کد خبر: 1956

تاریخ انتشار: 1391-11-13 - 14:35

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 493

دکتر حسن حبیبی درگذشت /پیام تسلیت مسوولان

زمان تشییع جنازه مرحوم حبیبی ساعت 9 صبح روز جمعه آینده .. در زمان دولت هاشمی رفسنجانی که به دلیل روحانی بودن وی، امکان کشیدن کاریکاتورش وجود نداشت، این مجله با کشیدن انواع کاریکاتورها از حسن حبیبی، […]

زمان تشییع جنازه مرحوم حبیبی ساعت 9 صبح روز جمعه آینده .. در زمان دولت هاشمی رفسنجانی که به دلیل روحانی بودن وی، امکان کشیدن کاریکاتورش وجود نداشت، این مجله با کشیدن انواع کاریکاتورها از حسن حبیبی، نقدها را بر دولت سازندگی وارد می کرد و حبیبی هم با ظرفیت خود، از آنها استقبال می کرد
حبیبی 1

دکتر حسن حبیبی،  عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و  شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون اول دولت هاشمی رفسنجانی و خاتمی در 74 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار "بازتاب"،  دکتر حبیبی طی دو،  سه سال اخیر از بیماری رنج می برد و  از مدت‌ها پیش به دلیل نارسایی قلبی و جراحی معده در بخش CCU بیمارستان بستری بود.

 

براساس اطلاعیه بنیاد ایران شناسی، زمان تشییع جنازه مرحوم حبیبی ساعت 9 صبح روز جمعه آینده ( 13 بهمن ماه 1391) از محل بنیاد ایران شناسی در تهران برگزار می شود.

وی که از حقوقدانان دوران انقلاب و دانش آموخته از فرانسه بود، از عناصر اصلی تدوین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی به شمار می رود.

حبیبی که نام کاملش حسن ابراهیم حبیبی  است، کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در اولین انتخابات ریاست جمهوری بود که در مقابل بنی صدر شکست خورد.

وی متولد ۱۳۱۵ در تهران بود و وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت میرحسین موسوی بود.

وی در سالهای اخیر، رئیس بنیاد ایران شناسی بود که بیشتر وقت خود در اواخر عمرش را در این بنیاد می گذراند.

حبیبی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ معاون اول رئیس‌جمهور وقت، اکبر هاشمی رفسنجانی، و پس از آن نیز در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، معاون اول سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، بود.

 

هرچند دکتر حبیبی در سالهای آخر عمرش به دلیل بیماری حضور پررنگی در جامعه نداشت، اما قبل از آن از شخصیت های مورد احترام افراد مختلف بود.

 

آشنایی بسیاری از مردم با او هم به واسطه روی جلد مجله گل آقاست که در زمان دولت هاشمی رفسنجانی که به دلیل روحانی بودن وی، امکان کشیدن کاریکاتور وی وجود نداشت، این مجله با کشیدن انواع کاریکاتورها از حسن حبیبی، نقدها را بر دولت سازندگی وارد می کرد و حبیبی هم با ظرفیت خود، از آنها استقبال می کرد.

 

 

 

پیام تسلیت رهبر انقلاب

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با دریغ و تأسف خبر درگذشت یار دیرین انقلاب و دانشمند متعهد مرحوم مغفور آقای دکتر حسن حبیبی رحمة‌الله‌علیه را دریافت کردم.

ایشان مؤمنی صادق و پارسا و خدوم بود. تاریخچه‌ی خدمات وی به نظام جمهوری اسلامی از پیش از انقلاب و به‌هنگام تدوین پیش‌نویس قانون اساسی آغاز شده و در طول سالهای متمادی در عضویت شورای انقلاب و سپس بر عهده گرفتن مسئولیتهای بزرگ دیگر ادامه یافته است. بیماری جانکاه و طولانی وی، صبر و تسلیم و توکل او را نیز بر فهرست مزایای شخصیتی وی افزود و امید است رحمت و مغفرت و رضوان الهی شامل حال ایشان گردد. لازم میدانم به همسر گرامی و باوفای ایشان و دیگر بازماندگان و نیز به همکاران و علاقمندان به آن فقید سعید تسلیت خویش را تقدیم نمایم.

سیدعلی خامنه‌ای
12 بهمن 1391

 

 

 

پیام هاشمی رفسنجانی

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت مرحوم حسن حبیبی را تسلیت گفت.

در متن این پیام تسلیت آمده است:

«ضایعه درگذشت شادروان دکتر حسن ابراهیم حبیبی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس بنیاد ایرانشناسی موجب تالم خاطر شده است.

مرحوم دکتر حبیبی در طول عمر مفید خود یکی از یاران فعال و باوفای نظام جمهوری اسلامی ایران در مسوولیت‌های خطیر در دوره‌های مختلف بود و از خود آثار و کتب ارزشمندی به جای گذاشت.

انسان فرهیخته‌ای که توان علمی و اجرایی خود را در کمیته تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وزارت دادگستری، شورای نگهبان، معاونت اولی رییس جمهوری، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز عشق به ایران اسلامی در بنیاد ایرانشناسی سپری کرد.

فقدان این شخصیت ارزنده را به دوستان، همکاران، وابستگان به ویژه اعضای خانواده و همسر آن مرحوم تسلیت گفته و از درگاه احدیت برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان وی صبر و اجر مسالت می‌کنیم.»

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

 

پیام خاتمی

سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق در پیامی درگذشت بزرگ مرد دین باور و فرزانه و اندیشمند و دردآشنا حضرت دکتر حسن حبیبی را به خاندان شریف حبیبی تسلیت گفت.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بزرگ مرد دین باور و فرزانه و اندیشمند و دردآشنا حضرت دکتر حسن حبیبی، سبک بال و روان شاد به دیدار معشوق و معبود شتافت و ساحت دین و علم و فضیلت را داغدار کرد.

دکتر حسن حبیبی عزیز زندگی پربار خود را برای بهتر فهمیدن و دانستن و فهماندن و آگاه کردن و نیز خدمت به انقلاب اسلامی که به آن باور داشت و آن را پیروز می خواست صرف کرد و نخستین کسی بود که چهره لطیف و زیبای نظام دین مدار و مردم محور جمهوری اسلامی را ترسیم کرد.

او با فروتنی با همه ظرفیت والا و شایستگی های فراوان در هر جا که به وجود او نیاز بود بی هیچ توقعی حضور داشت و حضورش همه جا و همیشه منشاء خیر و برکت بود.
من این مصیبت بزرگ را به همه آنان که دل در گرو انقلاب اسلامی و سربلندی میهن و سرافرازی مردم دارند و به همه اندیشوران و پژوهشگران و اصحاب ادب و فرهنگ و به خاندان شریف حبیبی، به ویژه به همسر شایسته و بزرگوار و وفادار و به دختر دانشمند و موقر و به برادران گرانقدر و خواهر ارجمندش تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق جل و علی برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز تندرستی، شکیبایی و پاداش نیکو مسألت می کنم.

رحمت گسترده خداوند بر او که پاک زیست و پاکیزه به دیدار معبود شتافت.

سید محمد خاتمی
12 بهمن 1391
   
 

 

پیام تسلیت لاریجانی

 

به گزارش ایسنا پیام تسلیت علی لاریجانی به مناسبت درگذشت دکتر حسن حبیبی به این شرح است:

 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

درگذشت آقای دکتر حسن حبیبی که از چهره‌های درخشان، کوشا و پرتلاش انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می‌باشند، موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

 

ایشان از شخصیت‌هایی بودند که از سال‌های آغازین نهضت و انقلاب و همچنین پس از پیروزی آن در جایگاه‌های مهم و تاثیرگذار به ایفای نقش پرداختند که خدمات آن مرحوم به عنوان عضویت در کمیته تدوین پیش‌نویس و نیز شورای بازنگری قانون اساسی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مسوولیت وزارت دادگستری، عضویت در شورای نگهبان، معاونت اولی رییس‌جمهور، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ریاست هیات امنای فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، ریاست بنیاد ایران‌شناسی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ پرشکوه انقلاب همواره به یادگار خواهد ماند.

 

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضایعه درگذشت دکتر حسن حبیبی را به ملت شریف ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته، برای روح بلند ایشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.

 

علی لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی»

 

 پیام احمدی‌نژاد

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

 

انالله و انا الیه راجعون

 

خبر درگذشت برادر گرامی و بزرگوار، ادیب و دانشمند توانا و از چهره‌های ماندگار کشور جناب آقای دکتر حسن حبیبی موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

 

ایشان اندیشمندی مومن و متواضع بودند که با اخلاقی نیکو و پسندیده پیوسته در عالی‌ترین مناسب علمی، سیاسی و فرهنگی از هیچ تلاشی برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران فروگذار ننموده و منشأ خدمات ارزنده‌ و ماندگاری گردیدند. اینک در طلیعه ایام‌الله دهه فجر ندای ملکوتی «ارجعی اِلی ربَّک» را لبیک گفته و به سوی معبود خویش شتافتند و ان‌شاءالله در جمع شهداء و امام شهداء آرام خواهند گرفت.

 

اینجانب درگذشت آن فقید سعید را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جامعه دانشمندان و مسوولان کشور و خصوصا خانواده محترم ایشان و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم مراتب عالی رضا و رضوان الهی و برای سایر بازماندگان معزز صبر و اجر مسالت می‌نمایم.

 

محمود احمدی‌نژاد

 

پیام صادق لاریجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت جناب آقای دکتر حسن حبیبی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که از فرهیختگان این مرز و بوم بود و سال های طولانی از عمر خود را در خدمت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران سپری کرد،موجب تاسف و تالم اینجانب شد.

ضمن تسلیت فقدان آن مرحوم به محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)و خاندان محترم ایشان ،از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

صادق آملی لاریجانی

 

پیام سیدحسن خمینی

 

در پی درگذشت دکتر حسن حبیبی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی این واقعه را به خانواده ایشان تسلیت گفت.

به گزارش جماران، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار گرامی امام(س) بدین شرح است:

سرکار خانم دکتر رهیده

درگذشت همسر مکرمتان سرور معظم جناب آقای دکتر حسن حبیبی دل همه علاقمندان به ایشان را به درد آورد. آن عزیز در دوران تبعید و مبارزه تا دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی همواره از همراهان و یاران امام راحل عظیم الشأن بود.

درگذشت آن مرحوم را خدمت جنابعالی و سرکار خانم آزاده حبیبی و برادران ایشان تسلیت عرض نموده، برای ایشان از درگاه خداوند متعال علوّ درجات مسئلت می نمایم.

سیدحسن خمینی

 

 

پیام تسلیت شورای نگهبان 

 

«انا لله و انا الیه راجعون

 

درگذشت جناب آقای دکتر حسن ابراهیم حبیبی، حقوقدان سابق شورای نگهبان موجب تألم و تأثر گردید.

 

این شخصیت فرهیخته، عمر پر برکت خود را در مسوولیت‌های مهم اجرایی و فرهنگی، صرف خدمت به نظام مقدس اسلامی نمود.

 

شورای نگهبان برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارد.»

 

تسلیت فرهنگستان علوم

رییس و جمعی از اعضای فرهنگستان علوم،‌ درگذشت دکتر حسن حبیبی، رییس بنیاد ایرانشناسی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های علمی کشور را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس ، دکتر حسن ظهور، دبیر و دکتر محمدرضا عارف، رییس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، ضمن تسلیت درگذشت دکتر حسن حبیبی، در منزل این استاد حضور یافته و با خانواده ایشان ابراز همدردی کردند.

در پیام تسلیت فرهنگستان علوم به مناسبت درگذشت استاد دکتر حبیبی، آمده است: با نهایت تاسف، مصیبت بزرگ ارتحال استاد دانشمند و محقق فرزانه جناب آقای دکتر حسن حبیبی را به خانواده ارجمند ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال برای فقید گرانمایه رحمت واسعه و برای بازماندگان گرامی صبر و اجر و سلامت مسالت داریم.

 

 

منبع:

+

 

 

 

 

 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود