کد خبر: 1398

تاریخ انتشار: 1392-03-13 - 19:33

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 178

آیت الله جوادی آملی در ديدار اساتید و فضلای حوزه علمیه قم:حوزه بايد با جامعه ارتباط علمي داشته باشد

چکیده: مردم ستون در قوام جامعه اسلامی اند. در نامه 53 نهج البلاغه ، امام علی بن ابیطالب علیه السلام خطاب به مالک می فرمایند: إِنَّمَا عِمَادُ اَلدِّينِ وَ جِمَاعُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْعُدَّةُ […]

جوادی فضلاچکیده:

مردم ستون در قوام جامعه اسلامی اند. در نامه 53 نهج البلاغه ، امام علی بن ابیطالب علیه السلام خطاب به مالک می فرمایند: إِنَّمَا عِمَادُ اَلدِّينِ وَ جِمَاعُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ اَلْعَامَّةُ مِنَ اَلْأُمَّةِ، با زبان حصر که از الصلوة عمود الدین بالاتر است،ستون دین مردم هستند.

در  پی دیدار برخی از امضا کنندگان بیانیه فضلا واساتید حوزه با مراجع و بزرگان حوزه، روزشنبه11/3/92 ساعت 30/19 تعدادی از این اساتید و فضلا با حضور در موسسه اسراء خدمت حضرت ایت الله جوادی رسیدند.

اعضای حاضر عبارت بودند از اساتید وفضلا اقایان حجج اسلام :

مسعوداذربایجانی،محمد حسینفلاح زاده ،رضامختاری ،علی مختاری،هاشم نیازی، محمد مطهری، سیدی، صفری فروشانی،محسن الویری، مفتح، مولایی،محمد تقی سبحانی، ابوالحسن نواب، هادی صادقی، علی ورسه ای،عبدالرحیم اباذری،مهدی علیزاده، محمد حسن زمانی، عبدالحسین خسروپناه، علی عماد، سعید جوادی و کاظم شمس.

ابتدا اقایان سبحانی  ونواب با بیان دغدغه های این جمع نسبت به شیوع حرکت های افراطی در حوزه که خساراتی برای حوزه و حرکت خردورزانه واعتدالی ان داشته است، توضیحات خود را بیان داشتند ، سپس حضرت آیت الله جوادی رهنمودهای خود را بیان کردند. پس از خاتمه این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت ایشان برگزار شد.

ایشان باتوجه به ضرورت ارتباط حوزه با بدنه جامعه فرمودند: الصلوة عمود الدین که نماز ستون دین است لسان حصر ندارد. اما با زبان حصر،مردم ستون در قوام جامعه اسلامی اند. در نامه 53 نهج البلاغه ، امام علی بن ابیطالب علیه السلام خطاب به مالک می فرمایند: إِنَّمَا عِمَادُ اَلدِّينِ وَ جِمَاعُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ اَلْعَامَّةُ مِنَ اَلْأُمَّةِ، با زبان حصر که از الصلوة عمود الدین بالاتر است،ستون دین مردم هستند.

گزارش این دیدار از پایگاه اسراء:

حضرت آیت الله جوادی آملی در ديدار اساتید و فضلای حوزه علمیه قم بیان فرمودند:

حوزه بايد با جامعه ارتباط علمي داشته باشد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آيت الله جوادی آملی ديدار و گفتگو کردند. در این ديدار حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنانی با اشاره به نقش و جايگاه رفیع حوزه علميه در تحولات فرهنگی و سياسی کشور، ارتباط حوزه و جامعه را مورد اشاره قرار داده و فرمودند:
ما بايد باور كنيم فقه سياسي ما كامل است و همان‌هايي كه فرمودند: ستون شريعت، نماز است همان ها فرمودند ستون سياست، مردم‌اند. اگر ستون سیاست مردم‌اند، ما بايد رابطه‌مان را با اين ستون و زيرساخت این ستون را حفظ كنيم.

ایشان در ادامه به آسیب شناسی رابطه روحانیت و جامعه پرداختند و خواستار ارتباط بیشتر روحانیت با آحاد جامعه شدند و فرمودند:
ما ارتباط کمی با اين ستون داريم، ما نشستيم درس گفتيم، درس خوانديم، كتاب نوشتيم، ما با مردم قم رابطه زیادی نداريم چه رسد به کل جامعه، در این صورت چه توقعي داريد اگر حرفي زديم، مردم گوش بدهند يا مردم در كارهايشان به ما مراجعه كنند.

معظم له با بیان این مطلب که تبلیغ و تکرار برای جامعه به منزله تعلیم و تعلیل است فرمودند:
کار حوزه و دانشگاه اول تعليم است بعد تعليل، مجموع اين دو، محقق بار مي‌آورد، ما چون با مردم رابطه کاملی نداريم نه آن تبليغ را و نه اين تكرار را داريم كه تعليل باشد. وقتي مردم رها شدند، ديگري آنها را می گیرد و مثل خودش مي‌پروراند. ما بیشتر با كتاب مأنوسيم در حالی که باید حرمت بیشتری براي مردم قائل باشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کردند:
رابطه روحانيت با مردم بايد مردمي باشد، ما اگر حرف علمي زديم و نوشتيم، مصرف داخلي حوزه دارد، با مردم حرفِ مردمي بايد زد، با آنها هم تبليغ، كار تعليم و هم تكرار، كار تعليل را مي‌كند در این صورت مردم با ما هستند، آن وقت مردم متوجه مي‌شوند كه هر حرفي را نزنند، دنبال هر كسي راه نيفتند و مي‌شود واقعاً مردم‌سالاري ديني.

ایشان ترویج عقلانیت در جامعه را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند:
ما وقتي با مردم سخن داريم سخن از اصلاح مردمي و عقلانيت است، بايد بدانيم كه مردم را چگونه مي‌شود عاقل كرد و جامعه را چگونه مي‌شود عقلاني كرد. اگر بخواهيم جامعه ما عقلاني باشد راه همان است كه با مردم بايد رابطه درست داشته باشيم. ما اگر بخواهيم جامعه عقلاني باشد حوزه بايد با جامعه ارتباط علمي داشته باشد. تا سطح جامعه را بالا بياوريم، مطالبی كه سست و بي‌برهان است براي مردم نقل نكنيم، بايد با مردم رابطه داشته باشيم رابطه‌مان هم همين است با اخلاقمان، با رفتارمان، با گفتارمان با مردم رابطه صحیح و کامل داشته باشيم.

لینک مطلب +

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود