کد خبر: 2416

تاریخ انتشار: 1391-08-10 - 16:53

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 504

معرفی کتاب / فرهنگ‌نامه غدیر

چکیده: کتاب «فرهنگ‌نامه غدیر» به قلم جواد محدثی و به همت مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر گردیده است.   این کتاب در قالب یک فرهنگ الفبایی، عمده‌ترین دانستنی‌های مرتبط با غدیر، شیعه، اهل بیت(ع)، امام علی […]

چکیده:

کتاب «فرهنگ‌نامه غدیر» به قلم جواد محدثی و به همت مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر گردیده است.
 

این کتاب در قالب یک فرهنگ الفبایی، عمده‌ترین دانستنی‌های مرتبط با غدیر، شیعه، اهل بیت(ع)، امام علی (ع) و ولایت را با قلمی روان و خلاصه بیان کرده است. این کتاب به منظور نشر و تبیین و تبلیغ فرهنگ اهل بیت(ع) و معارف شیعی و برای آشنایی جامعه بشری با خورشید فروزان ولایت تألیف شده است.

این اثر، شامل مطالبی همچون آداب و اعمال روز غدیر، آل‌الله، آیات غدیر، آیه مباهله، آیه ولایت، ائمه اثنی‌عشر، ابلاغ آیات برائت، اسرار آل‌ محمد(ص)، اصحاب آل علی(ع)، اعیان شیعه، افضلیت علی(ع)، القاب و کنیه‌های علی(ع)، انتخاب و انتصاب، بت‌شکنی علی(ع)، پرچم‌دار پیامبر(ص)، تبرک و توسل می‌شود.

همچنین عناوین حجة‌الوداع، حدیث دوازده جانشین، حدیث مدینة‌العلم، حزب علی(ع)، حزب‌الله، خانه علی(ع) در کوفه، خصایص امام علی(ع)، خطبه فدکیه، خطبه غدیریه، دولت‌های شیعی، ذوالفقار، زهد علی(ع)، سکوت ۲۵ ساله، سیره علوی، سیزده رجب، شهیدان راه ولایت، عامه و خاصه، عدل علی(ع)، الغدیر، قبر پنهان علی(ع)، کتاب‌شناسی غدیر، لیلة‌المبیت، مظلومیت علی(ع)، واقعه غدیرخم و یوم‌التتویج از جمله مباحث مطرح در این اثر است.

مؤلف در بخش آیات غدیر به معرفی آیه‌هایی که یا مستقیما به واقعه غدیر خم و ابلاغ پیام الهی مبنی بر تعیین امیرالمؤمنین(ع) به امامت مسلمانان مربوط می‌شود، یا آیاتی که گویای ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) و فضایل خاندان رسالت است؛ مانند آیه اکمال دین، آیه اولی‌الامر، آیه تبلیغ، آیه تطهیر، آیه ولایت، آیه اهل ذکر و ... پرداخته است.

نویسنده در بخش دیگری به معرفی کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب» مشهورترین اثر پژوهشی علامه امینی درباره اثبات امامت حضرت علی(ع) و بررسی روایات مربوط به غدیر خم و فضایل امیر مؤمنان(ع) از منابع اهل سنت پرداخته است.



وی در توضیح درباره کتاب با اشاره به این‌که علامه امینی حدود چهل سال برای تألیف این کتاب یازده جلدی، تحقیق و مطالعه کرد و بیش از 10 هزار کتاب را خواند و به حدود صد هزار کتاب، مراجعه مکرر داشت، می‌نویسد: کتاب الغدیر، به فارسی، انگلیسی و اردو هم ترجمه شده و خلاصه‌هایی از آن نیز تدوین شده است.

در بخش دیگری از کتاب، با عنوان «کتاب‌شناسی غدیر»، با اشاره به این‌که جمع‌آوری همه این اسامی و آثار کتابی عظیم می‌شود، به معرفی برخی از کتاب‌هایی که به گردآوری اسامی آن‌ها و معرفی کتب مربوط به غدیر اقدام کرده‌اند، پرداخته است.

از جمله این کتاب‌ها می‌توان به الغدیر؛ علامه امینی، عبقات الأنوار؛ میرحامد حسین، المراجعات؛ سید شرف‌الدین، حماسه غدیر؛ محمد باقر انصاری، احقاق الحق؛ قاضی نورالله شوشتری، النص و الاجتهاد؛ شرف‌الدین، پاسداران حماسه غدیر؛ محمد تقی نقوی و فیض الغدیر؛ شیخ عباس قمی اشاره کرد.

یادآور می‌شود، کتاب «فرهنگ‌نامه غدیر» به قلم جواد محدثی در ۱۶۸ صفحه و به بهای 22000 ریال به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار شده است.

 

منبع:منا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود