قرائت کرد و سپس رضا امیرخانی نویسنده پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی با بیان اینکه قسمتی از دوران خوب زندگی‌اش را با مرحوم حداد گذرانده است، افزود: آنچه در کتابی از کسی صادر می‌شود، بهترین وسیله برای شناخت اوست. در نزدیک به 1000 صفحه این کتاب، ذره‌ای توهین و بی‌احترامی به هیچکدام از شخصیت‌های ادبی نمی‌بینید؛ در حالی که کتاب در بعضی جاها، کار سخت ارزیابی و ارزشیابی نویسنده‌ها را بر عهده گرفته است.

وی حداد را یک قصه ناتمام خواند و سپس به نقل خاطره‌ای از وی پرداخت و افزود: آنگونه که خود مرحوم حداد گفت، من و آقای مومنی (رئیس حوزه هنری) اولین کسانی بودیم که از بیماری صعب‌العلاجی که وی به آن مبتلا شده بود، خبردار شده بودیم؛ یک روز بعدازظهر و خارج از ساعت کاری با آقای مومنی در حیاط حوزه قدم می‌زدیم که دیدیم آقای حداد آمد و برگه‌ای دستش بود و گفت اولین کسانی که این برگه را به آنها نشان می‌دهم، شماها هستید و در این برگه آمده که من به بیماری سختی گرفتار شده‌ام. آقای مومنی بلافاصله شروع کرد به تلاش برای عوض کردن فضا و اینکه حتماً اشتباهی پیش آمده و آنقدر در ایران جواب آزمایش این را به آن داده‌اند که دیگر نباید به این برگه‌ها اعتماد کرد و از این حرف‌ها. آقای مومنی طوری تلاش می‌کرد فضا را تغییر دهد که واقعاً من هم کم کم داشت باورم می‌شد که شاید حرف‌های او (مومنی) درست باشد! با این حال ما هر دو متوجه شدیم که آقای حداد به صورت خودآگاه با یقینی‌ترین مسئله زندگی‌اش روبرو شده است؛ یعنی مرگ.

امیرخانی ادامه داد: من در طول مدتی که متوجه شدم او شاید به زودی از میان ما برود، خیلی سعی کردم خدمت او برسم، ولی به تعداد انگشتان یک دست هم نتوانستم خدمت او برسم. این اعتراف من است.

در ادامه مجتبی رحماندوست نویسنده، عضو هیئت امنای بنیاد ادبیات داستانی و نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی، کتاب «زیر و بم داستان» را یک اثر عظیم داستانی و یک دایرةالمعارف داستان که به خوبی توانسته است تجارب نویسندگان بومی را در کنار تجارب نویسندگان دیگر جای دهد، خواند و گفت: اگر کسی نیمچه علاقه‌ای به ادبیات داستانی داشته باشد، چنانچه قریحه‌اش را داشته باشد، این اثر را بخواند، کارش کامل خواهد شد.

وی این کتاب را اثری نویسنده‌ساز لقب داد و افزود: «زیر و بم داستان» یک کتاب پرمنبع است و در عین حال خسته کننده هم نیست. نویسنده نسبت به بیان تجارب نویسندگان بعد از انقلاب که بعضاً مورد غضب هستند، بغضی نورزیده است و این نکته مهمی است. این کتاب به نظر من یک هندبوک ادبیات داستانی است.

رحماندوست همچنین به همکاری خود با مرحوم حداد اشاره کرد و یادآور شد: من و آقای حداد 11 سال با هم همکار بودیم؛ ایشان دبیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری بود و من هم آنجا بودم. از نظر من او هیچ گاه در کار کم نمی‌آورد.

مشاور روسای جمهور اسبق کشورمان در امور ایثارگران همچنین با اشاره به نحوه درگذشت مرحوم حسین حداد گفت: او رزمنده دفاع مقدس بود و به احتمال زیاد شیمیایی بود و به نظرم می‌آید که نحوه درگذشتش شهادت‌گونه بود.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود