کد خبر: 1316

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 175

تحلیل رزونامه «هاآرتص»: چرا رژیم اسرائیل از روی کار آمدن روحانی نگران است؟

روی کار آمدن یک رئیس جمهور معتدل در ایران، کار نتانیاهو برای کسب حمایت جهت حمله احتمالی به ایران مشکل خواهد شد.   جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته، این رژیم نگران است ‌با پیروزی روحانی، ایران بتواند […]

روی کار آمدن یک رئیس جمهور معتدل در ایران، کار نتانیاهو برای کسب حمایت جهت حمله احتمالی به ایران مشکل خواهد شد.

 

جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته، این رژیم نگران است ‌با پیروزی روحانی، ایران بتواند زمان بیشتری ‌در مذاکرات برای خود بخرد. «گیلعاد اردان»، در توضیح این موضوع گفته، شاید غرب با پیروزی روحانی «وسوسه» شده و در حالی که سانتریفیوژها در ایران در حال کار کردن است، با انجام گفت‌و‌گوهای بیشتر با ایران موافقت کند. به این ترتیب، ایران می‌تواند با ‌فرصت پیش آمده، برنامه هسته‌ای خود را بیش از پیش گسترش دهد.
با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مطبوعات و رسانه های بین المللی به طور ویژه ای توجه خود را به بررسی ابعاد احتمالی تغییر در عرصه سیاست های داخلی و خارجی ایران معطوف کرده اند. در این میان، موضوعی است به طور ویژه مورد توجه قرار می گیرد، شناخت از روحانی به عنوان یک فرد «اعتدال گرا» است. موضوعی که «هاآرتص» معتقد است سبب جلوگیری از اجماع جهانی علیه ایران می شود.

به گزارش «تابناک»، در میان تحلیل هایی که در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات، در مطبوعات بین المللی منتشر شده، مقاله روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» از بسیاری جهات جالب توجه به نظر می رسد. تحلیلگر این روزنامه استدلال می کند که با روی کار آمدن یک رئیس جمهور معتدل در ایران، کار نتانیاهو برای کسب حمایت جهت حمله احتمالی به ایران مشکل خواهد شد.

در این مطلب به طور خلاصه آمده:

«امروز، رژیم اسرائیل خداحافظی تلخی را با محمود احمدی نژاد خواهد داشت که در طول دوره ریاست جمهوری خود به طور ناخواسته به تحقق اهداف دیپلماسی عمومی رژیم اسرائیل کمک کرد. هرچند وی دارای نقش اصلی در شکل دادن به دیپلماسی هسته ای ایران نبود، اما مواضع خاص و اظهارات تهاجمی وی، سبب شد مقامات اسرائیلی راحت تر بتوانند از خطر دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته ای دم بزنند.

اما حسن روحانی، جانشین احمدی نژاد که در انتخابات ریاست جمهوری این هفته به پیروزی رسید، به کلی با وی متفاوت است. انتخاب روحانی، خبر خوبی برای مردم ایران است؛ اما به نظر نمی رسد برای اسرائیل خبر خوبی باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، نمی تواند چندان از این موضوع خوشحال باشد. وی معتقد است انتخابات ایران نوعی «کلاهبرداری» است؛ همه نامزدها مورد تأیید رهبر ایران بوده اند و انتخابت آن ها، اصول سیاست های ایران در عرصه خارجی را تغییر نمی دهد. به هر حال، اکنون نتانیاهو برای قانع کردن جامعه بین المللی درباره خطرناک بودن برنامه هسته ای ایران، کار سختی در پیش دارد.

البته هنوز مشخص نیست که آیا انتخاب روحانی به عنوان درخواست مردم برای تغییر در روند برنامه هسته ای و دیپلماسی هسته ای ایران تلقی خواهد شد و یا ایران به مسیر پیشین خود در بحث هسته ای ادامه داده و با دادن هرگونه امتیازی به غرب مخالفت خواهد کرد.

روحانی تجربه فراوانی در موضوعات هسته ای دارد. او کسی بود که یک دهه پیش، مسئولیت مذاکره با غرب در موضوع هسته ای را بر عهده داشت. در مناظره های تلویزیونی پیش از انتخابات، سعید جلیلی، مذاکره کننده محافظه کار فعلی، وی را به امتیاز دادن به غرب در موضوع هسته ای متهم کرد.

هیچ کس در داخل یا خارج از ایران، پیروزی قاطع روحانی در دور اول را پیش بینی نمی کرد. این واقعه یک بار دیگر نشان می دهد که پیش بینی تغییر در افکار عمومی کشورهای منطقه، چقدر برای رسانه ها، محافل دانشگاهی و یا حتی نهادهای اطلاعاتی دشوار است.

به هر حال، نتانیاهو بعد از این برای قانع کردن اوباما در این زمینه که برنامه هسته ای ایران خطرناک است و فشارها بر این کشور باید افزایش یابد، با دشواری فراوانی روبروست».

گفتنی است شنبه شب ، جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز اظهاراتی را مطرح کرده بود که به نوعی این مطلب هاآرتص را تأیید می کند.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، جانشین وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته، این رژیم نگران است ‌با پیروزی روحانی، ایران بتواند زمان بیشتری ‌در مذاکرات برای خود بخرد. «گیلعاد اردان»، در توضیح این موضوع گفته، شاید غرب با پیروزی روحانی «وسوسه» شده و در حالی که سانتریفیوژها در ایران در حال کار کردن است، با انجام گفت‌و‌گوهای بیشتر با ایران موافقت کند. به این ترتیب، ایران می‌تواند با ‌فرصت پیش آمده، برنامه هسته‌ای خود را بیش از پیش گسترش دهد.
 
منبع:19دی
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود