کد خبر: 812

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 827

جنتی:هیات های نظارت با سیاستهای دولت منطبق شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت، هیات نظارت بر آثار بزرگسالان و کودک و نوجوان در صورتیکه نتواند خود را سیاست های دولت تطبیق دهند، بطور حتم جایگزین می شوند. «علی جنتی» در حاشیه مراسم سیزدهمین جشنواره […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت، هیات نظارت بر آثار بزرگسالان و کودک و نوجوان در صورتیکه نتواند خود را سیاست های دولت تطبیق دهند، بطور حتم جایگزین می شوند.

«علی جنتی» در حاشیه مراسم سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ در سالن همایش‌های صدا وسیما، با حضور در جمع خبرنگاران به سووالات آنان پاسخ داد.

** زمینه لازم برای پرداخت تسهیلات به چاپخانه ها فراهم شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت ارشاد چه تدابیری برای به ‌روز کردن چایخانه ها اندیشیده است؟، گفت: دولت از کمک‌هایی که می‌تواند انجام دهد، نباید دریغ کند.
وی با بیان اینکه دولت تسهیلات بانکی را با سود کمتر در اختیار چاپخانه ها قرار داده است، افزود: بانک‌ها در گذشته آنقدر تسهیلات داده‌اند که در شرایط کنونی در پرداخت آنها با مشکل روبه رو هستیم. در عین حال صنعت چاپ یکی از حوزه‌هایی است که در توسعه فرهنگ کشور بویژه فرهنگ مکتوب تاثیرگذار است و باید این موضوع را در دولت مطرح کرده و جابیاندازیم تا بانک‌ها تسهیلات بیشتری را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

** در حوزه فرهنگ وهنر با مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از فعالان عرصه نشر از وضعیت معیشتی رنج می‌برند و خواستار حمایت وزارت ارشاد و مسوولان فرهنگی هستند، توضیح داد: در حوزه فرهنگ وهنر با مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو هستیم و جای تاسف است که برخی هنرمندان و افراد فرهیخته و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ وهنر، درگیر معیشت روزمره خود باشند.

جنتی ادامه داد: صندوقی به نام صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان تاسیس شده که حدود 60 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می دهد، اما این کافی نیست. آنچه که از ابتدای تصدی خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کرده ام و خوشبختانه خوب پیش می‌رود بحث اقتصاد فرهنگ وهنر است.

وی تاکید کرد: باید حوزه فرهنگ وهنر را از نظر اقتصادی بگونه ای غنی سازیم که محصولات هنرمندان در خارج از کشور به خوبی خریداری شود و در داخل کشور نیز افراد باید بتوانند بر روی پای خود بایستند.

جنتی ادامه داد: در این زمینه با بخش‌های مختلف اقتصادی، برخی بانک‌ها و صنایع سنگین کشور و حوزه‌های تجاری مذاکراتی داشته ایم تا بتوانیم بنیادی را سازمان دهیم که بتواند پشتوانه خوبی برای حوزه فرهنگ وهنر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ اکنون در حوزه نگارگری برخی آثار نقاشی و خطاطی هنرمندان و خوشنویسان کشور، در خارج به خوبی به فروش می‌رسد.

جنتی با بیان اینکه در حوزه‌های دیگر نیز همین روش پیگیری می شود، افزود‌: در حوزه فرش و صنایع دستی نیز با خبر شدیم که یک فرش ایرانی در خارج از کشور با قیمت 12 میلیارد تومان به فروش رسیده که این بسیار ارزشمند است.

وی ابراز امیدواری کرد که طی حدود دو سال آینده بتوانیم نتایج این اقدامات را به صورت ملموس مشاهده کنیم.

** ارزیابی نمایشگاه فرانکفورت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاری مبنی بر ارزیابی وی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: چون در این نمایشگاه حضور نداشتم، ارزیابی ای نیز از آن ندارم.

** بحث ممیزی و انتصاب اعضای شورای نظارت بر کتاب

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد تغییر دایره ممیزی و انتصاب اعضای شورای نظارت بر کتاب‌ها، گفت: دولت اکنون رویکردی را در حوزه کتاب دنبال می‌کند که هیات‌های نظارت بر آثار بزرگسالان و کودک ونوجوان نیز باید خود را با آن سیاست‌ها تطبیق دهند. اگر این مهم صورت گیرد آنها می توانند به کار خود ادامه دهند، در غیر این صورت بطور حتم باید جایگزین شوند.

** ضرورت پیوستن به کپی رایت

جنتی در مورد وضعیت قانون کپی رایت در ایران گفت: ‌این قانون در داخل در حال اجرا بوده اما مهم خارج از کشور است. بطور عملی به سازمان‌های بین‌المللی کپی‌رایت ملحق نشده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مقطعی تصور می شد که شاید از این وضعیت سود بیشتری می بریم اما به نظر می‌رسد که واقعا ضرر می‌کنیم. آثار بسیار خوبی در کشور تولید می‌شود که کپی شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. باید ضمن حل این مشکل در داخل، برای پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی مالکیت معنوی تلاش کنیم.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود