تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
دکتر محمّدهادی فلاحزاده:رویکرد و عمل سیاسی و کارکردهای آن با تاکید بر تشکلهای دینی
به نظر میرسد تشکلهای با خاستگاه دینی در نگاه نخست خود را متکفل دین آحاد جامعه میدانند. ولی احزاب سیاسی برای کسب قدرت تاسیس شدهاند. هرچند آنها نیز در حکومت اسلامی به گونه ای در خدمت بسط و گسترش […]
به نظر میرسد تشکلهای با خاستگاه دینی در نگاه نخست خود را متکفل دین آحاد جامعه میدانند. ولی احزاب سیاسی برای کسب قدرت تاسیس شدهاند. هرچند آنها نیز در حکومت اسلامی به گونه ای در خدمت بسط و گسترش ارزشهای دینی باشند. لکن مهم این است که با هر هدفی تأسیس شوند آنگاه گفتمان متناسب و همسو با آن شکل میگیرد و الزامات خاص خود را دارد.
احزاب، گروه ها، جریانات سیاسی به عنوان گروه های مرجع در جامعه تاثیر گذارند . مطالعات جامعه شناختی نشان میدهد یکی از عوامل مؤثر بر هویتیابی نسل جوان گروههای مرجع هستند. گروههای مرجع را میتوان از جنبه های گوناگون دسته بندی کرد . از جمله مبنای معرفتی زیر است :
- گروههای مرجع دینی { روحانیون ، علما و مراجع تقلید }، برون دینی ، فرا دینی وغیر دینی
- گروههای مرجع سیاسی { احزاب و جریانات سیاسی }
- گروههای مرجع فکری { جریانات فرهنگی ، مکاتب فکری ، گفتمانی و جریانات دینی }
- گروههای مرجع اجتماعی { گروه های عضویت و غیر عضویت }
- گروههای مرجع برون مرزی { سیاسی ، اجتماعی ، علمی ، گفتمانی و معرفتی }
با این پیش درآمد ، پرسشی در رابطه با تشکلهای وابسته به روحانیان یا برآمده از خاستگاه دینی { مانند جامعه مدرسین ، جامعه روحانیت، مجمع روحانیون و مجمع مدرسین و محققین و ...} مطرح میشود که آیا آنها کارکرد حزبی دارند ؟ آیا ضرورت دارد این تشکلها همانند سایر احزاب و گروه های سیاسی در تمام عرصه های دینی، سیاسی ،اجتماعی به عنوان کنشگری فعال حضور هدفمند داشته باشند ؟ و بالاخره آنها در کدامین دسته از گروه های مرجع { پیش گفته } تعریف می شوند : دینی ، سیاسی ، فکری یا همه ابعاد ؟شاید آنچه در نگاه نخست به ذهن متبادر شود جمله معروف حضرت امام {ره } است که " دیانت ما عین سیاست ماست " و جمله شهید بهشتی که فرمود حزب معبد است.براین پایه مجموعه تشکل های مذکور در عین دینی بودن ، سیاسی نیز هستند .
اما لازم است بیان حضرت امام تبیین شود تا از رهزنی ها و کژ تابی های کلامی محتمل پیش گیری شود. براساس تحلیل جامعه شناختی ، گفتمان سیاسی و گفتمان دینی از حیث ماهوی از هم متمایز اند . گفتمان دینی از باید و نباید ، حلال و حرام ، وجوب حرمت و جواز و عدم جواز و... سخن می گوید ، الهیاتی { عالم و مروج دین } نمیتواند از احتمال عقاب و ثواب بگوید بلکه بر اساس آموزه های معتبر دینی باید با قطعیت درباره اعمال {در دنیا و آخرت } صحبت کند، ولی یک جامعه شناس سیاسی و نخبه سیاست ورز همواره در راستای سعادت بشری با زبان احتمالات تحلیل، برآورد وضعیت ، پیش بینی و توصیه میکند . از منظری دیگر گفتمان دینی با هدف توسعه و اجرای شریعت و نهادینه شدن ارزشهای دینی از تکنیک ها و ابزارهای حزبی و سیاسی برای تبیین گفتمان خویش بهره میگیرد . ولی گفتمان سیاسی با هدف توسعه سیاسی ظهور و بروز مییابد. هرچند ممکن است در پاره ای از موارد از آموزهها و ارزشهای دینی نیز برای ایصال به مطلوب استفاده کند. بدیهی است که انطباق اهداف / نتایج دینی با اهداف / نتایج سیاسی، چندان دور از ذهن نیز نمی باشد.
با توجه به سطور پیشین ، در تشکل های یاد شده اولاً و بالذات { یا فلسفه وجودی } توسعه دینی است و سیاست ثانیاً و بالعرض به منزله یک امکان و ابزار تعریف میشود یعنی به مقوله قدرت سیاسی، صرفاً به منظور مقدمه تحقق حاکمیت دینی نگریسته شود
شایان ذکر است که از نظر نگارنده این تحلیل، منافاتی با جمله پیشگفته حضرت امام ندارد ولی مهم هدفگذاری است که یک تشکل از آغاز با هدف سیاسی تاسیس می شود یا با هدف دینی .از زاویه ای دیگر نیز می توان به موضوع نگریست. در یک کشور مسلمان و در حاکمیت حاکمان مسلمان و حاکمیت اسلام نهاد دانشگاه دایر میشود طبیعی است تأسیس دانشگاه متناسب با فرهنگ و مبانی دینی، برای خدمت به مردم و دین اسلام است. از طرفی حوزه های علمیه هم برای تولی اموردین مردم و تبیین احکام الهی در خدمت مردم می باشند. اما سوال این است که آیا تمام تعاملات و ارتباطات و ارزش های حاکم بر آموزه ها و برآیندها و خروجی هر دو یکی است. با این که پیداست که هر یک ساختار مدیریتی و روشها، روابط و ارزشهای خاص خود را دارند.
به نظر میرسد تشکلهای با خاستگاه دینی در نگاه نخست خود را متکفل دین آحاد جامعه میدانند. ولی احزاب سیاسی اساساً برای کسب قدرت تاسیس شدهاند. هرچند آنها نیز به نوعی در خدمت بسط و گسترش ارزشهای دینی باشند. لکن مهم این است که با هر هدفی تأسیس شوند گفتمان متناسب و همسو با آن شکل بگیرد و الزامات خاص خود را بیابد.
گفتمان دینی حضور در انتخابات را واجب و عدم حضور را حرام و فردی را که در انتخابات شرکت نکرده باشد جهنمی توصیف میکند در حالی که گفتمان سیاسی حضور را مشارکت در تعیین سرنوشت خود و جامعه تلقی میکند. با این وصف به نظر میرسد تشکلهائی که خود را متولی دین مردم میدانند در صورتی که قصد ورود به عرصه سیاسی را دارند لازم است که با نشانه و نمادهای سیاسی حضور یابند و الزامات و پیامد های فعالیت سیاسی را هم بپذیرند. ولی اگر بخواهند با نماد کاملا دینی فعالیت کنند پیشاپیش بپذیرند که رقابت سیاسی عرصه برد و باخت است و باید ملتزم به الزامات ، قواعد و پیامدهای فعالیتهای سیاسی خود باشند. و در این عرصه فراز و فرود بدیهی است. و در این فضا مورد نقد و احیاناً تعریض جدی و افشاگری و حتی در پارهای موارد،( چون تقوای سیاسی رعایت نمی شود) مورد تهمت ، افترا هم قرار میگیرند و با چالشهایی مواجه میشوند.
در هر صورت جای تأمل و بررسی دارد که تشکلهایی که با وجوب و حرمت و ... سر و کار دارند و به مسائل مهم از قبیل تعیین مرجع تقلید و تمشیت امور محض دینی و حوزه های علمیه میپردازند آیا ورود در عرصهها و رقابت های سیاسی و حزبی و تعیین مصداق برای انتخاباتهای مختلف ضرورت دارد و اگر ضرورت دارد، آیا با همان خاستگاه و تابلو یا با نمادی دیگر و همچنین با چه گفتمانی ورود در این عرصه داشته باشند که شکست در این عرصه به منزله شکست در سایر عرصه ها تلقی نشود و به اعتقادات مردم لطمه وارد نشود. اینجاست که نباید نقد را نقد دین یا حاملان دین تفسیر کرد { گرچه حاملان دین نیز قابل نقد هستند} و یا ناقدین را خارج از دین تلقی نمود. و همچنین نباید از قدرت سیاسی جهت سرکوب و منکوب ناقدین و رقبا و مخالفین سیاسی - فکری خود تحت عنوان خارجین از دین استفاده نمود.
منتبع:دینانلاین
مطالب مشابه
- تذكر انتخاباتي يك مرجع تقليد به جامعه مدرسين/اغلب مراجع تقليد نسبت به افراطيگري در حوزه علميه و شهر قم تا كنون بارها هشدار علني دادهاند
- تحلیلی بر رفتارشناسی سیاسی آیتالله العظمی سید شهابالدین مرعشی نجفی به مناسبت سالگرد رحلت/فرید مدرسی
- آیت الله مهدوی کنی: خواستیم اصولگرایان را یکی کنیم، شدند سیزده تا!
- آیت الله نوری همدانی با آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کرد اظهار نگرانی شدید دو مرجع تقلید از گرانی، تورم و مفاسد فرهنگی
- رضا بابایی: نظریهپردازان دینی بدانند