کد خبر: 2396

تاریخ انتشار: 1391-08-15 - 07:34

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 827

دومین سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی قرائت شد

چکیده: مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید/ آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟ به گزارش […]

چکیده:

مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید/ آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، دومین طرح سؤال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دقایقی پیش در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد.

 بر اساس این گزارش علیرضا منادی نماینده مردم تبریز با قرائت طرح سؤال از رئیس جمهور که به امضای 77 نماینده مجلس رسیده است، اعلام کرد که سؤال از رئیس جمهور امروز به محمود احمدی‌نژاد ارائه خواهد شد.


 متن کامل طرح سوال از رئیس جمهور به این شرح است:


 جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور محترم


 با سلام و تحیت، همان طور که مستحضر هستید، از اسفند ماه 1390 تا امروز، خصوصا در شهریور ماه و نیمه اول مهرماه  1391، قیمت ارز خارجی نوسان زیادی داشته که باعث کاهش شدید ارزش پول ملی گردیده است، به طوری که پس از خودداری یک ماهه بانک مرکزی از تزریق ارز به بازار، در روز سه شنبه 21/6/91 دلار هنگام صبح 2200 تومان، ظهر 2500 تومان و شب 2700 تومان قیمت گذاری شد و در روز 11/7/91 نیز به نزدیک 4000 تومان رسید. این امر باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه ریزی برای کار خود بازداشته است.


 نظر به این که وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی داند و رئیس کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری ورزید و به طور کلی مسئولان اقتصادی کشور تلویحا نشانی جناب عالی را به عنوان تصمیم گیر اصلی می دهند و از طرفی مطابق قانون پولی و بانکی کشور مسئول تنظیم و اجرای سیاست ها و مقررات مربوط به معاملات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و طبق بند (5) ماده (10) قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ریاست مجمع بانک مرکزی بر عهده رئیس جمهور قرار گرفته و همچنین تمام مصوبات شورای پول و اعتبار، کمیسیون اقتصادی دولت و کار گروه ویژه تحریم باید به تایید جناب عالی برسد، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید.


 درچنین شرایطی که موجودی ارز خارجی کشور باید با رعایت دقیق اولویت ها تخصیص یابد چرا کارهایی برخلاف این تدبیر صورت گرفته است؟ مثلا در شش ماه اول سال 91 ، مطابق اسناد گمرک، تعداد 15700 خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده است و یا در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق گردیده است و در نتیجه دولت 5/2 میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟

 

منبع:فارس

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود