کد خبر: 2123

تاریخ انتشار: 1391-10-12 - 19:14

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 2 128

روحانی: انتخابات آزاد یعنی حضور همه به جز مجرمان

بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نمی کنم.روحاني با تاکید بر اینکه باید در انتخابات سال آینده شاهد حضور حداکثری مردم باشیم، عنوان کرد: این امر محقق نمی شود مگر اینکه زمینه برای حضور همه […]

بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نمی کنم.روحاني با تاکید بر اینکه باید در انتخابات سال آینده شاهد حضور حداکثری مردم باشیم، عنوان کرد: این امر محقق نمی شود مگر اینکه زمینه برای حضور همه جناح ها در انتخابات فراهم باشد چرا که با یک جناح نمی توان شاهد انتخاباتی آزاد و پرشور بود.
رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را نفی نمی کنم و قطعا این انتخابات باید با حضور حداکثری همه گروه ها انجام شود.

دکتر حسن روحانی در حاشیه همایشی با موضوع تحولات سیاست خارجی در پرتو سند چشم انداز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از احتمال نامزدی وی در انتخابات سال آینده پرسید گفت: بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نمی کنم.

وی با بیان اینکه هر چه فضای کشور را آرام تر کنیم و همه گروه های زیر پرچم نظام و انقلاب را به حضور در این انتخابات ترغیب نماییم به نفع کشور خواهد بود، افزود: این انتخابات می تواند بار دیگر به اثبات جمهوریت و مردمسالاری دینی در کشور ما تبدیل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال دیگري مبنی بر اینکه مدل پیشنهادی شما برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چیست، گفت: قطعا اگر زمینه برای حضور همه گروه های معتقد به نظام و انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم شود شرایط برای کشور بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حضور گسترده مردم، احزاب و گروه های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده در بحث هسته ای هم می تواند در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد، ادامه داد: هر چه قدرت ملی ما بالاتر برود و مشارکت مردم بیشتر شود در مذاکرات کار راحت تری خواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد که برگزاری انتخابات پرشور با حضور همه سلایق هم منجر به التیام داخلی خواهد شد، به از بین رفتن شکاف هایی که در کشور به وجود آمده است، کمک خواهد کرد و هم قدرت ملی را افزایش می دهد، بنابراین هر چه بیشتر به سمت وحدت ملی برویم به نفع کشور خواهد بود.

خبرنگاري از رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید تعریف شما از آزادی انتخابات که از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع عنوان شده است چیست چرا که برخی آن را رمز فتنه 92 می خوانند و برخی آن را به معنای پیشگیری از انجام تخلفات از سوی دولت، قبل از انتخابات می دانند.

وی در خصوص انجام مذاکرات هسته‌ای و رویکردی که جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات باید در پیش بگیرد افزود: هم جمهوری اسلامی و هم غرب راهی به جز در پیش گرفتن مسیر مذاکره ندارند چرا که در غیر این صورت هیچ کدام از طرفین به جایی نخواهند رسید.

روحانی تصریح کرد:‌ غربی‌ها اگر راست می‌گویند و به دنبال رسیدن به تعامل با جمهوری اسلامی ایران هستند صرفاً باید از طریق مذاکره عمل کنند و از در پیش گرفتن فشارهایی مانند افزایش تحریم‌ها، صدور قطعنامه‌ها و ... پرهیز نمایند ما هم برای عبور از تحریم‌ها باید مذاکره بر اساس توجه به منافع ملی را پیش ببریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد غربی‌ها علاوه بر انجام مذاکرات افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران بوده است، عنوان کرد:‌ طبیعی است که دشمن به همین راحتی‌ها پا پس نمی‌کشد. آنها به صراحت بعداً عنوان کردند که رویکرد مذاکره همراه با افزایش فشارها بر ایران را پیش می‌برند. اما قطعاً همان طور که تا کنون به جایی نرسیدند از این ساز و کار دستاوردی نخواهند داشت.

وی درباره رویکردی که جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد مذاکرات باید در پیش بگیرد، گفت: باید مسیری انتخاب شود که ما بتوانیم در شورای حکام قطعنامه‌ای مناسب به نفع کشور بگیریم. به این معنی که آنها اعلام کنند فعالیت هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز است. این امر دست یافتنی است چرا که شورای حکام در قطعنامه‌ای در آذرماه سال 1383 اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کاملاً صلح آمیز است.

روحانی ادامه داد: در سیاست خارجی باید به دنبال یارگیری باشیم حال که ریاست جنبش عدم تعهد بر عهده جمهوری اسلامی ایران است این بهترین فرصت است که یارگیری های از بین اعضای جنبش و کشورهای اروپایی داشته باشیم البته باید شیوه و لحن مذاکره دستگاه دیپلماسی تغییر کند چرا که با توجه به این شیوه تا کنون به جایی نرسیده و از آن جواب نگرفتیم.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیشنهاد آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ایران گفت: البته آنها تا کنون حرف‌های متفاوتی زده‌اند. در این زمینه یکی از فرصت‌هایی وجود دارد آنها می‌توانند طی آن صداقت خود را نشان بدهند مذاکرات 1+5 است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند از این فرصت استفاده کنند و حسن نیت خود را به جمهوری اسلامی ایران ثابت نمایند باید در مذاکرات 1+5 همراهی کنند نه این که رویکرد ایستادگی و مقاومت را در پیش بگیرند.

روحانی تاکید کرد: تا کنون جدیتی از سوی آمریکایی‌ها مبتنی بر این که آنها به دنبال مذاکره مستقیم با جمهوری ایران داشته باشند ندیده‌ایم در عین بیان سخنانی همچون طرح مذاکره مستقیم فشارهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کنند.

وی گفت: قطعاً مشکلات کشور در حوزه هسته‌ای در یک جلسه مذاکره حل و فصل نخواهد شد. ما باید تاکتیک مشخصی برای حضور در مذاکرات داشته باشیم و هدف اول‌مان برداشتن تحریم‌ها باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی درباره این که اگر صرف هدف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای برداشتن تحریم‌ها باشد با مشکل مواجه خواهیم شد، افزود: تاکتیک مذاکراتی یکی از موضوعات مهم است. اگر غرب دنبال این است که ما دست از حق خود درباره انرژی هسته ای برداریم، این موضوع نادرست و غیرقابل قبول است اما اگر دنبال اعتماد و اطمینان است که فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز و صلح‌آمیز خواهد ماند این موضوع قابل مذاکره است.

وی با بیان اینکه در سال 2005 (اوایل سال 84) به فرمولی مشترک با آژانس دست یافتیم که به نفع جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار کرد: در این فرمول قرار بود که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند غنی سازی را انجام بدهد و ما هم تضمین می کنیم که فعالیت‌های آنان از مسیر صلح‌آمیز انحرافی نداشته باشد.

روحانی ادامه داد: بنده در مذاکره با ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه موافقت وی را جلب کردم و او هم این موضوع را پذیرفت و حتی به وزیر خارجه‌اش که مخالفت این موضوع بود با تندی برخورد کرد. شرودر صدراعظم وقت آلمان هم این موضوع را قبول کرد اما با فشاری که آمریکایی‌ها و شخص جورج بوش آورد آنها اعلام کردند که فعلاً آمادگی پذیرش این موضوع را ندارند.

وی اضافه کرد: تا کنون هیچگونه جزئیاتی از این توافق جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر نشده است اما ما باید در مذاکرات به دنبال دست یافتن به این گونه توافقات به خصوص با آژانس باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که رایزنی‌های شما برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با گروه‌های مختلف سیاسی و شخصیت‌ها انجام شده است یا خیر؟ تصریح کرد: بنده مذاکره‌ای را در این خصوص شروع نکردم اما برخی گروه‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه‌ها پیشنهادهایی را در خصوص حضور در انتخابات ریاست جمهوری به من داده‌اند.

وی درباره اینکه آیا جامعه روحانیت مبارز درخواستی از وی درباره حضور در انتخابات داشتند یا خیر اضافه کرد: بنده صحبتی را در خصوص حضور در انتخابات در جامعه روحانیت مبارز مطرح نکردم.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر تصمیم نهایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را بگیرید برنامه‌های برای بهبود شرایط کشور دارید یا خیر، خاطرنشان کرد: قطعاً هر کسی در کشور رئیس جمهور شود با مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و ... مواجه می‌شود اما این که بگوییم مشکلات موجود قابل حل نیست حرف اشتباهی است.

وی یادآوری کرد: البته رفع مشکلات موجود در دو سال امکان پذیر نیست. قطعاً هر کسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود باید برنامه داشته باشد بنده هم اگر تصمیم نهایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را اتخاذ کنم برای تغییر وضعیت موجود برنامه خواهم داشت.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگاري که از احتمال نامزدی وی در انتخابات سال آینده پرسید گفت: بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نمی کنم.

وی با بیان اینکه هر چه فضای کشور را آرام تر کنیم و همه گروه های زیر پرچم نظام و انقلاب را به حضور در این انتخابات ترغیب نماییم به نفع کشور خواهد بود، افزود: این انتخابات می تواند بار دیگر به اثبات جمهوریت و مردمسالاری دینی در کشور ما تبدیل شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مدل پیشنهادی شما برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چیست، گفت: قطعا اگر زمینه برای حضور همه گروه های معتقد به نظام و انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم شود شرایط برای کشور بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حضور گسترده مردم، احزاب و گروه های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده در بحث هسته ای هم می تواند در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد، ادامه داد: هر چه قدرت ملی ما بالاتر برود و مشارکت مردم بیشتر شود در مذاکرات کار راحت تری خواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد که برگزاری انتخابات پرشور با حضور همه سلایق هم منجر به التیام داخلی خواهد شد و هم به از بین رفتن شکاف هایی که در کشور به وجود آمده است، کمک خواهد کرد بنابراین هر چه بیشتر به سمت وحدت ملی برویم به نفع کشور خواهد بود.

خبرنگاري از رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید تعریف شما از آزادی انتخابات که از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع عنوان شده است چیست چرا که برخی آن را رمز فتنه 92 می خوانند و برخی آن را به معنای پیشگیری از انجام تخلفات از سوی دولت، قبل از انتخابات می دانند.

روحانی پاسخ داد: قطعا اگر همه ما به قانون عمل کنیم فتنه در کشور درست نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در انتخابات سال آینده شاهد حضور حداکثری مردم باشیم، عنوان کرد: این امر محقق نمی شود مگر اینکه زمینه برای حضور همه جناح ها در انتخابات فراهم باشد چرا که با یک جناح نمی توان شاهد انتخاباتی آزاد و پرشور بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اگر کسی جرمی مرتکب شده است باید محاکمه شود و این گونه سر و صداهایی که اکنون در کشور شاهد هستیم به نفع ما نیست. انتخابات 92 فرصتی است برای برگزاری انتخابات آزاد با حضور حداکثری همه جناح ها، گروه های سیاسی و مردم .

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود