کد خبر: 2115

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 235

در واپسین ساعات یک اربعین دیگر

چکیده: انچه باید در مجالس عزا که با اهمیت است تبیین شود بیان هدف ان حضرت است که هدایت و عامل سعادت بشریت در هر عصری است. ساعات پایانی یک اربعین دیگر بر شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه […]

چکیده:

انچه باید در مجالس عزا که با اهمیت است تبیین شود بیان هدف ان حضرت است که هدایت و عامل سعادت بشریت در هر عصری است.
ساعات پایانی یک اربعین دیگر بر شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان است.اربعین عشق و بازگشت آل الله به مطاف فرشتگان!
گرچه در این که بازگشت آل الله به سرزمین کربلا، در اولین اربعین یا اربعین دوم بوده است، درمیان مورخین اختلاف است.گرچه به نظر می رسد با تمام ملاحظات همان اربعین اول بوده است.اما انچه مهمتر است توصیه و تاکید ویژه اهل بیت علیهم السلام به عزاداری بر شهادت آن حضرت و به ویژه زیارت آن حضرت در اربعین که بنا به روایت شیخ طوسی(ره) در کتاب تهذیب و...(ج6ص52)از امام حسن عسکری علیه السلام، زیارت در این روز یکی از 5 علامت مومن شمرده شده است.(علامات المومن خمس: صلات احدی والخمسین و زیارت الاربعین و...)

می دانیم پس از شهادت ان حضرت و اسارت اهل بیت شان و بازگشت انان به مدینه،خفقان شدیدی در دوران بنی امیه و بنی مروان حاکم بود.غیر ازآنچه خاندان رسالت در دوره اسارت توسط امام سجاد و حضرت زینب علیهماالسلام در تبیین شهادت ان حضرت بیان شد،دیگر چنین فرصتی فراهم نشد تا زوایا و اهداف این واقعه تبیین شود.
حاکمان جور اراده داشتند تا ان را به فراموشی بسپارند.اشارات وتاکیدات ائمه بعدی فقط برای زنده ماندن ان، حتی در سخت ترین شرایط بوده است.
این که تاکید به اقامه عزا و گریه شده غیر از تاثیر جنبه عاطفی و ارتباط معنوی و تاثیر محبت انان، حتی تباکی و شکل حزن و اندوه وگریه توصیه و پاداش وعده داده شده است، همه حکایت از تاکید برای زنده ماندن ان واقعه و هدف ایشان از این اقدام است.

این شیوه حفط و یاد کربلا و عاشورا حتی در سخت ترین شرایط برای هر فرد نیز عملی است که در این ایام اگر به شکل علنی هم نتوانست اقامه عزا و ذکر ویاد ان حضرت و اقدام ایشان نماید،برایش امکان دارد با شکل گریه این ارتباط را قطع نکند و این حادثه مهم در ذهن و فکر پیروان شان باقی بماند.

با سقوط بنی امیه و بنی مروان و ظهور بنی عباس که اتفاقا با شعار حمایت از اهل بیت علیهم السلام کار خود را اغاز کردند، درابتدا فرصتی برای امام صادق علیه السلام پدید آورد تا درکنار بسط مذهب شیعه که بیشترین روایات شیعه از ان حضرت است،زوایای بیشتری از ان حادثه را بیان کنند.

در مورد اربعین، شیخ طوسی (ره) در کتاب تهذیب (ج6ص113)و مصباح المتهجد(ص788) از صفوان جمال نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرموند در اربعین این چنین امام حسین علیه السلام را زیارت کن:
السلام علی ولی الله و حبیبه... اللهم انی اشهد انه ولیک وابن ولیک....و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله و قد توازر علیه من غرته الدنیا و باع حظه بالارذل الادنی و...
پس از سلام به حضرت زائر این چنین می گوید:
خدوندا گواهی می دهم که..
ان حضرت در دعوت مردم به دین حق و نصیحت شان کوتاهی نکرد.و جانش را در راه تو فدا کرد "تا بندگانت را از نادانی و حیرت گمراهی نجات دهد" و این در حالی بود که دشمنان خدا و همان کسانی که فریب دنیا را خورده و بهره اخرت را به متاع ناچیز دنیا فروختند و تکبرکردندو...
به خوبی در این فقرات هدف حضرت سیدالشهدا علیه السلام از عاشورا در بیان امام صادق علیه السلام به دست می اید.
غرض حضرت نجات مردم از گمراهی و اقامه دین خدا که در شرف نابودی بود بیان شده.استمرار همان هدف تمام انبیا و جد بزرگوارشان که نجات مردم از گمراهی است.
این که بدون تردید اقامه عزا و گریه لازم است و باید همیشه حفظ شود ولی مهمتر از ان، هدف این اقدامات برای زنده نگهداشتن هدف ان حضرت از این اقدام است.
این که دچار افراط می شویم و بدون تردید در طول تاریخ دشمنان هدف ان حضرت نیز در این که این هدف فراموش شود سهم داشتند،به طوری که فقط خود گریه و عزا هدف شود و کاری به هدف ان حضرت نباشد، از خطرات بزرگ هدف قیام امام حسین علیه السلام است.
انچه باید در مجالس عزا که با اهمیت است تبیین شود بیان هدف ان حضرت است که هدایت و عامل سعادت بشریت در هر عصری است.
این کار فقط با بیان خطبه ها و فرمایشات ان حضرت از مدینه تا کربلا و بیانات سایر ائمه علیهم السلام عملی است که به خوبی هدف ان حضرت بیان شده.
اما با کمال تاسف انچه در مجالس ان حضرت دیده می شود کمتر چنین شیوه ای بیان و یا ترویج می شود.
السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.

 

 

بازتاب در:19دی

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود