کد خبر: 2437

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 913

پیام امام به مجلس دوم در مورد رعایت جایگاه ائمه معصومین علیهم السلام با دیگران/نیابت معصوم غیر از ولایت کبری است

چکیده: چهارم آبان ماه 1364، آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس شورای اسلامی، نطق پیش از دستور خود را به قرائت پیامی از حضرت امام خمینی(س) تخصیص داد. حضرت امام خمینی(س) در این پیام با عنایت به […]

چکیده:

چهارم آبان ماه 1364، آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس شورای اسلامی، نطق پیش از دستور خود را به قرائت پیامی از حضرت امام خمینی(س) تخصیص داد. حضرت امام خمینی(س) در این پیام با عنایت به سخنان یکی از نمایندگان مجلس مطرح می‌فرمایند که آیات و روایات مخصوص به معصومین را به این‌جانب نسبت ندهید. ایشان اضافه می‌فرمایند که امر ولایت کبری  مخصوص به معصوم(ع) است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، چهارشنبه، اول آبان 1364 در صحن علنی مجلس، نماینده وقت اردستان، درسخنان بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر وافر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، چون گفتار آقایان پخش می شود و ممکن است سوء تفاهمی بین مردم حاصل شود، لازم است عرض کنم آیات و روایاتی وارد شده است که مخصوص به معصومین - علیهم السلام - است، و فقها و علمای بزرگ اسلام هم در آنها شرکت ندارند، تا چه رسد به مثل اینجانب. هر چند فقهای جامع الشرایط از طرف معصومین نیابت در تمام امور شرعی و سیاسی و اجتماعی دارند و تولی امور در غیبت کبرا موکول به آنان است، لکن این امر غیر ولایت کبرا است که مخصوص به معصوم است. تقاضای اینجانب آن است که در صحبتهایی که می شود و پخش می گردد ابهامی نباشد، و مرزها از هم جدا باشد. والسلام علیکم. ۱/۸/۶۴ روح الله الموسوی الخمینی
پیش از دستور خود روایاتی را درمورد اطاعت از امام خمینی(س) قرائت کرد که ویژه ائمه معصومین(ع) بود.

یحیی سلطانی، نماینده وقت اردستان در باب «انتخاب وزرا و افراد کابینه طبق نظر امام»، سخنانی ایراد کرده بود و در ضمن آن گفته بود: در نظام امامت، یکی از فلسفه‌های وجود امام معین است که امت بینش او را مبنای حرکت خود قرار دهد.
وی همچنین افزود: علی(ع) درضمن سخنان خود درباره رهبری اهل بیت رسول خدا چنین می فرماید: «یکی از فلسفه‌های وجودی امام این است که تندروان به او بر می‌گردند و عقب افتادگان خود را به او می‌رسانند.»
نماینده وقت اردستان گفته بود: از این روایت استفاده می‌شود که نه تنها خط و جریان عملی را امام باید ترسیم کند، که تندی و کندی حرکت را نیز  او باید تعیین کند.
وی ادامه می‌دهد: در این‌گونه موارد حکم امام لازم نیست، تکلیف نباید بکند، تنها جهت‌گیری و روشنگری او ولو با اشاره، تکلیف امت را روشن می‌کند. روایاتی که امام را به نور تشبیه می‌کند، روایاتی که امام را به شمس و خورشید تشبیه می‌کند به همین مطلب اشاره دارد.
سلطانی، همچنین در ادامه ادعا کرده بود: در روایات، اطاعت از امام با اهمیت خاصی تلقی شده است. امام صادق می‌فرماید: «درهای نیکی این است که انسان درمقابل رهبر و امام بگوید سمعاً و طاعتاً. کسی که حرف را بشنود و اطاعت کند فردای قیامت حجتش قوی است و هیچ دلیلی علیه او نخواهد بود.»
همان روز حضرت امام خمینی(س)، پیامی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌نویسند که در روز کاری بعد‌، یعنی شنبه، 4 آبان ماه 1364 با توضیحاتی توسط رئیس وقت مجلس _ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی _ قرائت می‌شود.
وی در نطق پیش از دستور خود می‌گوید: حضرت امام پیامی فرستادند که من قرائت می‌کنم. این‌طوری که آقایان آنجا هستند و اطلاع می‌دهند شخص امام مذاکرات مجلس را تا به آنجایی‌که فرصت می‌کنند با دقت گوش می‌دهند و تذکری راجع به سخنان پیش از دستور است که فرمودند من بخوانم.
سپس هاشمی رفسنجانی به قرائت پیام می‌پردازد که متن کامل آن به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با تشکر وافر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، چون گفتار آقایان پخش می‌شود و ممکن است سوء تفاهمی بین مردم حاصل شود، لازم است عرض کنم آیات و روایاتی وارد شده است که مخصوص به معصومین - علیهم السلام - است، و فقها و علمای بزرگ اسلام هم در آنها شرکت ندارند، تا چه رسد به مثل اینجانب. هر چند فقهای جامع الشرایط از طرف معصومین نیابت در تمام امور شرعی و سیاسی و اجتماعی دارند و تولی امور در غیبت کبرا موکول به آنان است، لکن این امر غیر ولایت کبرا است که مخصوص به معصوم است. تقاضای اینجانب آن است که در صحبتهایی که می‌شود و پخش می‌گردد ابهامی نباشد، و مرزها از هم جدا باشد. والسلام علیکم.
64/8/1
 روح الله الموسوی الخمینی‌»

 (صحیفه امام، ج19، ص403)

هاشمی رفسنجانی، پس از قرائت پیام می‌افزاید: ظاهرا این پیام حضرت امام ناظر به روایاتی است که در یکی از جلسات گذشته اینجا خوانده شده که در مورد ائمه معصومین بوده و به طور کلی امام حسیاسیت دارند روی مسائلی که بوی غلو بدهد و مرزها را بشکند.
وی در انتهای این نطق خاطر نشان می‌کند: [امام] از مجلس شورای اسلامی توقع دارند که پخش می‌شود مراعات کنیم چیزهایی که بوی غلو می‌دهد اینجا مطرح نشود، و به اضافه اینکه مسائلی که ممکن است درمیان جامعه حرف درست کند، همان‌طوری که اشاره فرمودند و بحث‌های ناجوری درست کند، آنها هم مطرح نشود.

 منابع:

روزنامه جمهوری اسلامی، مورخ 1 آبان 1364، ص10
روزنامه جمهوری اسلامی، مورخ 4 آبان 1364، ص9

 

منبع:جماران

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود