کد خبر: 1149

تاریخ انتشار: 1392-04-27 - 15:26

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 688

آیت الله مکارم شیرازی: نباید گفت غرق گناهیم اما امام حسین(ع) داریم/ عده‌ای فقط مسلمان شناسنامه‌ای هستند

نباید بگوییم که "ما غرق گناهیم اما امام حسین(ع) داریم" و اگر مراسم برای امام حسین(ع) برگزار کنیم و رشوه خوار باشیم و تقلب کنیم و مال یتیم بخوریم رابطه ما با امام حسین(ع) نیز قطع می‌شود./ عده‌ای فقط […]

نباید بگوییم که "ما غرق گناهیم اما امام حسین(ع) داریم" و اگر مراسم برای امام حسین(ع) برگزار کنیم و رشوه خوار باشیم و تقلب کنیم و مال یتیم بخوریم رابطه ما با امام حسین(ع) نیز قطع می‌شود./ عده‌ای فقط مسلمان شناسنامه‌ای هستند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود در سخنانی، اظهار داشت: خداوند در آیه ۲۴ و ۲۶ سوره ابراهیم دو مثال بسیار زیبا به پیامبر(ص) بیان فرمود و کلام طیب و سخن ارزشمند و نیکو را تشیبه کرده به درختی که ریشه‌های آن محکم در زمین وشاخه‌های آن در آسمان قرار دارد و دائما میوه هایش نمایان است و سخن ناپاک را به درخت خشکیده‌ای تشبیه کرده که ریشه کن شده و روی زمین افتاده است.

 وی در تفسیر کلمه طیبه و خبیثه در این آیات گفت: کلمه طیبه اشاره به اسلام و کلمه خبیثه اشاره به کفر است.

ارکان اساسی اسلام

 استاد برجسته حوزه با بیان اینکه اسلام همانند درختی تناور است که سه رکن اساسی دارد، ابراز داشت: ریشه‌های قوی اسلام‌‌ همان عقاید آن است که با آب وحی آبیاری شده و شاخه و ساقه‌ای که تا آسمان بالا رفته در واقع اشاره به احکام و فروع عملی اسلام است و میوه‌های آن‌‌ همان اخلاق است که فضائل اخلاقی بدنبال عقاید و اعمال آشکار می‌شود.

 وی تصریح کرد: اگر درختی را از ساقه قطع کنند و تنها ریشه داشته باشد و یا اگر درختی شاخه و ساقه داشته باشد ولی میوه نداشته باشد، فایده‌ای ندارد و اسلام هم مرکب از عقاید، اعمال و اخلاق است که اگر هر سه مورد تمام و کامل باشد، اسلام کاملی خواهیم داشت، ولی اگرهر یک از این سه بخش ناقص باشد اسلام ما ناقص خواهد بود.

 آیت الله مکارم شیرازی، عنوان کرد: کسانی که در مشکلات به توسل امام زمان(عج)، نذر و نذورات روی می‌آورند ولی بعد از رفع مشکلات دوباره به مسیر اول خود باز می‌گردند ایمانشان کامل نیست.

 وی با بیان اینکه اگر نیکوکار باشیم خداوند وعده اجر عظیم داده است، افزود: نباید بگوییم که ما غرق گناهیم اما امام حسین(ع) داریم، هر چند برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) بسیار مهم است اما اگر مراسم برگزار کنیم و رشوه خوار باشیم و تقلب کنیم و مال یتیم بخوریم رابطه ما با امام حسین(ع) نیز قطع می‌شود.

نشانه‌های ایمان در روایات

 مرجع تقلید شیعیان، در ادامه با اشاره به نشانه‌های ایمان در روایات اظهار داشت: مسلمان انواع و اقسامی دارد، برخی‌ها مسلمان جغرافیایی هستند و به دلیل اینکه در یک کشور مسلمان همانند ایران زندگی می‌کنند خود را مسلمان می‌نامند.



عده‌ای تنها مسلمان شناسنامه‌ای هستند

 وی اضافه کرد: برخی مسلمان نژادی هستند و به دلیل اینکه پدر و مادرشان مسلمان بودند، آن‌ها هم خود را مسلمان می‌دانند و برخی هم تنها مسلمان شناسنامه‌ای هستند و چیزی از اسلام نمی‌دانند اما عده‌ای هم مسلمان واقعی هستند.

 مفسر قرآن کریم عنوان کرد: پیامبر(ص) فرمود، ایمان به داشتن لباس ایمان و ظاهر و آرزوی با ایمان بودن نیست، بلکه ایمان آن چیزی است که در قلب انسان نفوذ کرده و در اعمال و کردار خود را نشان می‌دهد.

 آیت الله مکارم شیرازی، ادامه داد: در روایتی دیگر پیامبر اکرم(ص) فرمود، حقیقت ایمان حاصل نمی‌شود مگر اینکه برای خدا دوست و برای خدا دشمن بدارید.

 وی تاکید کرد: اگر مسلمانی پرهیزکار و با تقوا است باید او را دوست داشت و کسانی که خدا دوستشان ندارند نباید دوستشان داشت و در این بین خویشاوندی و فامیل بودن نباید ملاک باشد و تنها باید رضای پروردگار مد نظر باشد.

پیامبر(ص) اوج ایمان را راست گویی می‌داند

 مرجع تقلید شیعیان، با بیان اینکه پیامبر(ص) اوج ایمان را راست گویی می‌داند افزود: اگر این دستور عمل شود دنیا گلستان خواهد شد و اگر بازاریان، همسران به همدیگر، دولت به ملت و ملت به دولت راست بگوید همه مشکلات بر طرف خواهد شد.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم، همچنین با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: آن حضرت فرمود: نشانه ایمان این است که حقی که به ضرر تو است بر باطلی که به نفع تو است مقدم داری.

 وی بیان کرد: راستگویی در برخی از موارد به انسان ضرر می‌رساند و دروغ به انسان منفعت می‌رساند که اگر این موارد را کنار گذاشتیم در واقع ایمان ما را نشان می‌دهد.

 آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه آثار ایمان در وجود انسان وقتی ظاهر می‌شود که در اعمالش منعکس باشد ادامه داد: علی(ع) فرمود، ایمان آن است که عمل خالص برای خدا باشد و اگر ذره‌ای ناخالصی باشد پذیرفتنی نیست.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم، به روزه داران توصیه کرد: باید از موقعیت ماه مبارک رمضان حداکثر استفاده و ایمان و اخلاص را در خود تقویت و برای ماه‌های دیگر سال ذخیره کرد.

منبع:مهر

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود