کد خبر: 1541

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 080

فرهنگ فاطمی

فرهنگ فاطمی انتخاب روز خاص برای مناسبت های بااهمیت از عرف های رایج بشری با فرهنگ های متفاوت است. گرامی داشت و رفتار هرجامعه نیز به تناسب ارزش های خود گوناگون است. تکریم و تعظیم چنین روزهایی، درصورتی […]

فرهنگ فاطمی

انتخاب روز خاص برای مناسبت های بااهمیت از عرف های رایج بشری با فرهنگ های متفاوت است. گرامی داشت و رفتار هرجامعه نیز به تناسب ارزش های خود گوناگون است.

تکریم و تعظیم چنین روزهایی، درصورتی که متناسب با فرهنگ قرآن واهل بیت علیهم السلام باشد،نه تنها مورد تایید که مورد تاکید قرآن است.و ذکرهم بایام الله، دستور خداوند به پیامبر رحمت ص برای گرامی داشت ایام الله که هر روز به مناسبت خاصی که یادآور یادخدا وگسترش رنگ خدائی باشد، یوم الله است.

این روزها – ایام الله – هرکدام یادآور حادثه یا اقدامی مهم است که یادآوری آن باعث توجه به علت و هدف آن واقعه است.

از جمله ایام الله، روزهای ولادت و شهادت اولیای الهی و موعصومین علیهم السلام است که یادآور آن شخصیت و بندگی و عبودیت محض او برای خداوند و توجه به شیوه های این بندگی است. تا با سرلوحه قرار دادن سیره وروش آنان، انسان به هدف نهایی خلقت، بندگی محض برای خداوند برسد.ماخلقت الجن والانس الا لیعبدون.که تنها غرض خلقت انسان،عبودیت محض خداوند تعبیر شده است.

توجه به ایام الله، تفسیر چگونگی این عبودیت است.

روز میلاد حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها، یکی از ایام الله و توجه به زندگی و نگرش و رفتارهای ان حضرت در طول زندگی پرفضیلت و در عرصه های گوناگون آن، از بهترین مصادیق ایام الله است.

انتخاب این روز مبارک در سال های اخیر، به عنوان روز زن، با الهام از این هدف است تا هم زنان و هم مردان به نوع زندگی و بندگی آن حضرت توجه خاص کنند و تلاش کنند، شیوه زندگی وبندگی خود را به آن نزدیک کنند.

متاسفانه گاهی و شاید اغلب نام را از آن حضرت می گیریم اما محتوا را از سایر فرهنگ ها عمل می کنیم.

سخنان ما اغلب به عنوان سخن فرد مسلمان، شیعه و محب اهل بیت علیهم السلام است؛ اما محتوا و فکرمان برگرفته از فرهنگ های غیر دینی است.قرآنی حرف می زنیم اما قارونی فکر می کنیم.به عنوان محب اهل بیت حرف می زنیم اما اموی فکر می کنیم.....

چقدر در این ایام و سایر مناسبت ها، به یادآوری وظایف مان برگرفته از دستورات و شیوه زندگی ان اسوه های حسنه است.

شاهد این غفلت و بی توجهی این است که غیر از نام بردن این اسوه ها، تاثیر از رفتار انان در زندگی مان مشاهده نمی شود.اگر به اختلافات اجتماعی و یا دادگاه های حقوقی مراجعه شود، ایا تفاوتی در نوع اختلافات و پرونده ها وجود دارد؟ نوع اختلافات در پروندها بین کسانی که به عنوان محب اهل بیت علیهم السلام شناخته می شوند، با دیگران مشاهده می شود که مثلا در رفتار اجتماعی خود رعایت کرده باشند؟

سوگمندانه باید پذیرفت این مسئله نتیجه همین مسئله است که اگر پیرو واقعی این اسوه ها بودیم، باید تاثیر ان را در زندگی مان می دیدیم.

انتظاری که انان از شیعه و پیروان خود دارند که شیعه زینت انان باشد و نه سرافکندگی که شیعیان انان تفاوتی در رفتارشان با بقیه نداشته باشند.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود