کد خبر: 2337

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 913

آیت‌الله جوادی آملی: علامه طباطبایی چشمه‌ای جوشان و بیدارگر عقل جامعه /با حضور مراجع تقلید؛ دارالقرآن علامه طباطباییدارالقرآن علامه طباطبایی افتتاح شد

چکیده: حضرت آیت‌الله جوادی آملی از علامه طباطبایی به عنوان چشمه‌ای جوشان و بیدارگر عقل جامعه یاد کرد و با بیان این‌که علامه طباطبایی همچون مرحوم قاضی با طهارت و پاکی زندگی کرد، گفت: ادامه راه علامه […]

چکیده:

حضرت آیت‌الله جوادی آملی از علامه طباطبایی به عنوان چشمه‌ای جوشان و بیدارگر عقل جامعه یاد کرد و با بیان این‌که علامه طباطبایی همچون مرحوم قاضی با طهارت و پاکی زندگی کرد، گفت: ادامه راه علامه همچون ادامه راه امام خمینی(ره)در بخش خود مفید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح دارالقرآن علامه طباطبایی، به تبیین ابعاد مختلف شخصیتی علامه طباطبایی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های اساسی علامه این بود که خود را شناخت و هرکس که خود را بشناسد رسالت خود را نیز خواهد شناخت.
این مرجع تقلید با بیان این‌که برای علامه طباطبایی ثابت شد از علمای نام دار دین و از وارثان انبیا است، ابراز کرد: علامه خود را شایسته این کار دید و دست به تألیف زد و عقل جامعه را بیدار کرد.
این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که علامه طباطبایی گنیجه عقلی جامعه را شناسایی کرد، اظهار داشت: ایشان معدن شناس بود و با کند و کاو کردن در درون دلها راه یافت.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: کسی نمی توانست به علامه طباطبایی بگوید تو وارث انبیا نیستی و این کار از تو ساخته نیست، ایشان خود را وارث انبیا دید و دور زدن در مدار نقل را تنها ارث انبیا نمی‌دانست.
وی بیان داشت: علامه طباطبایی ده رساله عمیق فکری و علمی در تبریز تألیف کرد اما همیشه این دوران را دوران خسارت عمر خود می‌دانست.
این مرجع تقلید ادامه داد: علامه طباطبایی قبل از این که از آذربایجان به قم مهاجرت کنند تفسیر قیم البیان فی موافقة الحدیث و القرآن را در پنج جلد مرقوم فرمودند تا روشن شود روایات با قرآن هماهنگ است و قرآن سایه افکن روایات و هم آوا و هماهنگ هستند.
این مفسر برجسته قرآن کریم اضافه کرد: علامه طباطبایی بعد از تألیف و مهاجرت به قم تفسیر المیزان را نوشتند و  شاگردانی همچون شهیدان مطهری و بهشتی را تربیت کردند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که علامه طباطبایی از یک سو به قرآن و از سویی دیگر به فلسفه اهتمام داشتند، ابراز کرد: یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلانیات است، از این‌رو علامه  مطالب عمیق فلسفی را در تفسیر قرآن مطرح کردند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که جریان جنگ جهانی اول سهم تعیین کننده‌ای در شکوفایی تفسیر قران داشت، افزود: جنگ جهانی گرچه آفتی برای بشریت بود اما این جنگ در تفسیرهای مصر سهم تعیین کننده‌ای داشت.
این مرجع تقلید با بیان این‌که جنگ جهانی دوم دو نیروی تاریخی یعنی امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی را به دنیا معرفی کرد، ابراز داشت: جنگ جهانی دوم امام خمینی(ره) را برای حکومت و ولایت فقیه و علامه طباطبایی را برای فلسفه و تفسیر ساخت؛ یکی برای سیاست و حکومت و یکی برای فرهنگ و فلسفه.
این مفسر برجسته قرآن ادامه داد: اگر جنگ جهانی و سرریز فرهنگ ماتریالیستی و حضور تفکر کمونیستی نبود اشکالات و شبهات در دسترس همگان قرار نمی‌گرفت تا ایشان به آنها جواب دهد؛ جنگ گرچه شر است اما شر بالعرض است.
علامه طباطبایی با طهارت و پاکی زندگی کرد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که علامه طباطبایی همچون مرحوم قاضی با طهارت و پاکی زندگی کرد، افزود: مشکلات ما به خاطر این است که بندگی از زندگی ما جدا شده، اما قاضی‌ها زندگی در بندگی و بندگی در زندگی آنها بود.
وی ادامه داد: این که می‌گویند نماز بخوان برای این است که بندگی ما در زندگی ما باشد بسیاری از ما اسلامی حرف می‌زنیم اما قارونی فکر می‌کنیم چه دانشگاهی ما چه حوزوی ما می‌گوید ما زحمت کشیده‌ایم و به اینجا رسیده‌ایم، قارون هم همین را می‌گفت و به خاطر این است که به جایی نمی‌رسیم.
این مفسر برجسته قرآن زندگی علامه طباطبایی را در همه حیات موحدانه دانست و گفت: کسی که موحد است می گوید فلان مطلب یا عمل را از استاد شنیدم، استادی که خدا او را گویا کرد؛ این موحد است، علامه در همه حالات موحدانه زندگی کرد و این توحید او در قلم، رفتار، گفتار و بیان او جلوه داشت.
انسان تنها با اندیشه به جایی نمی رسد
این مرجع تقلید با بیان این‌که انسان فقط با اندیشه به جایی نمی‌رسد، تصریح کرد: کم نیستند عالمان بی عمل اگر اندیشه به نصاب برسد ولی انگیزه در آن وجود نداشته باشد، می‌شود عالم بی عمل؛ هم باید عقل نظری را شکوفا کرد و هم عقل عملی را، پیامبران بویژه رسول خدا(ص) آمدند که هر دو را شکوفا کنند.
اگر این مملکت کشور امام حسین نبود گرفتار القاعده و بن لادن بودیم
وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: اگر کسی گفت تمام زندگی متعلق به امام حسین(ع) است، درست گفته است؛ اگر این کشور، کشور امام حسین(ع) نبود گرفتار بن لادن و القاعده بودیم و هر روز در این کشور شاهد انفجار و خشونت بودیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: تمام عملیات از خط اول تا آخر آن یا حسین(ع) بود و هرگز نام مرز پر گهر مطرح نبود؛ این کشور را امام حسین(ع) اداره کرد، اگر شهادت و عشق امام حسین(ع) نبود کسی حاضر نمی‌شد کشته شود.
این مفسر برجسته قرآن اضافه کرد: ما در کنار سفره اهل بیت(ع) نشسته‌ایم وگرنه مملکت ما همچون افغانستان و عراق می‌شد؛ هرکدام از این کشورهای کوچک عربی در کنار ما از پایگاه‌های نظامی مجهز برخوردار هستند و اگر فرصت پیدا کنند به ما مهلت نخواهند داد.
ایران در میدان مین در کمال امنیت و آرامش است
وی با بیان این‌که دشمنان شرق و غرب ما را محاصره کرده‌اند، اظهار داشت: ترکیه با آمریکا و رژیم غاصب اسراییل پیمان نظامی بسته امروز ممکلت اسلامی ایران در میدان مین قرار دارد اما در کمال امنیت و آرامش زندگی می‌کند.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به خدمات گسترده علامه طباطبایی، گفت: علامه طباطبایی این راه عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت(ع) را آن گونه احیا کرد که مودت فی القربی حسنه رسمی ما مسلمانان و مملکت ولایت اهل بیت(ع) شد.
این مفسر برجسته قرآن ادامه داد: علامه طباطبایی بحث محبت و مودت اهل بیت(ع) را احیا و اندیشه‌ها را روشن کرد، ایشان قرآن و فلسفه را عرضه کرده و آنها را کتاب و درس رسمی حوزه‌های علمیه کردند.
وی در ادامه با اشاره به روایت «انما العلم ثلاثه آیةٌ محکمه سنةٌ قائمه فریضةٌ عادله» بیان داشت: همان دینی که گفته طلب علم فریضه است و به دنبال علم باید رفت، گفته چه بخوانیم و به دنبال چه علمی برویم و ما را رها نکرده است؛ متأسفانه در حوزه‌های ما این سه علم مورد اشاره در روایت را با فقه و اصول فقط منطبق می‌کنند، اما علامه آیةٌ محکمة را تفسیر و فلسفه، فریضةٌ عادلة را فقه و اصول و سنةٌ قائمة را اخلاق و حقوق تعبیر می‌کردند.
علامه طباطبایی همچون چشمه‌ای جوشان بود
این مفسر برجسته قرآن در ادامه افزود: نیم قرن از اصول فلسفه و تفسیر المیزان علامه طباطبایی می‌گذرد اما هنوز تازه است ونکات فراوانی برای اهل علم دارد.
وی با بیان این‌که علامه طباطبایی همچون چشمه‌ای جوشان بود، اظهار کرد: علامه بیشتر موارد فکر می‌کرد و گاهی هم به کتاب مراجعه می‌کرد؛ کسانی که اهل گوش و چشم هستند کمتر به جایی می‌رسند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: بسیاری از اساتید و مراجع قم علامه را انسان کامل می‌دانستند و بارها اعلام کرده‌اند که حرف‌های علامه از خودش است و هیچ کدام از اساتید ایشان این‌گونه حرف نمی‌زدند.
این مفسر برجسته قرآن در پایان بیان داشت: هرچه تلاش و کوشش درباره شناساندن و ترویج مبانی فکری علامه طباطبایی شود درست است و ادامه راه علامه همچون ادامه راه امام خمینی(ره) هرکدام در بخش خود مفید خواهد بود.

 

منبع:+


با حضور مراجع تقلید؛ دارالقرآن علامه طباطبایی مفسر برجسته قرآن کریم و صاحب تفسیر المیزان با حضور مراجع تقلید، رییس مجلس شورای اسلامی، علما و شخصیت های حوزوی در قم افتتاح شد. دارالقرآن علامه طباطبایی افتتاح شد

مراسم افتتاح رسمی دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) صبح امروز با حضور مراجع تقلید و علما برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم حضرات آیات مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، عبدالله جوادی آملی،‌ نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب و علما حضور داشتند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی، آیت الله ابراهیم امینی عضو جامعه مدرسین، آیت الل مرتضی مقتدایی عضو شورای عالی حوزه، شخصیت های حوزوی، اعضای جامعه مدرسین، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و مسؤولان استانی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

آیت‌الله رسولی محلاتی نیز به نمایندگی از مقام معظم رهبری در این مراسم حضور یافته بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این مراسم راه اندازی این دارالقرآن را اقدامی ارزنده خواند و از تلاش های دست اندرکاران آن تقدیر کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که علامه فقیه و فیلسوف بود، تصریح کرد: ایشان از نظر اخلاقی فوق العاده متواضع و فروتن بود.

وی بیان کرد: ایشان در آن زمان که تفسیر قرآن را شروع کرد تفسیر تقریبا در حوزه در غربت بود و این یکی از نشانه های اخلاص و پیشرفت ایشان در این علم و دانش بود.

در این مراسم ابتدا علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و از تلاش های دست اندرکاران این دارالقرآن تقدیر کرد.

وی تقرب علامه را عقلانی و متناسب با تاملات قرآنی توصیف و تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم دریافت درستی از سنت فکری علامه داشته باشیم باید متن رفتار فردی و اجتماعی ما رجوع به قرآن باشد.

رییس مجلس با بیان این که علامه یک پژوهنده حقیقت جو بود و در این راه زحمات زیادی را متحمل شدند، گفت: ایشان در حد بسیار کمی از خواب و خوراک بهره گرفت تا به دانش وحقیقت دسترسی یافت

 

منبع:

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود