کد خبر: 880

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 728

وزیر ارشاد : مشکل کاغذ دغدغه من هم هست

کشور ما امروز با مشکل بزرگی چون تامین دارو روبرو است و ضرورت تامین آن برای بیماران انکارناپذیر است و البته به دلیل مجموعه محدودیت‌هایی است که با آنها روبرو هستیم. وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی به بهانه […]

کشور ما امروز با مشکل بزرگی چون تامین دارو روبرو است و ضرورت تامین آن برای بیماران انکارناپذیر است و البته به دلیل مجموعه محدودیت‌هایی است که با آنها روبرو هستیم.

وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی به بهانه برگزاری جشنواره هفته فرهنگ این کشور در تهران، عصر روز شنبه 30 شهریورماه، با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
جنتی در این جلسه گفت:«آقای محمد نوح وزیر فرهنگ و آموزش کشور اندونزی به دعوت جمهوری اسلامی ایران با هیأت همراه به منظور تبادل نظر در مسائل فرهنگی و هم مشارکت در برگزاری هفته فرهنگ اندونزی که در برج میلاد برگزار می‌شود، به کشور ایران آمد.»

او ادامه داد:«ما از دیر زمان با اندونزی از سال 1350 موافقت فرهنگی داریم و در طول سالیان گذشته هم برنامه‌های مبادلات فرهنگی بین دو کشور به کرات برگزار شد و معمولا برنامه مبادلات فرهنگی در چارچوب موافقت فرهنگی بین دو کشور امضاء می‌شود که برای مدت دو یا سه سال نیز اعتبار دارد.»

جنتی با بیان اینکه آخرین برنامه دو سال قبل امضاء شد که هنوز نیز اعتبار دارد، اظهار داشت: «خوشبختانه همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور جریان دارد. در طول یک دهه گذشته مقامات عالی‌رتبه دو کشور، رؤسای جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و گروه‌های دوستی دو کشور با یکدیگر دیدار داشتند. در زمینه‌های فرهنگی نیز دو سال قبل هفته فرهنگی ایران در جاکارتا برگزار شد و اکنون شاهد برگزاری هفته فرهنگ کشور اندونزی در تهران هستیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی با وزیر اندونزی انجام شده است، تصریح کرد: «در زمینه‌های تعمیق و گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور مذاکرات خوبی داشتیم و امیدوار هستیم که در طول اقامت ایشان در تهران بتوانند بیشتر با فرهنگ وتمدن کشور ایران از نزدیک آشنا شوند و از مراکز فرهنگی بازدید کنند و بتوانیم در آینده روابط بین دو کشور را گسترش دهیم.»

وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی با بیان اینکه مذاکرات خوبی با آقای جنتی داشتیم، افزود: «همانطور که وزیر ارشاد ایران گفت، براساس یادداشت تفاهم امضاء شده بین دو کشور، هفته فرهنگی ایران در اندونزی برگزار شده بود و اکنون هفته فرهنگی اندونزی در ایران برگزار می‌شود.»

محمد نوح ادامه داد: «هر دو کشور هدف‌های مشترک و زیادی داریم. ما در واقع در بحث‌های تمدنی که انجام شد و با توجه به تمدنی که براساس سلطه تمدنی برخی کشورها است به تمدنی اشاره کردیم که مورد احترام دو طرفه است نه تمدنی که براساس سلطه بر کشورهاست.»

جنتی درباره معرفی فرهنگ ایران به کشور اندونزی تأکید کرد: «همین که هفته فرهنگ ایران در گذشته در شهر جاکارتا برگزار شد، معرف امکانات فرهنگی ما در بخش‌های مختلف بود. یکی از کشورهایی که از نظر ایران اهمیت ویژه‌ای دارد کشور اندونزی است. همچنین متقابلا اکنون که هفته فرهنگی اندونزی برگزار می‌شود، گروهی گسترده نزدیک به 500 نفر در آن شرکت کردند که کارهای فرهنگی این کشور را در تهران عرضه خواهند کرد.»

جنتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قرارداد یا تفاهم‌نامه قرار است امضاء شود؟ اظهار داشت: «اکنون در حال حاضر نیاز به امضاء تفاهم‌نامه نیست. موافقت فرهنگی 41 سال پیش بین مجلس‌های دو کشور امضاء شده و برای کشورها الزام‌آور است و تا هنگامی که لغو نشود نیاز به امضاء تفاهم‌نامه جدید نیست ولی مبادلات فرهنگی دو یا سه ساله امضاء می‌شود که به تازگی این تفاهم‌نامه امضاء شده است.»

او تصریح کرد:«در پایان مذاکرات صورت مذاکره به امضاء می‌رسد که صحبت‌های طرفین انجام شده در آن مشخص است.»

 محمدنوح وزیر فرهنگ وآموزش اندونزی اظهار داشت:«یکی از مباحثی که مطرح شد و تفاهمات زیادی بین ما و آقای وزیر شامل می‌شد، بحث اسلام بود که بین دو کشور مشترک است و همچنین تلاش برای گسترش یک ملت اسلامی. البته هر کشوری بر اساس شرایط و ویژگی‌های خاص خود عمل می‌کند و در این رابطه با توجه به ویژگی‌های خاصی که هر کشور دارد ما هم در راستای تشابهات و فعالیت‌های خود عمل خواهیم کرد.»

 جنتی با ابراز خوش‌بینی نسبت به گسترش روابط بین دو کشور در آینده گفت:‌»به روابط آینده به دلیل عمق روابطی که در گذشته بوده خوش‌بین هستم. هم کشور اندونزی و هم جمهوری اسلامی ایران دو کشور بزرگ در شرق و غرب آسیا قرار دارند که هر دو اشتراکات زیادی از نظر فرهنگی و دینی دارند و از دیرزمان این روابط بوده است. امیدواریم در آینده با سیاست‌های دولت جدید بتوانیم این روابط را گسترش دهیم.»

 او در پایان سخنانش گفت:« خوشبختانه کتاب‌های بسیاری از ایران به زبان مالایی - زبان رسمی اندونزی و مالزی- ترجمه شده و در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر این کشورها قرار گرفته است اما در زمینه فیلم‌های سینمایی آمادگی داریم تا با کشور اندونزی تبادل فیلم کنیم. همچنین در زمینه پژوهشی نیز آمادگی مشارکت داریم.»

در حاشیه این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور یک دختر جوان از ایران در انتخاب دختر مسلمان شایسته سال 2013 در اندونزی گفت: «این کار با هماهنگی وزارت ارشاد انجام نشده است و ما در جریان این اقدام نبوده‌ایم.»

جنتی درباره برنامه وزارت ارشاد برای حل مشکل کاغذ نیز گفت:«بودجه سال 92 تصویب شده و ما نمی توانیم در این زمینه کار خاصی انجام دهیم و باید از بودجه‌ای که در این خصوص به ما اختصاص داده‌اند، بهترین استفاده را بکنیم.»

اواظهار داشت: «باید تلاش کنیم برای سال آینده در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، اعتبارات لازم را از مجلس کسب کنیم. البته در زمینه چاپ کتاب و تامین کاغذ و نشریات هم باید از حمایت‌های لازم برخوردار شویم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «کاغذ دغدغه من هم هست اما وزارت ارشاد چنین دغدغه‌هایی در بخش‌های دیگر هم دارد و باید بکوشیم این مسئله را به طریقی حل و فصل کنیم چون جزو تنگناهایی است که کشور با آن روبرو است.»

وزیر ارشاد در ادامه‌گفت: «کشور ما امروز با مشکل بزرگی چون تامین دارو روبرو است و ضرورت تامین آن برای بیماران انکارناپذیر است و البته به دلیل مجموعه محدودیت‌هایی است که با آنها روبرو هستیم.»

جنتی همچنین درباره احتمال انتصاب سیدعباس صالحی به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «سرانجام معاون فرهنگی هم معرفی می‌شود و گزینه‌های زیادی در این‌باره مطرح است و هر زمان به جمع بندی رسیدیم، معاون فرهنگی اعلام و معرفی خواهد شد.»

جنتی درباره اختصاص اعتبار به فعالیت‌های قرآنی هم گفت: «با توجه به اینکه ما محدودیت اعتباری داریم، باید اولویت‌هایمان را مشخص کنیم. طبیعتا یکی از اولویت‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از فعالیت‌های قرآنی و مسائل مربوط به معارف اهل بیت (ع) است.»

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود