کد خبر: 892

تاریخ انتشار: 1392-06-30 - 14:46

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 297

مرزدار مکتب اهل بیت(ع) ؛ نگاهی به اثار علامه عسکری

علامه‌ سید مرتضی‌ عسكری، دارای‌ تألیفات‌ فراوانی‌ به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و فارسی‌ است. ‌ایشان افزون‌ بر بررسی‌ كتب‌ شیعه، احادیث‌ و روایات‌ اهل‌ سنّت‌ را نیز مورد بررسی‌ قرار داده، به‌ گونه‌ای‌ كه‌ این‌ […]

علامه‌ سید مرتضی‌ عسكری، دارای‌ تألیفات‌ فراوانی‌ به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و فارسی‌ است. ‌ایشان افزون‌ بر بررسی‌ كتب‌ شیعه، احادیث‌ و روایات‌ اهل‌ سنّت‌ را نیز مورد بررسی‌ قرار داده، به‌ گونه‌ای‌ كه‌ این‌ آثار، مرجع‌ و منبعی‌ قابل‌ اعتماد برای‌ آنان‌ به‌ شمار می‌رود. كوشش‌های‌ علامه‌ی‌ عسكری‌ برای‌ مصون‌ ماندن‌ اسلام‌ از تحریف، مورد تقدیر هر دو مكتب‌ قرار گرفته‌ است.

اکثر آثار علامه عسکری در کشورهای عربی به خصوص در کشور مصر منتشر و مورد استقبال اسلام پژوهان قرار گرفته است. همچنین برخی از آثار علامه به زبان انگلیسی ترجمه شده است.

از ویژگی های کتاب های علامه عسکری، بیان روشن و واضح و نثر بسیار روان و سلیس آنهاست که خواننده را به سوی خود می خواند. در این مجموعه عمده ترین کتاب های ایشان را معرفی می کنیم.

  1. 1. 150 صحابه ساختگی
    این کتاب دربرگیرنده شرح حال و زندگی 150 صحابی ساختگی حضرت رسول(ص) است که با فرصت طلبی و دوست نمایی گرد حضرت را گرفته بودند و جزء اصحاب به شمار می آمدند و گاه و بیگاه به عناوین مختلف در مقام تحریک دیگران برآمده و با ایجاد فتنه و آشوب نظام مجتمع اسلام را بر هم می زدند و در راه پیشرفت اسلام سنگ می انداختند و تاریخ شواهد بسیاری از اقدامات خصمانه منافقان را در سینه خود نگه داشته است.

مترجم کتاب در مقدمه آن آورده است: «چون رسول خدا رحلت فرمود، منافقان و فرصت طلبان برای ایجاد اختلاف و نفاق و تفرقه بین صفوف مسلمین فعالیت خود را دو چندان کردند زیرا دیگر بیم آن نداشتند تا به وسیله وحی پرده از روی ریاکاری ها و کارشکنی هایشان بردارند. کار دستکاری در قوانین اسلام و جعل حدیث را همان منافقان که جزء اصحاب بودند، بنیان نهادند و برای سرپوشی روی اقدامات ناروای این قبیل اصحاب و سران مسلمین برخی از مغرضین نیز رسول خدا را از مقام نبوت و رسالت تا حد یک فرد مجتهد ساده پایین آورده، اصحاب را همسنگ او قرار دادند تا محملی برای اقدامات چندش آور آن قبیل اصحاب تراشیده باشند.»
مؤلف کتاب نیز در مقدمه آن گفته است: برخی در روایت های سیره و تاریخ و حدیث آن قدر نعل وارونه زده اند که حساب ندارد، و در آنان چنان نموده اند که قاتل را مقتول و ظالم را مظلوم، شب را روز و روز را شب نشان داده اند...و وجود آن احادیث دروغ باعث شده است که اسلام بد آموخته شود.

  1. 2. نقش عایشه در تاریخ اسلام
    مترجمان: عطا سردارنیا، محمدصادق نجمی، هاشم هریسی و محمدعلی جاودان

بازگویی وقایع دوران پیامبر تا پایان خلافت عثمان جلد اول را در بر می گیرد. عایشه در خانه پیامبر و نگاهی گذرا به زندگانی عایشه، راز تعدد همسران رسول خدا، از جمله مباحث بخش اول این کتاب است.

دوران امیرالمؤمنین(ع) عنوان جلد دوم کتاب است که نویسنده در آن قسمتی از حوادث و پیش آمدهای تاریخی را از کتاب های معتبر و مدارک اصلی و اولی درآورده و در دسترس خواننده قرار داده است تا خواننده بتواند با مطالعه آنها شخصیت واقعی عایشه را بشناسد و با انکار و عقاید و مشخصات روحی  او آشنا شود و در نتیجه اعتبار و ارزش واقعی روایات و احادیث او که بعداً در این کتاب مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت، معلوم و روشن شود و راه بحث و بررسی احادیث وی صاف و همواره شود.

نقش عایشه در تاریخ اسلام و دوران معاویه عنوان جلد سوم کتاب یاد شده است که در آن عوامل دوستی عایشه و امویان، نفوذ عایشه در حکومت امویان، و ویژگی های شخصیتی عایشه بررسی شده است.

در جلد چهارم کتاب نیز که توسط محمد جواد کرمی ترجمه شده و دانشکده اصول دین آن را منتشر کرده است، روایاتی از ام‏المؤمنین عایشه نقل شده و روایاتی که به دروغ به او نسبت داده شده، ذکر شده و در آخر نیز کوشش های ام‏المؤمنین در مبارزه با بعضی تحریف ها از سنت و نسبت های ناروا به رسول خدا آورده شده است.

  1. 3. عبدالله بن سبا و دیگر افسانه های تاریخی
    علامه عسکری در این کتاب با دلایل کافی اثبات می کنه که عبدالله بن سبا فقط موجودی خیالی و پنداری بوده است و حکایت هایی که تاریخ نویسان می گویند و او را سازنده مذهب تشیع قلمداد کرده اند، مشتی دروغ بیش نیست. وی در این کتاب با فکر دوراندیش خویش در دریای تاریخ فرو رفته، کتاب های زیادی را از نظر گذرانده و پس از کاوش و گوشش بسیار کفی پرگهر به ساحل آورده است.

    ایشان در مقدمه کتاب آورده است: این بحث بسیاری از پایه های اساسی تاریخ را که استادان تاریخ با توجه به آنها مبانی خود را بنا نهاده و خلل ناپذیر می پنداشتند، ویران می سازد و نادرستی بسیاری از داستان های تاریخی اسلامی و ضعیف بودن بسیاری از مدارک و منابع مورد اعتماد را نشان می دهد.

    در بخش اول کتاب افسانه عبدالله بن سبا و چگونگی پیدایش آن و سلسله راویان افسانه مورد بررسی قرار گرفته است.
    داستان سقیفه در روایات سیف، ارتداد در اسلام، اشخاص خیالی و قهرمانان ساختگی سیف و علل انتشار روایات دروغین سیف از دیگر موضوعات این کتاب است.
  2. 4. نقش ائمه در احیای دین
    این کتاب مجموعه سخنرانی های علامه عسکری است درباره وظیفه اصلی و اولیه انبیاء، اهل بیت(ع)،  تحریف دین پس از هر پیامبر، درهم کردن حق و باطل و ... است. در بخش اول نیز به علت درگیری انبیا و طواغیت، موسی و فرعون، ابراهیم و نمرود، اصحاب کهف، و ... اشاره شده است.

در این کتاب به مباحث زیر اشاره شده است: وضع جامعه عرب قبل از اسلام، وضع دینی در جزیرة العرب، نگاهی کوتاه به سیره پیامبر(ص)، اثر اندیشه های اهل کتاب بر فرهنگ مسلمانان، نقش شناسایی کاربرد الفاظ در فهم گفتار، اعتقاد به خدا در دو مکتب ... .

5     


5. عقاید اسلام در قرآن کریم
ترجمه محمد جواد کرمی

مؤلف در مقدمه کتاب انگیزه خود از نوشتن آن را این گونه بیان می کند: از آنجا که دیدم مکاتب گوناگون بشری با قرآن کریم مخالفت دارند و قانون گذاران نظام اجتماعی، قوانین جامعه را بر اساس چنین دیدگاهی در ستیز با احکام قرآنی بنا می نهند و این بنیان بی ریشه نسل به نسل مورد اعتماد و استناد  ودست مایه آیندگان می گردد، ...به تدوین مباحث این کتاب همت گماشتم.

مباحث الوهین، انواع مخلوقات خدا در قرآن کریم، مباحث ربوبیت، مبلغان الهی و معلمان مردم، صفات مبلغین و مبارزان انبیاء از جمله بخش های این کتاب است.

6.باز شناسی دو مکتب ترجمه معالم المدرستین
ترجمه  محمد جواد کرمی

کتاب حاضر در برگیرنده بحث های مدارک و مصادر در ریعت اسلامی در دو مکتب امامت و خلافت است. همچنین بحث های دو مکتب درباره صحبت و صحابه، سنت پیامبر و قیام امام حسین(ع) بر ضد انحراف از سنت پیامبر(ص) که بر اثر اجتهاد و عمل به رأی پدید آمده بود و نیز تمکن و توانایی امامان اهل بیت(ع) در اعاده و بازگرداندن سنت رسول خدا به جامعه اسلامی پس از قیام امام حسین(ع) از جمله مطالبی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین در بخشی دیگر مصطلحات بحث امامت و خلافت مانند شورا، بیعت، خلیفه و خلیفه خدا در زمین، امیرالمؤمنین، امام، امر و اولی الامر، وصی و وصیت توضیح داده شده است.

7.آخرین نماز پیامبر(ص)
مترجم: محمدباقر ادیبی لاریجانی

حوادثی که در زمان حیات پیامبر(ص) اتفاق افتاده، محققان را برمی انگیزد تا در مسائل تاریخی دست به تحقیق صحیح و دقیق زده تا از لابهلای کلمات جعلی و ساختگی کلام صحیح را جدا کنند. نمونه ای از این قبیل حوادث حوادث نماز ابوبکر در مکان پیامبر(ص) است که علامه عسکری پیرامون آن به بحث و تحقیق پرداخته و در رساله ای به نام «صلاة ابی بکر» انتشار یافته و توسط محمدباقر ادیبی لاریجانی به فارسی ترجمه شده است.

8. سقیفه: بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)
به کوشش محمد دشتی

این کتاب در اصل مجموعه سخنرانی هایی است که در مجالس عزاداری محرم و صفر سال 1419 هجری ایراد شده و پس از پیاده شده نوار توسط دکتر مهدی دشتی تدوین و چاپ شده است.پ
محور کتاب بر روی مسئله سقیفه و بیعت ابوبکر و خلافت عمر، دوران خلافت عثمان، قیام مردم بر عثمان و نقش علی(ع) و خطبه شقشقیه بررسی شده است.

9. مقتل
این کتاب که به وقایع کربلا می پردازد گزیده ای است از کتاب معالم المدرستین به انتخاب آیت الله جاودان، که درباره حوادث عاشورا پرداخته است.

10. ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت
این کتاب در پاسخ جزوه ای که ابو عمر محمدباقر سجودی نگاشته - که جوانی شیعه بوده و اکنون سنی شده است- نوشته شده است. در این جزوه 3 امر مهم مطرح شده است:

گفتار اول اینکه چرا نام علی در قران نیامده است؟
گفتار دوم بحث جانشینی 12 نفر بعد از پیامبر و غیبت امام زمان(عج)
و گفتار سوم پیرامون اصول دین بودن امامت و مصدر قانونگذاری ائمه در اسلام است.

که حضرت علامه به هر سه شبهه به طور جداگانه و استدلالی پاسخ داده اند.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود