کد خبر: 834

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 836

احمد مسجد جامعی،رییس شورای شهر تهران: این دوره، شورای شهر هستیم نه شورای شهرداری

احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران معتقد است دوره چهارم شورای شهر تهران، شورای «شهر» است نه شورای شهرداری. احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران معتقد است دوره چهارم شورای شهر تهران، شورای «شهر» است […]

احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران معتقد است دوره چهارم شورای شهر تهران، شورای «شهر» است نه شورای شهرداری.

احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران معتقد است دوره چهارم شورای شهر تهران، شورای «شهر» است نه شورای شهرداری. او درباره قانونی بودن یا نبودن انتخاب محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار گفت: ‌«بحث قانونی بودن انتخاب شهردار بیش از دو دوره یک بحث علمی و دانشگاهی است که باید ابعاد آن دقیق بررسی شود. این بحث حدود یک‌ماه پیش از این‌که شورای چهارم به‌طور رسمی شروع به کار کند آغاز شد. اولین‌بار مشاور حقوقی شورای‌عالی استان‌ها چنین موضوعی را مطرح کرد که به او گفتم ابعاد این قضیه را بیشتر بررسی کند. همان زمان عده‌ای از اعضای شورای شهر و عده‌ای از اشخاص حقوقی به آن جواب دادند. در روز انتخاب شهردار هم قبل از این‌که از نامزدها برنامه‌هایشان را بخواهیم این موضوع مطرح شد و در همان زمان هم آقای چمران مکاتباتی با مجلس کرده بود و رییس مجلس جواب داده بود بلااشکال است. البته آن جواب هم به چالش کشیده شد زیرا گفته می‌شد آیا رییس‌ مجلس می‌تواند از طرف مجلس جواب دهد یا این سوالی است که مجلس باید به آن جواب بدهد؟»

مسجدجامعی درباره رای جنجال‌برانگیز الهه راستگو، عضو شورای شهر به قالیباف گفت: «ایشان عضو شورا هستند و به هرکسی که می‌خواهند حق دارند رای بدهند و در هیات‌رییسه جایگاه خودشان را دارند. بحثی که درباره ایشان پیش آمد ربطی به شورا نداشت و بحث‌هایی بود که از بیرون به شورا کشیده شد و بعضی رسانه‌های سراسری هم به آن دامن زدند. آن مباحث هم ناشی از نظرات حزبی بود که آن‌ها را نامزد کرده و از ایشان حمایت می‌کرد. حرف‌هایی که از قول من زده‌اند هم من گفتم دروغ است و هم خود ایشان.»او درباره تفاوت نگاه قالیباف نسبت به دوره‌های قبلی شهرداری گفت: «در برنامه‌ای هم که ایشان اعلام کردند از ادبیاتی استفاده کرده بودند تحت عنوان «شهر انسان‌گرا» و در برنامه‌های دیگر هم ادبیاتشان پرداختن به حوزه نرم‌افزاری بوده است.

تجربه شهری در حال ورود به مرحله جدیدی است. این را به فال نیک می‌گیریم و فکر می‌کنیم تهران نیاز به این مباحث دارد. الان همین مساله آلودگی هوا یا گزارش‌هایی که درباره سلامت داده می‌شود از موارد مهمی است که به کیفیت زندگی در شهر مربوط می‌شود و باید بیشتر به آن پرداخت.»رییس شورای شهر ادامه داد: «من مکررا گفته‌ام که در شورا سندهای متناسب با اصلاح رویکرد تهیه شود. واقعیت این است که بعضی از این انتقادها به شورای سوم هم برمی‌گردد که نقش فعال خودش را نداشته است.

امیدوارم این دوره بتواند آن نقش را داشته باشد. اگر ما به‌موقع اقدام کنیم می‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم. مثلا الان فکر می‌کنم مساله سلامت در تهران مساله مهمی است. وقتی شهری داشته باشیم که همه‌چیز هم داشته باشد اما فقط دو روز هوای پاک داشته باشد چه فایده‌ای دارد؟ یا برای مثال آب آلوده، سبزیجات آلوده، پارازیت‌ها و سایر موارد. سلامت در فرهنگ و حتی دعاها و ضرب‌المثل‌های ما حرف اول را می‌زند. سلامت می‌تواند شامل سلامت روانی هم باشد یا مثلا عدالت در شهر، دسترسی برابر به امکانات از فضای سبز گرفته تا آموزشی و فراغتی، رفت وآمد و سایر مسائل. یا مثلا امن بودن فقط به مدیریت شهری برنمی‌گردد بلکه فرهنگ هم می‌تواند امنیت بیاورد. یا مثلا ساخت‌وساز در مناطق بی‌دفاع شهری هم می‌تواند به امنیت منجر شود.

 البته همه این‌ها هم در اختیار شهرداری نیست. مثلا جغرافیای تاریکی و جغرافیای ناامنی با یکدیگر همپوشانی دارند و جایی باید دستگاه‌هایی مثل وزارت نیرو ورود پیدا کنند.»او درباره افزایش تعداد کمیسیون‌های شورای شهر گفت: «بعضی از آن‌ها واقعا ضروری بود. مثلا سلامت و محیط‌زیست از مسائل مهم شهری است. مثلا بحث رفت‌وآمد یا معماری در شهر یا زیبایی آن از مسائل مهم است. در نقاط مختلف تهران باغ‌های گوناگون وجود داشته و حالا آسیب دیده و باید با رویکرد تنوع به احیای آن‌ها اقدام کرد.

 نظریه توسعه پایدار این است که طبیعت را در همان قامت آراسته خودش ببینیم. درست است که در دنیا حرف جدیدی است اما با فضای ذهنی و فرهنگی شهرسازی قدیم ایران همخوانی دارد. باید برنامه‌های‌مان طوری باشد که در تقابل با طبیعت نباشد و به طبیعت احترام بگذاریم.» او ادامه داد: «بحث دومی که وجود دارد این است که این کارها را بدون کمک دولت نمی‌شود انجام داد. الان در دولت سه دستگاه داریم: یکی وزارت بهداشت، یکی وزارت جهاد کشاورزی و دیگری سازمان محیط‌زیست که مساله سلامت گوشت و مرغ و سبزیجات و... به آن‌ها مربوط می‌شود یا حتی وزارت بازرگانی سابق یا به تعبیر دولت پیشین وزارت صنعت و معدن و تجارت که موادغذایی را که وارد می‌کند باید سالم باشد.»

او درباره از بین رفتن یک‌سوم بافت تاریخی تهران گفت: «من در این‌باره یک نامه هم به رییس وقت شورا نوشتم ‌و گفتم این تخریب‌ها به صورت گسترده صورت می‌گیرد که در بعضی موارد توانستیم مقابله کنیم و در بعضی موارد دیگر نتوانستیم جلوی تخریب آن را بگیریم. بسیاری از این کارها هم در حوزه سازمان میراث فرهنگی است. حالا که آقای دکتر نجفی به آن سازمان‌ رفته‌اند که کارشناس و مدیر هستند می‌توان جلوی بسیاری از تخریب‌ها را گرفت. البته بعضی از این مسائل به احکام قضایی برمی‌گردد که سازمان میراث فرهنگی باید به آن‌ها رسیدگی کند. مثلا خانه‌های تاریخی را که ثبت ملی هم شده بودند ولی از طریق قوه‌قضاییه اقدام می‌کردند و آن را از فهرست میراث درمی‌آوردند. این یک بحث جدی است و کار شهرداری نیست و خود سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه اقدام کند.» مسجدجامعی ادامه داد: «از طرف دیگر مالکین هم نباید دچار ضرر شوند. این‌ها در برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود که چه امکانات و وام‌هایی در اختیار این مالکان قرار بگیرد. من خیلی امیدوارم که در این دوره با سازمان میراث فرهنگی بتوانیم یک برنامه مشترک داشته باشیم که با همدیگر تلاش کنیم برای یک شهر بهتر. مسائل تهران مسائل کلانشهرهای دیگر هم هست. اگر بتوانیم در تهران به الگوهایی برسیم شهرهای ایران را نجات داده‌ایم.

بسیاری از شهرها وضعیت نامناسب‌تری نسبت به تهران دارند چون در تهران رسانه‌ها و مطبوعات مسئولان را وادار می‌کنند انتقادها را بشنوند اما در شهرهای دیگر وضع بدتر است.» او همچنین گفت: «باید روندی را پیدا کنیم که این مدیریت یکپارچه باشد. اینها دائما با یکدیگر بده و بستان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته‌اند و به نوعی به همدیگر مرتبط هستند و منافع‌شان از همدیگر پشتیبانی می‌کند و این یکپارچگی و وحدت به‌نظرم به نفع همه آن‌هاست.»مسجدجامعی درباره نظارت بر عملکرد شهرداری در این دوره شورای شهر معتقد است: «کمیسیونی را به‌عنوان نظارت تشکیل دادیم. این گروه باید چارچوبی را تعیین کند که همه کمیسیون‌ها نظارت بر حوزه‌های شهری را در حوزه وظایف خود داشته باشند. وضع کردن قاعده یک بخش کار ماست و بخش دیگر کار شوراها، نظارت است. تفاوتی که پیش‌بینی می‌کنیم این دوره با دوره قبل داشته باشد این است که نظارت وظیفه همه اعضای شورا باشد برای همین هم باید وظیفه همه کمیسیون‌ها باشد. در این راه پرسنل خدوم شهرداری مهم‌ترین سرمایه ما هستند.»

منبع:روزنامه بهار

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود