کد خبر: 2579

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 875

زيباکلام :جبهه پايداري بدون احمدي نژاد نه جبهه است نه پايدار

چکیده:  صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران و تحليل گر مسائل سياسي حمايت احمدي نژاد از رحيم مشايي را مشکل اصلي جبهه پايداري مي داند و مي گويد: مشکل اساسي اين است که پايداري ها احمدي نژاد را بدون رحيم […]

چکیده:

 صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران و تحليل گر مسائل سياسي حمايت احمدي نژاد از رحيم مشايي را مشکل اصلي جبهه پايداري مي داند و مي گويد: مشکل اساسي اين است که پايداري ها احمدي نژاد را بدون رحيم مشايي ، علي اکبر جوانفکر ، عبدالرضا داوري ، مجتبي ثمره هاشمي و محمدرضا رحيمي مي خواهند اما احمدي نژاد نشان داده است که به دلايل پيچيده اي حاضر نيست از رحيم مشايي دل بکند و از پشت به وي خنجر بزند و بگذارد مشايي زير پاي اصولگرايان له شود. وي معتقد است: جبهه پايداري مي داند بدون احمدي نژاد نه جبهه است و نه پايدار خواهد ماند.
مشروح گفتگوي آريا با دکتر صادق زيبا کلام را در ادامه مي خوانيد :

آقاي دکتر به نظر شما انشعاب در جبهه پايداري را مي توان به دليل حمايت برخي از اعضاي اين جبهه از دولت احمدي نژاد دانست؟
بله ،بنده معتقدم جبهه پايداري يعني احمدي نژاد و احمدي نژاد يعني جبهه پايداري.در واقع اگر چهره ها و شخصيت هاي بارز اين جبهه را در نظر بگيريد شخصيت هايي مثل آقاي تهراني، حميدرسايي ، روح الله حسينيان ، زاکاني، باقري لنکراني يا صفار هرندي، اين شخصيتها بعد از 3 تير 84 به عنوان چهره ها و شخصيتهاي سياسي مطرح شدند البته روح الله حسينيان از قبل هم مطرح بود اما چهره شدن بسياري از شخصيتهايي که امروز به عنوان جبهه پايداري مي شناسيم بعد از سوم تير 1384 صورت گرفت که به عنوان جريان يا گفتمان سوم تير معروف شدند در واقع اينها ذوب در احمدي نژاد بودند و بزرگ آنها آقاي احمدي نژاد بوده و هست و به نوعي ايشان پرچمدار جبهه پايداري محسوب مي شود.
پس حمايت از دولت را نمي توان عامل اصلي انشقاق در اين جبهه بدانيم؟
ببينيد،در سه سال اخير يعني بعد از خرداد 88 13جبهه پايداري دچار مشکلي شدند که آنهم رحيم مشايي است در واقع بزرگترين مشکل و مخالفت جبهه پايداري با احمدي نژاد بر سر مشايي است در حالي که اين جبهه از يک سو نمي تواند احمدي نژاد را رها کند زيرا جبهه پايداري مي داند بدون احمدي نژاد نه جبهه است و نه پايدار خواهد ماند.
يعني وجود جبهه پايداري در احمدي نژاد خلاصه مي شود؟
در جبهه پايداري دو شخصيت، دو رکن و دو ستون حضور دارند که يک چهره روحاني يعني آيت الله مصباح يزدي در قم است و ديگري ستون محوري و عمود خيمه جبهه پايداري است که آقاي احمدي نژاد در تهران است.
منظور شما همان دو شاخه تهران و قم جبهه پايداري با محوريت اين دو شخصيت است؟
بله،اگر جبهه پايداري عمود را کنار بگذارد خيمه اش افت مي کند و مي خوابد و چهره هايي چون آقا تهراني، لنکراني، زاکاني و صفارهرندي و صادق محصولي مثل ديگر چهره هاي معمولي جناح راست محسوب مي شوند و به نوعي از اين جريان خارج مي شوند لذا يک جريان زماني حيات سياسي دارد که محمود احمدي نژاد حضور داشته باشد.
پس مشکل و اختلاف اين جبهه با دولت را تنها بر سر رحيم مشايي مي دانيد؟
مشکل اساسي اين است که جبهه پايداري ها احمدي نژاد بدون رحيم مشايي ، علي اکبر جوانفکر ، عبدالرضا داوري ، مجتبي ثمره هاشمي و محمدرضا رحيمي مي خواهد اما احمدي نژاد نشان داده است که به دلايل پيچيده اي حاضر نيست از رحيم مشايي دل بکند و از پشت به وي خنجر بزند. به عبارت ديگر مساله جبهه پايداري اين نيست که دچار بحران داخلي شده يا انشقاق در آن ايجاد شده است به عقيده من مشکل جبهه پايداري رحيم مشايي است به اين معنا که احمدي نژاد نمي خواهد وي را کنار بگذارد.
شايد مشکل بسياري از سياسيون با رييس دولت بر سر همين موضوع است؟شما اينطور فکر نمي کنيد؟
بله،مشکل سياسيون ما با احمدي نژاد بر سر اين موضوع است معمولا جريانات سياسي ما حاضرند به راحتي آدمهاي خود را قرباني کنند و زيرپايشان بگذارند اما ويژگي عجيب احمدي نژاد اين است که مقداري مردانگي و صميميت درونش وجود دارد که حاضر نيست افرادي که با وي بيعت کردند را زيرپا بگذارد و له کند.
علت مخالفت جبهه پايداري با رحيم مشايي را در چه مي دانيد؟
در واقع اعتقادات رحيم مشايي مشکلشان نيست که چون به ايران اسلامي ، فرهنگ و تمدن ايراني اعتقاد دارد با وي مخالفت کنند .مشکل اين است که رحيم مشايي شخصيت مستقلي دارد که حاضر نيست در برابر چهره ها و شخصيت هاي روحاني تمکين کند اما افرادي مثل باقري لنکراني يا محصولي در برابر آقا تهراني تعظيم مي کنند اما رحيم مشايي حاضر نيست اين کار را انجام دهد وي روحانيت را فقط روحانيت مي داند بنابراين اين اولين مشکلشان با مشايي است به علاوه مشکلات سياسي هم در اين بين وجود دارد.
در نهايت آيا رحيم مشايي رسما مي تواند موجب جدا شدن دو شاخه جبهه پايداري در انتخابات آينده شود؟
من نمي دانم سرانجام کار چه خواهد شد يقينا جبهه پايداري سعي مي کند اميد خودش را از دست ندهد بنابراين همچنان اميدوار است بتواند احمدي نژاد را از رحيم مشايي و آن مجموعه و حلقه اي که در اطرافش حضور دارند جدا کند.
به نظر شما رييس دولت به جدايي از مشايي رضايت خواهد داد؟
احمدي نژاد نشان داده است که حاضر نيست خرج خود را از رحيم مشايي جدا کند و حتي حاضر است تمام انتقادها و تيرهايي که به سمت وي پرتاب مي شود را بپذيرد و تحمل کند اما تا کنون حاضر نشده بگذارد رحيم مشايي زير پاي اصولگرايان له شود.

 

منبع:اریا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود