کد خبر: 730

تاریخ انتشار: 1392-08-24 - 20:40

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 854

آیت الله امجد: پیام عاشورا و مرام حسین (ع) مقابله با ظلم است/ظواهر دینی بدون حقیقت هیچ ارزش ندارد و موجب ضلالت است

 امام حسین(ع) بچه کوچک و شیرخواره خود را به سپاهیان دشمن نشان داد تا عاطفه همه را برانگیزاند. امام حسین (ع) به اهل حرم خود سفارش می کرد تا آرام عزاداری کنند، تا نکند اشقیا و دشمنان پس از شهادت ایشان […]

 امام حسین(ع) بچه کوچک و شیرخواره خود را به سپاهیان دشمن نشان داد تا عاطفه همه را برانگیزاند. امام حسین (ع) به اهل حرم خود سفارش می کرد تا آرام عزاداری کنند، تا نکند اشقیا و دشمنان پس از شهادت ایشان اهل خیام را آزار دهند و کودکان را کتک بزنند.

 آیت الله محمود امجد  با اشاره به عظمت واقعه کربلا و بیان فلسفه نهضت و قیام سرور و سالار شهیدان، این حرکت تاریح ساز را سر منشأ جلوگیری از انحرافات بنیادین اسلام دانست و خاطر نشان کرد:

امشب آن کسی که عزاداری می کند و داغدار است و یاحسین می گوید، شب آخری است که گریه می کند. اما حسین (ع) یک نمایشنامه ای ساخت و به تصویر کشید که هیچ هنرمندی نمی تواند آن را بسازد. حسین (ع) نمایشنامه ای نوشت تا به بشر نشان دهد که چه واقعه عظیم و هولناکی رخ داده است. آتش خیمه های حسین در طول جنگ های تاریخ سابقه ندارد.

 

صبر از زبان عجز، ثنا خوان زینب است/ عقل بسیط، واله و حیران زینب است

 

هر آیه در صحایف علوی به وصف صبر/ نازل بر انبیا شده در شان زینب است

 

ایوب صابر است ولیکن در این مقام/ حیرت زده ز صبر فراوان زینب است

 

در خطبه اش که کوفه از آن شد سکوت محض/ گویی که ممکنات به فرمان زینب است

 

به گزارش جماران، ایشان در جریان سخنرانی خود در شام غریبان حسینی و در مجتمع آموزشی روشنگر، با یادآوری مظلومیت حضرت اباعبدالله و خاندان اهل بیت ابراز داشتند: امام حسین(ع) بچه کوچک و شیرخواره خود را به سپاهیان دشمن نشان داد تا عاطفه همه را برانگیزاند. امام حسین (ع) به اهل حرم خود سفارش می کرد تا آرام عزاداری کنند، تا نکند اشقیا و دشمنان پس از شهادت ایشان اهل خیام را آزار دهند و کودکان را کتک بزنند.

 

همه روضه های حضرت زینب کبری (س) تبلیغ و ابلاغ است

 

ایشان با اشاره به نقش اثرگذار و شجاعانه حضرت زینب (س) خاطر نشان کردند: زینب کبری(س) همه اسرار جهان را می داند. اما به عالمیان می خواهد بگوید که ای بنی آدم بالاخره هر کسی باید جنازه ای را یا از روی سر و یا از روی بدنش بشناسد. اما حسین (ع) را چه کسی می تواند شناسایی کند؟

 

ایشان ادامه دادند: صحنه کربلا صحنه انتقام ظالمان از اهل بیت است. مسأله مرگ به هیچ وجه در کربلا موضوعیت ندارد. این که از زبان حضرت زینب (س) نقل می شود: گلی گم کرده ام می جویم او را؛ این به معنای عدم توانمندی ایشان در شناسایی افراد نیست. چرا که ایشان به همه اسرار و همه چیز آگاهی دارد. هدف ایشان تاثیر گذاری و بیان شدت ظلم و قساوت یزیدیان و امویان است. زینب کبری‌ (س) تکه ای از پیراهن حسین (ع) را برداشت و گفت: یا رسول الله این تکه پیراهن فرزند توست.

 

این کشته فتاده به هامون حسین توست/ وین صید دست و پا زده در خون حسین توست

 

همچنین استاد امجد در ادامه خاطر نشان ساختند: حضرت زینب (س) روضه های مختلفی دارد. در برخی از آنها پیامبر اسلام مخاطب است، و در برخی مردم و یا اهل بیت مخاطب ایشان هستند. خیلی ها بلاغت خوانده اند، اما نمی توانند بلیغ حرف بزنند. اما ممکن است یک کودک بلاغت نداند و بلیغ بخواند.

 

دعای کمیل متاسفانه امروز بازاری شده است

 

حضرت آیت الله امجد با اشاره به تاثیر واقعه کربلا در هدایت بشر فرمودند: همه علما و بزرگان معتقدند هیچ کتابی در مسائل اخلاقی بهتر و بالاتر از کتاب منازل السائرین نیست. اما این کتاب در هدایت یک گام بیشتر نیست. در حالیکه حادثه کربلا، سراسر فضائل اخلاقی و عرفانی است.

 

این استاد برجسته ضمن قرائت فرازی از دعای کمیل، در شان این مناجات فرمودند: دعای کمیل دعای پر عظمتی است که بسیاری از علما و بزرگان ما هم توانایی خواندن کامل آن را داشتند. اما این دعا متاسفانه امروز بازاری شده است.

 

ایشان همچنین فرمودند: خداوندا هر کس قابل هدایت است، او را هدایت کن. و هر کس قابل هدایت نیست؛ خودت نابودش کن. هرکس به بشریت خدمت کرد در پناه خودت حفظ کن. نه فقط به اسلام و جامعه اسلامی. پیام حسین(ع) هم همین است. امیدوارم خداوند قلب همه ما را به محبت خود آغشته نماید.

 

همچنین استاد امجد با اشاره به اینکه همه عالم فدای امام زمان است؛ در ادامه دعا کردند تا زندانیان بی گناه آزاد شوند و همه مشکلات نسل جوان، مخصوصا مشکلات ازدواج جوانان در پناه امام زمان (عج) مرتفع شود.

 

ایشان با اشاره به گسترش روز افزون تکنولوژی فرمودند: انشاالله نسل جوان در راستای درک معانی و معارف و مبانی قرآن و نهج البلاغه کوشا باشد. چرا که امروزه به سبب وجود نعمت تکنولوژی می توان در بیست جلسه مقدمات صرف و نحو و معانی اولیه و ثانویه؛ و مسائلی که نسل جوان برای درک قران و نهج البلاغه باید بداند را درک کرد.

 

ظواهر دینی بدون حقیقت هیچ ارزش ندارد و موجب ضلالت است

 

آیت الله امجد به منظور تبیین پیام واقعی حادثه عاشورا فرمودند: خداوند انشاالله توفیق دهد که همواره در رکاب امام حسین (ع) باشیم. وقتی به کربلا می رویم و چشم مان به فرات می رسد؛ فریاد می کشیم و بر مظلومیت امام حسین (ع) گریه می کنیم. اما باید بدانیم که قیام امام حسین(ع) دعوا بر سر آب نبود. امام حسین یک نمایشنامه ای ساخته که اوج و عظمت یک انسان را نشان دهد. و می خواهد مقامی را به ما نشان دهد و بگوید که انسان می تواند تا جایی برود که حتی ملائکه هم نمی توانند به آنجا بروند. و از آن طرف هم انسان به اوجی از ذلت می تواند برسد که گوشواره دخترکان یتیم را از گوش شان بکشد. لذا باید بدانیم که ظواهر دینی بدون حقیقت هیچ ارزش ندارد و موجب ضلالت است. گریه برای امام حسین (ع) معنایش این است.

 

ایشان با اشاره به مسائل امروز جامعه و درس های عاشورا برای مردم و مسئولین بیان داشتند: اگر یک پستی هست که من می دانم که لیاقتش را ندارم، و می دانم که اگر من آن را تصاحب نکنم شخص دیگری آن را می گیرد؛ اگر این عمل را انجام ندادم و این میز را نگرفتم یعنی پیرو راه حسین (ع) هستم. این کار از حج و کربلا رفتن بالاتر و ارزشمندتر است. درست است که به حرم امام رضا (ع) رفتن ثواب فراوان دارد؛ اما اگر نتیجه اش خود خواهی و خود پرستی باشد، ارزش ندارد. نباید به خودمان و دیگران خیانت و جسارت کنیم.

 

پیام عاشورا و مرام حسین (ع) مقابله با ظلم است

 

استاد امجد با تاکید بر رعایت حقوق دیگر و مسوولیت افراد در جامعه خاطر نشان ساختند: نباید برای سینه زدن و حضور در هئیت ها، زیر پای خود یک کودک را له کنیم. مسلمان اگر به فکر اصلاح جامعه خود نباشد، هیچ ارزشی ندارد. چرا که پیام عاشورا و مرام حسین (ع) مقابله با ظلم است.

 

ایشان ادامه دادند: باید به فکر جامعه بشریت بود. گر کسی به فکر جامعه بشریت نباشد انسان نیست. اما اگر باشد راه حسین (ع) را رفته و به مرام او عمل کرده است.

 

آیت الله امجد با اشاره به هدف امام حسین (ع) در واقعه عاشورا ابراز داشتند: امام حسین (ع) بچه شیرخواره خود را به دشمنان نشان می دهد تا جهالت این جماعت و شقاوت اینها را نشان دهد. تا به همگان نشان دهد که این دشمنان به یک نوزاد شیرخواره که با آنها سر جنگ ندارد هم رحم نمی کنند. این حرکت امام حسین (ع) برای طلب آب نیست. برخی گمان می کنند، قیام عاشورا، دعوا بر سر آب است. همچنانکه ایشان از این سو هم اوج سعادت یک انسان را به نمایش می گذارد.

 

خدا می گوید غیر حق پرستان همه باطلند

 

این استاد اخلاق با قرائت سوره مبارکه عصر خاطر نشان کردند: خدا می گوید غیر حق پرستان همه باطلند. امام حسین آمده تا حق پرست و خدا پرست باشیم؛ نه خود پرست. پیام نماز هم همین است؛ که حق پرست باشیم. وقتی می گوییم الله اکبر؛ یعنی خداوند از همه برتر و بزرگ تر است. یعنی باید خدا را در نظر داشته باشیم و او را همواره در نظر بگیریم.

 

که یکی هست و هیچ نیست جز او/ وحده لا اله الا هو

 

یک یا حسین انسان را به عرش می برد

 

این عالم برجسته خطاب به جوانان فرمودند: این علوم غریبه راه به جایی نمی برد. اگر کسی به این علوم رسید که هیچ؛ و گرنه نباید به دنبال آن بروید. بروید شیمی و فیزیک و ریاضی بخوانید. نسل جوان باید به دنبال انسان سازی بروند. عزاداری حسین (ع) کیمیاست. چرا که یک یا حسین انسان را به عرش می برد: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه.

 

ایشان با اشاره به مظلومیت خاندان امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند: وقتی خیمه ها سوخته شد؛ اهل حرم فهمیدند که دو تا از بچه های امام حسین نیستند. ناگهان متوجه شدند که این دو فرزند در کنار پدرشان حسین جان داده اند.

 

آیت الله امجد ابراز داشتند: اینکه می خوانیم؛ گلی گم کرده ام می جویم او را؛ به آن اعتقاد نداریم. حضرت زینب (س) از همه اسرار عالم با خبر است. اگر این شعر را می خواند، می خواهد ظلم و شقاوت دشمنان را نشان دهد.

 

امام حسین(ع) به دنبال پول و رای و نماینده شدن و وزیر شدن نبود

 

آیت الله امجد ضمن تاکید بر لزوم دریافتن معارف دینی فرمودند: باید با قرآن و حدیث آشنا شد. بچه مسلمان ها باید با احادیث آشنا شوند. همه انسان ها قرآن را می فهمند. اما همه قرآن را فقط اهل بیت می فهمند. انسان هر چه علمش بیشتر شود، بیشتر قرآن را می فهمد.

 

ایشان با اشاره به نهضت حسینی فرمودند: امام حسین (ع) به کربلا آمد تا مردم را هدایت کند و از جهالت و ظلم نجات دهد. ایشان به دنبال پول و رای و نماینده شدن و وزیر شدن نبود.

 

ایشان با اشاره به عظمت علمای شیعه ادامه دادند: مرحوم آیت الله کرباسی خیلی حرف نمی زد و سخنرانی نمی کرد. و اصطلاحا منبری نبود. یک روز ایشان رفت روی منبر و گفت خدا هست. همانجا بسیاری از مردم غش کردند. مرحوم آقای بهاءالدینی هم سرش را بالا می کرد و گفت خدا هست. امام حسین (ع) هم همین را می گفت. می گفت خدا هست. خدا یعنی رحمت؛ یعنی عظمت؛ یعنی مغفرت. انشاالله خداوند قلب همه ما را مالامال از رحمت کند.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود