کد خبر: 743

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 103

استاد حوزه: اقامه نماز اول وقت برای امام حسین (ع) از جان عزیزتر و واجب تر بود

حجت الاسلام شمس استاد حوزه با اشاره به نماز ظهر عاشورای سیدالشهدا(علیه اسلام) گفت: اقامه نماز اول وقت برای امام حسین(ع) از جان عزیزتر و واجب تر بود. درتماس تلفنی خبرگزاری شبستان روزهشتم محرم،21ابان، […]

حجت الاسلام شمس استاد حوزه با اشاره به نماز ظهر عاشورای سیدالشهدا(علیه اسلام) گفت: اقامه نماز اول وقت برای امام حسین(ع) از جان عزیزتر و واجب تر بود.

درتماس تلفنی خبرگزاری شبستان روزهشتم محرم،21ابان، با موسسه کتاب شناسی شیعه که توفیق همکاری با ان را دارم، برای انجام مصاحبه با مسئول موسسه برادرم جناب اقای مختاری برای نماز عاشورا، وارجاع ان به اینجانب، ساعت حدود14 این مصاحبه انجام شد که خلاصه ان در زیر به نقل از ان خبرگزاری امده است.خانم خبرنگار که بارها در ایام مدیریت بوستان کتاب مصاحبه کرده بود از عنوان هم سوال کرد که با چه مسئولیتی ذکر شود.اما ظاهرا به دلیل برنامه ریزی قبلی برای مصاحبه با اقای مختاری، در ارائه ان به نام اقای مختاری ذکر شده است که علی القاعده مورد اعتراض ایشان هم خواهد بود که احتمالا ایشان شاید به نوعی دیگر بیان می کرد!

لذا عبرات نام اصلاح شد اما در سایت به گونه یاد شده است.

البته خبر روزشنبه920825اصلاح شد.

حجت الاسلام سید محمد کاظم شمس معاون علمی موسسه کتاب شناسی شیعه، در گفت وگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به عاشورای سال 1357 و تمسک مردم در سیر تظاهرات آن سال برای براندازی حکومت شاهنشاهی اظهار کرد: دقیقا بیستم آذرماه سال 1357 مصادف با عاشورای حسینی بود که مردم با حضور در خیابان ها و تمسک به سیره امام حسین(علیه السلام) در برخورد با ظالم به خیابان ها ریختند و تظاهرات کردند.

 

وی ادامه داد: تلاقی روزهای تاسوعا و عاشورا با سیل تظاهرات مردمی سبب شد تا از همان دوران دوباره فرهنگ حسینی در بطن جامعه به شکلی بارز نمود یافته و برپایی نماز ظهر عاشورا در خیابان ها نیز از آن زمان سنت شد.

حجت الاسلام شمس تصریح کرد: امام حسین(علیه السلام) در واقع با قیام عاشورا در تاریخ اسلام و مسلمین چنان جریانی را ایجاد کرد که منشا بسیاری از تحولات در ممالک اسلامی شد چنانچه در ایران اسلامی نیز قیام سیدالشهدا(علیه السلام) الگو و مبنایی برای براندازی حکومت جبار و ظالم شد.


وی با اشاره به واقعه کربلا و جریان هایی که در سیر شکل گیری این واقعه اتفاق افتاد، گفت: از همان زمان که حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) از مدینه راه افتاد تا زمانی که به کربلا رسید خطبه های مختلفی را ایراد و همواره به دنبال آن بودند که تکلیف هر مسلمانی را در برابر دین خدا مشخص و حقیقت اسلام را برای مردم جامعه آن روزگار بیان کند.

 

معاون علمی موسسه کتاب شناسی شیعه اظهار کرد: ابوثمامه از یاران امام حسین(علیه السلام) در ظهر عاشورا وقت نماز را به حضرت اعلام و چنین اظهار داشت که آرزو دارم که شهید شوم که سید الشهدا(علیه السلام) در پاسخ به او بشارت دادند که از نمازگزاران و کسانی است که در میان رستگاران قرار می گیرد.

 

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در این هنگام درخواست کرد که اعلام کنند دست نگه دارند تا نماز را اقامه کنند که سپاه کفر قبول نکرد در نتیجه دوتن از یاران حضرت سپر شدند و حضرت در چنان شرایطی نماز خوف را اقامه کردند چرا که جنگ متوقف نشد.

 

وی افزود: امام حسین(علیه السلام) در چینن شرایطی نماز را اقامه کردند که با توجه و تدبر در نگرش حضرت به نماز می توان به اهمیت و جایگاه نماز در سیره نبوی پی برد.

 

این محقق اظهار کرد: در زیاراتی ائمه اطهار (علیهم السلام) در واقع یکی از مهمترین شناسه های در مورد سیره اهل بیت است چرا که توضیحاتی در مورد اهل بیت پیامبر(ص) است، در این زیارات به ویژه زیارت جامعه کبیره به نماز اشاره شده است بنابراین ائمه(علیهم السلام) تمام تلاش شان برپایی آموزه های فراموش شده اسلام بود که این امر در واقعه عاشورا و به ویژه به شکلی خاص در اقامه نماز ظهر عاشورا توسط سیدالشهدا(علیه السلام) نمودی ویژه یافت.

 

وی ادامه داد: در واقع نماز به لحاظ سمبلیک و نمادی شاخص دستورات دینی و خالص ترین نوع عبادت پروردگار است در نتیجه امروز نیز باید تلاش مان این باشد که در جامعه دینی خودمان فرهنگ نماز بازبینی شده و نگاه امام حسین(علیه السلام) به نماز به عنوان یک واجب شرعی برای اقشار مختلف مردم بیان شود.

حجت الاسلام شمس با اشاره به شرایط جامعه مسلمین در زمان قیام امام حسین(علیه السلام) گفت: ذکر یک نکته ضروری است که حضرت دقیقا ده سال در زمان حکومت معاویه در جامعه مسلمین به عنوان اهل بیت پیامبر(ص) حضور داشتند اما قیام نکردند که اولا به دلیل نشکستن صلح امام حسن(ع) بود و ثانیا معاویه ظاهر امر را نگه می داشت. او با وجود آنکه فردی فاسق بود اما در ظاهر شکل و شمایل اسلامی را در جامعه رعایت می کرد.

 

وی در این راستا ادامه داد: در حالی که زمان یزید و درست از همان وقت که حکومت یزید آغاز شد به شکلی آشکار اقدام به براندازی آموزه های اسلامی کرد و در واقع یزید به عنوان سردمدار حکومت اولین مخالف اسلام بود و در تلاش بود تا اسلام را از میان بردارد در نتیجه سیدالشهدا(علیه السلام) برای زنده ساختن دینی که یزید بر آن تاخته بود، قیام کرد.


این پژوهشگر افزود: در نتیجه می بینیم که لحظه به لحظه واقعه عاشورا در راستای احیای یکی از شعائر و آموزه های دینی است که در آن روزگار رو به فراموشی بود از جمله امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز اول وقت در ظهر عاشورا در آن شرایط و بحبوحه دشت کربلا، در نتیجه امروز نیز باید با اقتدا به امام حسین (علیه السلام) نماز در اولویت امور مسلمین باشد و نماز را بر هرکاری ارجح بدانند.

 

 

+

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود