کد خبر: 2401

تاریخ انتشار: 1391-08-12 - 23:38

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 110

قابل توجه خوش خیالان؛ مرسی: جزایر سه گانه، شرط مصر برای رابطه با ایران

چکیده: مرسی که در دیدار با شماری از فعالان سیاسی مصری در منزل شخصی اش در قاهره سخن می گفت اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد در تهران از او خواستم تا حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متوقف […]

چکیده:

مرسی که در دیدار با شماری از فعالان سیاسی مصری در منزل شخصی اش در قاهره سخن می گفت اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد در تهران از او خواستم تا حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متوقف کند. / مرسی اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد همچنین از او خواستم دولت ایران از دخالت در عراق به سود شیعیان این کشور خودداری و موضع خود را درباره "اشغال سه جزیره اماراتی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک"! اعلام کند تا مصر نیز روابط قوی را با ایران برقرار کند.

محمد مرسی جزئیات جدیدی از سفر تابستان گذشته خود به تهران و محتوای مذاکرات با احمدی نژاد را بیان کرد.

به گزارش "عصر خبر" به نقل از روزنامه سعودی الریاض، محمد مرسی رئیس جمهور مصر گفت در سفر به تهران برای حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد از دیدار با مقامات ارشد ایرانی خودداری و پافشاری کرد ملاقات تنها با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران انجام شود.

سفر شهریور گذشته مرسی به تهران، نخستین سفر یک رئیس جمهور مصر به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 33 سال قبل تاکنون است.

مرسی در سفری چند ساعته به تهران، در افتتاحیه نشست سران جنبش عدم تعهد شرکت کند و در حاشیه آن با احمدی نژاد ملاقات داشت.

رئیس جمهور مصر که دیدار با شماری از فعالان سیاسی در منزل شخصی اش در قاهره سخن می گفت اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد در تهران از او خواستم تا حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متوقف کند.

مرسی در سخنرانی اش در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، به شدت از حکومت سوریه انتقاد و آن را حکومتی سرکوبگر و ظالم توصیف کرد که باید براندازی آن، مخالفان، متحد شوند.

سخنان مرسی برخلاف موضع گیری رسمی ایران در حمایت از دولت دمشق بود و باعث شد هیئت سوریه ، به طور موقت سالن اجلاس را در اعتراض به اظهارات مرسی، ترک کنند.

مرسی اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد همچنین از او خواستم دولت ایران از دخالت در عراق به سود شیعیان این کشور خودداری و موضع خود را درباره "اشغال سه جزیره اماراتی ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک" اعلام کند تا مصر نیز روابط قوی را با ایران برقرار کند.
وی نیز در این اظهارات، ادعای نادرست امارات درباره "اشغال این جزایر توسط ایران " را مطرح کرده است. ادعایی که بارها ایران با شفافیت و قاطعیت ، آن را رد کرده است.

ایران حدود 32 سال پیش رابطه دیپلماتیک با مصر را به دلیل صلح این کشور با اسرائیل ، قطع کرد. هم اکنون روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در قاهره و تهران است.

قبل از این مقامات مصری حذف نام خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور وقت اسرائیل از یکی از خیابان های تهران ، شرط ازسرگیری روابط با ایران اعلام می کردند.

 

منبع: عصر ایران

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود