کد خبر: 2446

تاریخ انتشار: 1391-08-02 - 22:47

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 849

آیت الله صافی گلپایگانی: نبايد در نظام اسلامي استبداد و خودرأيي باشد

چکیده: اگر كسي بخواهد بگويد من مي خواهم استبداد داشته باشم و فلان قانون را درست نمي دانم، بايد برود. يكي از مراجع تقليد با بيان اينكه بايد مسائل بر اساس قانون باشد و نبايد استبداد پيش بيايد اظهار […]

چکیده:

اگر كسي بخواهد بگويد من مي خواهم استبداد داشته باشم و فلان قانون را درست نمي دانم، بايد برود.
يكي از مراجع تقليد با بيان اينكه بايد مسائل بر اساس قانون باشد و نبايد استبداد پيش بيايد اظهار داشت: اگر كسي بخواهد بگويد من مي خواهم استبداد داشته باشم و فلان قانون را درست نمي دانم، بايد برود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني، اين مرجع تقليد در ديدار با جمعي از نمايندگان مجلس عضو جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي تاكيد كرد: بايد جهات مختلفي از جمله اوضاع اقتصادي و اجتماعي كه اسباب نگراني مردم شده است مرتفع شود.

وي افزود: اگر انتقادي مي كنيم كه بجاست، نقاط مثبتي را هم در نظر داريم كه مثبت ترين اين نقاط، همين عنوان جمهوري اسلامي است. هدف اين است كه نقاط ضعف برطرف شود و همان هدفي كه از اول همه مي خواستند كه برنامه ها بر اساس دين باشد، بايد همان برقرار شود.الان هم بايد همين خط را دنبال كنند. مجلس و ساير قوا هم بايد در همين خط سير داشته باشند. اين كه بايد همه برنامه ها بر اساس دين و شرع باشد، قدر مشتركي است كه روحانيت و غير روحانيت، همه داريم. همه مي خواهيم اين مطالب بيشتر ظاهر باشد و تحقّق پيدا كند.
مرجع تقليد شيعيان گفت: حال كه در دنيا، عنوان جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي را مطرح كرديم تا اين انقلاب همه جا فراگير شود بايد كاري كنيم كه نقاط ضعف در آن پيدا نشود و به مرور زمان پر رنگ تر شود؛ نه اينكه رنگ ببازد يا در رشته هاي مختلف عقب نشيني كند.

وي با بيان اينكه بايد التزام به هويت ديني و اسلامي را حفظ كنيم اضافه كرد: هر كجاي دنيا هم حتي اگر يك نفر باشيم، بايد اين هويت اسلامي را نگاه بداريم و از آن دفاع كنيم. بايد مراقب باشيم كه جنبه هاي هويت اين انقلاب ضعيف نشود و اجازه ندهيم كه غرب گرايي و افكار غير اسلامي مطرح شود.

آيت الله صافي بيان داشت: نمايندگان مجلس وظيفه بسيار سنگين و مهمي دارند كه بايد به تمام امور مملكت نظارت داشته باشند و نقايصي كه، كمِ آن هم زياد است، رفع شود.

وي با اشاره به اينكه نمايندگان در حفظ شئون اسلامي، مسئوليت الهي و خدايي دارند و مي توانند نقش بسيار مؤثري داشته باشند گفت: نمايندگان بايد بدانند كه اگر حرفي نزنند و كاري نكنند پيش خداوند متعال مسئول اند. عمده هم اين است كه انسان، رضاي خداوند را بتواند تحصيل كند و به مردم و ضعفا خدمت كند.

اين مرجع تقليد ادامه داد: اگر مي خواهيد سابقه خوبي داشته باشيد و نزد خداوند متعال آبرومند باشيد، بايد همين احساس مسئوليت را داشته باشيد و بدانيد كه براي چه به مجلس آمده ايد؟ اگر جايي كوتاهي كنيم و جايي كه بايد حرفي بزنيم و يا بالعكس، پيش خدا خيلي مسئوليت داريم.

وي افزود: به هر صورت اصل مطلب اين است كه بايد براي خدا عمل كرد و رضاي خدا را بر رضاي هر كس ديگري، مقدم بداريم. مسأله، مسأله اسلام و قرآن و احكام دين است و اينها هم مطالبي نيست كه كسي بتواند درباره آن كوتاهي كند.

آيت الله صافي گلپايگاني يكي ديگر از مسائل مهم نمايندگان را مسأله استقلال دانست و تصريح كرد: فرد فرد نمايندگان بايد مستقل باشند و بدانند جايي كه بايد قيام كنند اگر قيام نكنند مسئولند كه اگر به اين كيفيت جلو برود همه معايب برطرف مي شود.

وي اضافه كرد: اگر مجلس خدا را در نظر بگيرد و هر جا كه لازم است، حرف بزند، معايب كم مي شود و جاهاي ديگر هم منظم و مرتب مي شود. در همه مسائل مخصوصاً جنبه هاي اقتصادي اگر از اول، راه درست را رفته بوديم شايد اوضاع اين طور آشفته نمي شد كه حال به دنبال اصلاح آن باشيم.

اين مرجع تقليد گفت: در مورد قانونمندي هم بگويم كه بايد مسائل بر اساس قانون باشد و نبايد استبداد پيش بيايد. اگر كسي بخواهد بگويد من مي خواهم استبداد داشته باشم و فلان قانون را درست نمي دانم، بايد برود.

آيت الله صافي گلپايگاني با اشاره به سابقه‌ي خوب خانم الهيان در عدم پذيرش پست وزارت ضمن تقدير و تشكر از اين روحيه اسلامي اضهار داشت:وقتي ما در مورد اختلاط زن و مرد صحبت مي كنيم، اين اشتباه است كه كسي فكر كند مسأله حقارت زن است. نه اين طور نيست، بلكه مسأله‌ي كرامت زن مطرح است. اسلام در همه جا، احترام و حرمت مقام زن را مي خواهد.

وي افزود: حضرت زهرا سلام الله عليها هم با آن موقعيت عالي كه داشتند عامل به همين دستورات قرآني بودند و همه صفات مذكوره در آيه شريفه را به نحو اكمل داشتند. داشتن اين صفات والا كرامت زن است نه تحقير او.

آيت الله صافي با بيان اينكه الان حجاب در مملكت رو به برگشت و بي حجابي است بيان داشت: آن طوري كه روز اول انقلاب مي خواستيم در اين مسير پيش برويم نشد. بايد شما اين مسأله مهم را هم در نظر داشته باشيد.

مرجع تقليد شيعيان جهان در ادامه با تاكيد بر اينكه مسأله نظارت مجلس بر امور كشور، بايد حفظ شود اظهار داشت: همه بدانند كه تحت اين نظارت قرار دارند و اگر كسي در جايي راهش را درست نرفت، اين نظارت به آنها اخطار كند و هشدار دهد كه بايد اين را درست بروي. همين نظارت، مي تواند يك هشدار مهمّ و بازدارنده براي كساني كه راه را اشتباه مي روند باشد.

آيت الله صافي با بيان اينكه اميدوارم توجهات آقا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف شامل حال همه باشد و كاري كنيم كه ايشان به مجلس نظر داشته باشند گفت: بدانيد كه آن حضرت از نماينده ها انتظار دارند كه موقعيت ديني و اسلامي خود را حفظ نمايند و از هويّت اسلامي خود و مملكت دفاع كنند. همه نمايندگان بايد خودشان را مثل اين بدانند كه از طرف آقا امام زمان عليه السلام مأمورند تا چهره و شخصيت اسلامي و استقلال ديني مملكت را حفظ نمايند.


وي تصريح كرد: بايد در همه امور ببينيم كه اينها تا چه حدّ با اسلام تطبيق دارد مطالبي كه ضد ارزش است را نبايد به عنوان ارزش معرّفي كنيم. بايد نسبت به صرف بيت المال دقت زيادي داشت. حقوق هاي زيادي كه در بعضي جاها به اشخاصي مي دهند درست نيست و صدر تا ذيل همه ضامن هستند.

اين مرجع تقليد با تاكيد بر اينكه بودجه مملكت را بايد در جهت مصالح و منافع مردم هزينه كرد گفت: البته اصل بودجه را هم بايد درست كرد. بارها عرض كرده ام كه اگر مي خواهيد بدانيد مملكت در چه مسيري است، بودجه آن را ببينيد تا معلوم شود كه آن مملكت در چه مسيري سير مي كند.

آيت الله صافي گلپايگاني در پايان عنوان داشت: مشكلاتي هم كه حالا در عرصه هاي مختلف پيش آمده است مي توان با تدبير و واقع بيني حل كرد. بايد نمايندگان مجلس با هم بنشينند و در هر مسأله‌اي كه لازم است از اشخاص مطلع در مسائل مشورت بخواهند و درصدد حل آن بر آيند. نمي شود بدون كسب نظر از مطلعين طرحي داد، مثلاً در همين مسائل اقتصادي نمي شود همين طور طرح داد، بايد اشخاصي كه در اقتصاد وارد هستند، آن را بررسي كنند و بعد اجرا شود.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود