کد خبر: 2097

تاریخ انتشار: 1391-10-18 - 20:13

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 395

تجلیل آیت‌الله سبحانی از خدمات رسول جعفریان

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید،‌ در پیامی به مراسم تودیع دکتر رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه، وی را سرمنشأ تحولی عظیم در دوره مدیریتش بر کتابخانه مجلس دانسته است. مراسم تودیع دکتر رسول […]

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید،‌ در پیامی به مراسم تودیع دکتر رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه، وی را سرمنشأ تحولی عظیم در دوره مدیریتش بر کتابخانه مجلس دانسته است.



مراسم تودیع دکتر رسول جعفریان و معارفه دکتر محمد رجبی روسای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حضور خیل عظیم محققان، اساتید، پژوهشگران و علاقه مندان عرصه علم و دانش ساعت 14:30 در ساختمان مدرس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دکتر علی لاریجانی، ریاست مجلس، حجت السلام و المسلمین رسول جعفریان، رئیس سابق کتابخانه مجلس، دکتر محمد رجبی رئیس کنونی کتابخانه مجلس، حجت الاسلام و المسلمین احمدی ابهری، علی اکبر اشعری، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی، دکتر موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و جمع دیگر از بزرگان عرصه علم و دانش کشور برگزار شد در ابتدا بعد از قرائت قرآن، پیام آیت الله سبحانی به این مراسم قرائت شد.

در این مراسم آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید،‌ در پیامی به مراسم نکوداشت و تودیع حجت‌الاسلام رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه، وی را سرمنشأ تحولی عظیم در دوره مدیریتش بر کتابخانه مجلس دانسته است.

متن کامل پیام آیت‌الله سبحانی به شرح زیر است:

پس از اهداء سلام به همه دوستان و سرورانی که این فضای علمی و روحانی را به عنوان تودیع از یکی از فرهیختگان کشور پدید آورده اند؛ گفتار خود را با آیه کریمه آغاز می کنم:

«ن وَالقَلَمِ وَ مَا یَسطُرُونَ»

در اهمیت قلم کافی است که قرآن بدان سوگند یاد می کند. سوگندهای خدا در قرآن به یکی از دو جهت باز می گردد، یا به خاطر قداست و یا به خاطر اهمیتی که در آن مقسم به است.

در مورد نخست به جان پیامبر سوگند یاد می کند و می فرماید: «لَعَمرُکَ إنَّهُم لَفِی سَکرَتِهِم یَعمَهونَ».

در مورد دوم بیشتر سوگندهای قرآن به خاطر آثار شگفتی است که در مقسم به وجود دارد.

شما در مورد قلم یکی از این دو انگیزه را برگزینید.

پیامبر گرامی یادآور می شود که سه چیز حجاب ها را پاره کرده و به مقام ربوبی می رسد، یکی از آنها صدای خامه دانشوران بر روی برگ ها و کاغذهاست چنان که می فرماید: «ثلاثه تخرق الحجب و تصل إلی بین یدی الله: 1. صریر أقلام العلماء ...».

در گذشته، وسیله نگارش قلم نی بود که به هنگام گردش روی کاغذ، صدای خاصی داشت، این صدا نزد خدای بزرگ بسیار محترم است.

اگر خدا نعمت قلم و نگارش را به انسان نمی داد، بشر در همان عقب ماندگی نخست باقی می ماند و هر فردی تجربه های علمی و صنعتی خود را به گور می برد و نمی توانست آن را به نسل بعد منتقل سازد.

این گردهمایی به عنوان تکریم و تجلیل از یکی از نویسندگان هدفمند و دانشوران بنام کشور یعنی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ رسول جعفریان است که خود هم نگهبان قلم های پیشینیان و کوشا در نشر آنها و هم دارای تولید فکری و علمی می باشد.

آثار علمی این دوست ارجمند، برای همگان مفید و سودمند است، او در مدت سرپرستی خود، تحولی عظیم در کتابخانه مجلس پدید آورد، چه آثار مخطوطی که به همت او و همکاران وی به زیور طبع آراسته گردید.

اینجانب و شاید دیگر دوستان نیز از این وداع راضی نبوده ایم ولی چه می توان گفت که معظم له خود تصمیم بر ترک این مسئولیت گرفته است، امیدوارم جانشین ایشان جناب آقای محمد دوانی که فرزند روحی من به شمار می رود، به سان سلف خود، این تحول را دنبال کرده، و افتخار دیگری نصیب کتابخانه مجلس و کارکنان آن سازد.



جعفریان نسخ خطی را از زیر خاک بیرون کشید

سپس حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد عضو هیئت امنای کتابخانه مجلس به سخنرانی پرداخت و گزارشی از علمکرد و فعالیتهای کتابخانه مجلس را در این چهار سال ارائه داد.

او گفت: از آن روزی که جعفریان ریاست کتابخانه مجلس را پذیرفت، من در جلسه‌ای گفتم که کتابخانه‌های ما نه تنها به روز نیستند بلکه طبق معیار دیروز و پریروز هم نیستند.

وی، به پژوهش خود مبنی بر انجام فهرست‌نویسی به زبان عربی اشاره کرد و گفت:‌ از مجموع پژوهش خود دریافتم که 5 درصد منابع خطی ما در فهرست‌ها وارد شده و از 95 درصد باقی مانده خبری نداریم.

مهدوی‌راد کتابخانه‌های کشور را نیازمند سرمایه‌علمی‌، بودجه، دلسوزی و عشق مسئولان دانست و گفت:‌ کتابخانه مجلس حقاً دارای ذخایر بسیار عظیمی است. این کتابخانه هم دارای نسخ خطی فراوان و هم اسناد بسیار باارزشی است،‌ که جعفریان آن‌ها را از زیر خاک بیرون کشید و به پژوهشگران معرفی کرد.

مهدوی راد از رفتن جعفریان از کتابخانه مجلس اظهار تاسف کرد و گفت:‌ بیش از دو دهه است که من با رسول جعفریان همدل و هم فکر هستم.

این پژوهشگر در ادامه به ذکر خاطره‌ای از جعفریان پرداخت و گفت:‌ اولین سفر عمره‌ای که با وی پی از تصدی‌اش بر کتابخانه مجلس مشرف شدیم،‌ نیمه شب به مکه رسیدیم، خستگی بر همه غلبه داشت‌، من اندکی استراحت کردم تا بتوانم تا پیش از ظهر که همه پژوهشگران در استراحت هستند، به کتاب فروشی بروم و منابع مورد نیاز خود را تهیه کنم. وقتی به آن جا رسیدم دیدم بسته‌های بسیاری مملو از کتاب در کنار هم چیده شده است،‌ از مسئول کتاب‌فروشی جریان را پرسیدم،‌ که گفت دوست شما که هر سال با هم می‌آیید‌ (منظور جعفریان) صبح آمده و این‌ها را خریداری کرده است.

مهدوی راد جعفریان را در اشراف بر اهمیت نسخ خطی و منابع کتابخانه‌ای و در به کار گرفتن این منابع در پژوهش‌کم نظیر دانست و گفت:‌ این فعالیت‌های عالمان و بزرگانی هم چون جعفریان مایه افتخار ما در میراث مکتوب است.

وی افزود: جعفریان صدها هزار برگ را از زیر خاک‌های کتابخانه بیرون کشید و به مدد دانشجویان رشته تاریخ که با خود از دانشگاه آورده بود،‌ آن‌ها را معرفی و دیجیتال‌سازی کرد. وی از جمله محققانی است که هم آگاهی دارند هم شیدایی و شیفتگی به علم.

مهدوی راد عنوان کرد:‌ جعفریان حدود 2 برابرتعداد کتاب‌های چاپی کتابخانه، منابع باارزش خریداری و به کتابخانه افزوده است،‌ جعفریان می‌دانست که کتاب مال مردم، سند مال محقق و نسخه خطی برای دانشور است.

وی در ادامه به معارفه دکتر رجبی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که وی بتواند ادامه این مسیر را بپماید،‌ در پایان نیز حمایت‌های علی لاریجانی ریاست مجلس از کتابخانه و فعالیت‌های علمی را قابل قدردانی دانست.

(متن کامل نوشته ای از حجت الاسلام مهدوی راد در باره دکتر جعفریان را میتوانید در پایان رسالت رسول در کتابخانه مجلس! بخوانید)



ریاست جعفریان در طول چهار سال بی نظیر بود

محمدکاظم بجنوردی، رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی نیز سخنران بعدی مراسم تودیع و معارفه روسای کتابخانه مجلس بود.

در این مراسم او طی سخنانی مسئله فرهنگ را روح ملت دانست و گفت: ایرانیان نقش بسیار برجسته‌ای در شکوفایی فرهنگ اسلامی داشتند، بنابراین ما باید با وجود مشکلات پدیدآمده برای دولت عنایت و توجه به فرهنگ را نسبت به کارهایمان در نظر بگیریم.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا ما نباید بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام را داشته باشیم، گفت: ما هم توانایی مادی و هم معنوی این مهم را داریم. اگر ایران محل تردد اساتید، پژوهشگران و محققان جهان اسلام شود و منابع تحقیقی نیز از تمامی کشورهای اسلامی جمع‌آوری شود در این صورت است که ما قدرتمند می‌شویم چرا که قدرت از اندیشه برمی‌آید. جعفریان در مدت 4 سال ریاست‌شان بی‌نظیر عمل کردند و تمام 20 هزار نسخه خطی و کتاب‌های چاپ سنگی موجود را به صورت دیجیتالی ارایه دادند و محققان نیز از این منابع استفاده کردند.

 

منبع: کتابخانه مجلس

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود