کد خبر: 1661

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 487

انتشار «تفسیر فرات» از قدیمی‌ترین تفاسیر شیعه با تحقیق «محمد الکاظم» و با ترجمه «آ عبدالله» و «حاج علی اکبری»

  تفسیر فرات از قدیمی‌ترین تفاسیر شیعه بوده که از قرن سوم و چهارم به جای مانده است. «متن و ترجمه تفسیر فرات کوفی (ابی القاسم فرات بن ابراهیم بن فرات الکوفی 307 ق)» با ترجمه «آ عبدلله» و «حاج علی […]

 

تفسیر فرات از قدیمی‌ترین تفاسیر شیعه بوده که از قرن سوم و چهارم به جای مانده است. «متن و ترجمه تفسیر فرات کوفی (ابی القاسم فرات بن ابراهیم بن فرات الکوفی 307 ق)» با ترجمه «آ عبدلله» و «حاج علی اکبری» منتشر شد.

ابراهیم بن فرات کوفی از اصحاب ائمه (ع) و از علمای عصر غیبت صغری محسوب می‌شود. تفسیر او فقط شامل احادیثی است که در ذیل برخی از آیات قرآن به نقل از ائمه اطهار (ع) روایت شده است. این روایات غالباً جنبه تأویلی دارد و رویکرد آنها در بیان ولایت امیرالمومنین (ع) و سایر ائمه (ع) بر اساس آیات قرآنی است.

این تفسیر در طول ایام، مورد استفاده علمای برجسته شیعه از جمله «ملامحسن فیض»، «شیخ حر عاملی»، «علامه مجلسی» و «قاضی سعید قمی» قرار گرفته تا آنجا که آن را با تفسیر قمی و عیاشی هم سنگ دانسته‌اند.

اعتماد بزرگان شیعه به فرات کوفی در حدی است که «علامه مامقانی» بالاترین درجه حسن را برای فرات قائل شده است. «علامه سید محسن امین» فرات را از اصحاب امام رضا (ع) و برخی دیگر او را از اصحاب عصر امام جواد (ع) دانسته‌اند.

کتاب «متن و ترجمه تفسیر فرات کوفی» به ترتیب سوره‌های قرآن است و هر آیه‌ای که فرات ذیل آن حدیثی آورده در این اثر آمده است. متن کتاب شامل آیه قرآن و ترجمه آن و متن روایت (اعراب گذاری شده) و ترجمه آن است.

 در کتاب «متن و ترجمه تفسیر فرات کوفی»، سلسله راویان حدیث به خاطر سهولت در امر مطالعه و همچنین برخی احادیث مشابه یا تکراری حذف شده‌اند مگر این که ضرورت بازگویی داشته و یا حاوی نکته جدیدی بوده باشند.

انتشارات «دلیل ما» کتاب «متن و ترجمه تفسیر فرات کوفی» با تحقیق «محمد الکاظم» و با ترجمه «آ عبدالله» و «حاج علی اکبری» در 728 صفحه و با قیمت 22 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

منبع:مجلس

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود