کد خبر: 1362

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 917

آیت الله مصباح:پس از 80سال به این نتیجه رسیده ام که عالم برای این خلق نشده که همه به زور اصلاح شوند!

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عصر پنج شنبه شانزدهم خرداد ماه در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه خمینی(ره) و جشن بعثت نبی اکرم(ص) در این مدرسه علمیه ابراز […]

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عصر پنج شنبه شانزدهم خرداد ماه در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه خمینی(ره) و جشن بعثت نبی اکرم(ص) در این مدرسه علمیه ابراز داشت: اگر خداوند پیامبر(ص) را فرستاد تا جامعه را اصلاح و مردم را هدایت کند، پس چرا اینطور نشد؟ آیا برنامه‌ای که خداوند فرستاد ناقص بود؟ وجدان ما هیچ وقت به این رضایت نمی‌دهد که بگوییم دین ناقص است امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه تأکید می‌کند که خدا دین ناقص نفرستاده که دیگران بیایند و آن را تکمیل کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: آیا مدیریت پیامبراکرم(ص) نقصی داشت؟ آیا ما می‌توانیم این را باور کنیم؟ بنده که نمی‌توانم این را بپذیرم.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از هشتاد سال به این رسیدم که سر مسأله این است که اصلا این عالم برای این آفریده نشده که همه به زور به سعادت برسند و اصلاح بشوند.

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این‌که جای موجودی خالی بود که با اراده خودش راه صحیح را انتخاب کند، بیان داشت: در جامعه هم باید گروه‌های متضادی باشند تا زمینه انتخاب فراهم شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که پیامبراکرم(ص) در سایه عمل اختیاری به آن مقامات رسیدند، گفت: اصل بر این است که زمینه انتخاب برای انسان‌ها فراهم شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: پس از زمان غیبت اراده الهی چیست؟ آیا دیگر رها کرد که هرکاری می‌خواهید بکنید و به قول برخی بشر به جایی رسید که احتیاجی به این ندارد که کسی دستش را بگیرد و خودش راه خود را پیدا می‌کند؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در زمان غبیت، جانشین امام معصوم(ع) ولی فقیه است که نقش امام را ایفا می‌کند، همانطور که خود ائمه(ع) در زمان حضورشان تا آنجا که شرایط اجازه می‌داد مردم را ارشاد می‌کردند و سر سوزنی از هدایت مردم صرف نکردند.

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: پس از هزار و چهارصد سال با اندکی این طرف و آن طرف، کسی پیدا شد که این را زنده کرد؛ در کتاب‌های فقهی گاهی مطرح می‌شد اما مرد میدانش کم بود و اگر با یک تعبیر ادبی مسامحه آمیز بگوییم، بعثت جدیدی تحقق پیدا کرد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه این مطلب افزود: یک حرکت و جنبش جدیدی در عالم پیدا شد، گویا شبیه به این‌که پس از هزار سال در قومی پیامبری مبعوث شد و کسی بود که در میان اقران خود یار و یاور صد درصدی نداشت چه برسد در میان دیگران.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) پانزده سال خون دل خورد، زندان رفت و تهمت‌‎ها، بی‌احترامی‌ها و بی‌مهری‌های برخی از دوستان را تحمل کرد تا روزی را رسید که خداوند بر مردم به واسطه انتخاب خوبی که کرده بودند و پیروی از بزرگ مرد الهی منت گذاشت و فرجی را رساند و این زنده شد و ارزش‌های اسلامی مطرح شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که باید سر به سجده بگذاریم و اگر به خاطر یکی از این نعمت‌ها عمر را صرف شکر کنیم، حقش ادا نمی‌شود، اظهار داشت: اما آیا ضمانتی برای دوام این نعمت وجود دارد؟ یعنی خداوند دیگر از امتحان دست کشید؟ خدا هنوز از امتحان دست نکشیده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: پس از امام خمینی(ره) کسی که شایسته‌ترین انسان‌ها روی زمین برای جانشینی ایشان بود، را خدا به ما عنایت فرمود و حجتی نداریم که بگوییم نشناختیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: هارون الرشید به استناد حفظ وحدت می‌گوید موسی بن جعفر(ع) را زندان می‌کنم هرکسی راه باطل می‌رود، یک شعار و چاشنی حقی در کلام و رفتارش می‌آورد شما باید بصیرت داشته باشید بفهمید این راست می‌گوید و یا پوششی است برای اهداف سوء او، برای ریاست طلبی‌اش، خدا اگر این فهم را به ما نداده، از او بخواهیم که بدهد.

وی اظهار داشت: خیلی بد است که آدمیزاد پس از سی و پنج سال این همه تجربه‌ها بگوید نمی‌دانم فلانی درست می‌گوید یا دیگری، نور درست است یا ظلمت، هر دو انقلابی بوده‌اند و زحمت کشیده‌اند؛ مگر طلحه و زبیر نبودند؟ پیامبر اکرم(ص) برای شمشیر زبیر دعا کردند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: ملاک اصلی ما، آنچه در قدم نخست روی آن تکیه می‌کنیم، دغدغه دین است، چه کسی می‌خواهد ارزش‌های اسلامی زنده باشد، سپس در بین دو تا مساوی رجحان‌های دیگری هم هست که باید رعایت کنیم اما اگر این مسأله حل نشود، نوبت به چیزهای دیگر نمی‌رسد.

آیت‌الله مصباح اظهار داشت: آیا اگر در روز قیامت از من سؤال کردند تو طرفدار فلانی بودی چه حجتی داشتی؟ ندیدی فلان رفتار و کارش را؟ سوء استفاده‌هایی که از بیت‌المال کرد ندیدی؟ نفهمیدی؟ بگویم نمی‌دانستم؟ حجتی دارم پیش خدا؟ این امتحان برای امروز من و شما است، برای فردای ما و دیگران هم است و تا عالم، عالم است، هر روز امتحان‌های نویی با شکل جدیدی که قابل پیش بینی نیست می‌آید، بگویم نمی‌دانستم؟ آنقدر کار خدا در این قسمت‌ها عمیق و محکم است که آب درزش نمی‌رود.

وی اظهار داشت: می‌گویند آشتی با همه و این‌که حالا دیگر گفتن آمریکا و اسراییل لازم نیست؛ این شعار اسلام است؟ شعار امام(ره) است؟ این است میراث امام خمینی(ره)؟ نمی‌فهمیم ما اینها را؟ قرآن می‌فرماید «محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم».

آیت الله مصباح یزدی افزود: یاران پیامبر(ص) نخستین ویژگی‌شان دشمنی با دشمنان خدا است، سرسختی و قاطعیت، نه سازش، اشداء علی الکفار سپس رحماء بینهم.

 

منبع:خبرانلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود