کد خبر: 2045

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 589

سیدمسعود میرکاظمی،وزير سابق بازرگاني در دولت احمدي‌نژاد: بیشترین مفاسد اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد رخ داد

قرار بود در طرح تحول اقتصادی مدیریت بانکی و ارزی قوی تری صورت بگیرد اما چنین نشد و نظام ارزی کشور به هم ریخت و ما در حال حاضر عقب گرد در نظام ارزی کشور مي‌بینیم سیدمسعود میرکاظمی در نشست علنی امروز […]

میرکاظمی2قرار بود در طرح تحول اقتصادی مدیریت بانکی و ارزی قوی تری صورت بگیرد اما چنین نشد و نظام ارزی کشور به هم ریخت و ما در حال حاضر عقب گرد در نظام ارزی کشور مي‌بینیم
سیدمسعود میرکاظمی در نشست علنی امروز مجلس با بیان اینکه مي‌خواهم طرح هدفمند کردن یارانه ها را بیشتر توضیح دهم، گفت: من در دولت نهم از ابتدای این طرح حضور داشتم و مي‌خواهم آنچه در این مدت اجرا شده و آنچه در اجرای آن مدنظر بوده و آنچه که برای ادامه این طرح باید در نظر گیریم صحبت کنم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح ساختار اقتصادی کشور ضروری است تا اجرا شود، گفت: مسئولان اجرایی کشور در گذشته و حال همواره از این مسئله رنج مي‌بردند که چرا رشد اقتصادی کشور از روند باثباتی برخوردار نیست؟ چرا تورم همواره دو رقمی است؟ چرا بهره وری سرمایه پایین است؟ چرا علی رغم ثروت هایی که در کشور داریم بیکاری وجود دارد؟

وی ادامه داد: این سؤالات منجر شد به طراحی طرح تحول اقتصادی که چند محور را پشتیبانی مي‌کرد از جمله نظام ارزی، بانکی، بهره وری، گمرک، مالیات و شبکه توزیع که این طرح ها مکمل یکدیگر بودند و اجرای کامل آنها تحول اقتصادی و در نتیجه اصلاح شاخص های کلان اقتصادی کشور را در پی داشت. رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: امروز آنچه با آن روبرو هستیم و در افکار عمومی به مردم القا مي‌شود این است که هدفمند کردن یارانه ها تنها ریختن پول به حساب مردم است بعد هم مي‌گوییم چرا بخشی از آن را به تولید و اشتغال اختصاص ندادیم در حالی که طرح بزرگتری که ساختار اقتصادی کشور را اصلاح مي‌کرد اجرای همزمان همه این پروژه ها با هم بود.

نماینده اصولگرای مجلس نهم، با بیان اینکه امروز از فقدان اجرای همزمان این پروژه ها رنج مي‌بریم ادامه داد: به عنوان مثال آنچه اقتصاد کشور را امروز تهدید مي‌کند وابستگی به نفت است اگر روند ۳۰ سال گذشته را ببینید علی رغم اینکه تأکید همه مسئولان بر کاهش وابستگی به نفت بوده است اما در عمل روز به روز این وابستگی بیشتر شده که البته چاره ای هم برای این کار نبوده است چرا که اداره کشور نیاز به نقدینگی دارد و بیشترین درآمد ما نیز از نفت است. وی با بیان اینکه بودجه جاری سال ۸۴ ، ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده گفت: در سال جاری این مبلغ به ۴۸ هزار میلیارد تومان مي‌رسد که با همه صرفه جویی هایی که مي‌شود انتظار مي‌رود تا پایان سال به ۸۰ تا ۸۵ هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، ادامه داد: ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ از مالیات به دست آمده و بقیه آن از نفت بوده است چرا که عملکرد شرکت های ما آنقدر ضعیف است که نمی توان روی سود آنها حساب کرد. وی با بیان اینکه پایه پولی کشور را تبدیل نفت به دلار تشکیل مي‌دهد و همین مسئله اقتصاد کشور را به هم ریخته است ادامه داد: باید برای دستیابی به ثبات در رشد اقتصادی به سمت اقتصاد غیر نفتی برویم. آنچه در طرح هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد این بود که بخشی از درآمدهای آن برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور خرج شود اما متأسفانه در عمل به کسری بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان رسیدیم و این کسری نیز باید از بودجه پرداخت شود.

وی با تأکید بر اینکه روز به روز فشار بر نفت بیشتر مي‌شود گفت: قرار بود در طرح تحول اقتصادی مدیریت بانکی و ارزی قوی تری صورت بگیرد اما چنین نشد و نظام ارزی کشور به هم ریخت و ما در حال حاضر عقب گرد در نظام ارزی کشور مي‌بینیم. نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان اینکه اگر در ابتدا ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم داده مي‌شد این رقم هم اکنون به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این مسئله طرح اولیه تحول اقتصادی را که مدیریت ارزی بود زیر سؤال مي‌برد. وی با تأکید بر اینکه باید طرح هدفمند کردن یارانه ها به سرعت انجام شود گفت: باید برای آن شرایط فراهم شود و همان اصولی که در طرح اولیه دولت آمده بود و ۳ سال کار کارشناسی مستمر بر روی آن انجام شده بود اجرایی شود. وی سپس با طرح این سؤال که چرا باید بانک ها در فروش ارز چنین مشکلاتی را به وجود بیاورند و مفاسد اقتصادی در این دوره اتفاق بیافتد، ادامه داد: چرا پایه پولی کشور باید به ۳۹۰ هزار تومان برسد؛ این حجم نقدینگی تورم ایجاد مي‌کند.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه اگر مدیریت ارزی به خوبی انجام مي‌شد این به هم ریختگی در ارز به وقوع نمی پیوست تصریح کرد: واردات کشور در سال گذشته ۶۲ میلیارد دلار بود و صادرات نیز ۴۴ میلیارد دلار؛ برای جبران ۱۸ میلیارد دلار تفاوت بانک مرکزی ۸۰ میلیارد دلار ارز را به کشور تزریق کرد که این مسئله ضعف مدیریت ارزی را مي‌رساند. وي خطاب به نمایندگان گفت: چرا برخی در آن زمان سکوت کردند در حالی که اجزای هفت گانه طرح تحول اقتصادی باید همزمان با هم اجرا مي‌شدند و بخشی از منابع حاصل از آن در جهت ترمیم بودجه مصرف مي‌شد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: آنچه باید بر آن توجه کرد این است که طرح هدفمند کردن را بخشی از اصلاح ساختار اقتصادی کشور ببینیم نه اینکه صرفاً پولی بدست بیاید و به جیب مردم ریخته شود.

 

منبع:

19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود