کد خبر: 856

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 953

آیت الله هاشمی رفسنجانی:تندروها نباید صدای اسلام باشند/"ایران و ترکیه، گذشته را جبران کنند"

جاي تأسف است كه صدای تندروها به عنوان صداي اسلام در دنيا منتشر مي شود، در حالي كه اسلام دين برادري، برابري و احترام به عقايد و حقوق ديگران است hashemirafsanjani.ir  - آیت الله هاشمی رفسنجانی در […]

جاي تأسف است كه صدای تندروها به عنوان صداي اسلام در دنيا منتشر مي شود، در حالي كه اسلام دين برادري، برابري و احترام به عقايد و حقوق ديگران است

hashemirafsanjani.ir  - آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس مجلس ترکیه  با اشاره به تحولات اخير در كشورهاي اسلامي منطقه، گفت: عقلاي كشورها نبايد بگذارند تندروها، مخصوصاً از نوع سلفي با بهانه‌هاي ديني براي زندگي عادي مردم مشكل درست كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ديدار آقاي جميل چيچك، رئيس مجلس تركيه با اشاره به اهميت حسن همكاري سياسي كشورهاي همسايه در توسعه اقتصادي و مسائل فرهنگي و اجتماعي، گفت: در همه تحولات سياسي، آينده كشورها از آن مردم است و دولت‌ها بايد زمينه‌ها را براي همكاري ملت ها فراهم نمايند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأكيد بر سوابق كهن روابط دو كشور و تأثير همكاري‌هاي ايران و تركيه براي پايداري ثبات و آرامش در منطقه، گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تاكنون، همكاري با تركيه هميشه از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي بوده است.

ايشان با يادآوري نمونه‌هايي از مذاكرات و همكاري‌هاي دو كشور در زمان مرحوم دميرل و تورگوت اوزال فقيد گفت: با حاكميت حزب اسلامي اعتدال و توسعه، ايران و تركيه مي‌توانستند در دنيا و جهان اسلام بهترين روابط را داشته باشند كه اگرچه از اين ظرفيت به طور كامل استفاده نشد، اما حاكميت تفكر و شرايط فعلي بهترين فرصت براي جبران گذشته و ترسيم همكاري بهتر در آينده است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر تأثير اعتماد سياسي ايران و تركيه به هم بر كشورهاي منطقه و جهان اسلام گفت: با انفجار اطلاعاتي كه در دنيا براي رشد آگاهي مردم اتفاق افتاد، ملت‌ها براساس منافع خويش، عملكرد دولت‌ها را تجزيه و تحليل مي كنند و سوابق مشترك فرهنگي بين ايران و تركيه نشان مي‌دهد كه مردم هر دو كشور خواستار تعميق اين روابط مي‌باشند.

ايشان با يادآوري اتفاقاتي كه در افغانستان، پاكستان، عراق، مصر، تونس، سوريه، يمن، بحرين و ديگر مناطق اسلامي جهان مي‌افتد، گفت: جاي تأسف است كه اين تندروي‌ها به عنوان صداي اسلام در دنيا منتشر مي شود، در حالي كه اسلام دين برادري، برابري و احترام به عقايد و حقوق ديگران است.

آقاي جميل چيچك نيز در اين ديدار با توصيف آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به عنوان «شخصيتي برجسته در دنيا جهان اسلام و تركيه» گفت: براي هر سياستمداري يك ضرورت حكومتي است كه از تجربيات جناب‌عالي در جهت تعميق روابط كشور متبوع خود با ايران استفاده نمايد.

رئيس مجلس تركيه با تشكر از نقش رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بسط روابط دو كشور گفت: اگرچه اين همكاري ها فراز و فرود داشته، اما علاقمنديم كه در شرايط جديد، روابط خود را با جمهوري اسلامي گسترش دهيم.

وي با ابراز نگراني از عملكرد گروه‌هاي افراطي در مخدوش كردن روابط دولت‌ها و ملت‌ها و با اشاره به تحولات سياسي كشورهاي اسلامي منطقه گفت: زمستان سياسي بسياري از كشورها را فرا گرفته و گروه‌هاي افراطي نمي گذارند آفتاب اعتدال براي بهار عربي در آسمان اراده سياسي دولت‌ها بتابد.

آقاي چيچك بر اراده مسئولان كشور تركيه در گسترش روابط ايران تأكيد كرد و گفت: اميدواريم ديدار و مذاكرات وزراي خارجه و رؤساي دو كشور در نيويورك، فصل تازه‌اي براي حسن همكاري دو كشور باشد.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود