کد خبر: 2616

تاریخ انتشار: 1391-06-28 - 22:34

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 030

با محوریت شخصیت حضرت معصومه؛ ارائه متن کامل چهل کتاب در پایگاه اینترنتی آستانه حضرت معصومه

چکیده: پایگاه اینترنتی آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها متن کامل چهل کتاب درباره آن حضرت را در بخش کتابخانه دیجیتال خود قرار داده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی […]

چکیده:

پایگاه اینترنتی آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها متن کامل چهل کتاب درباره آن حضرت را در بخش کتابخانه دیجیتال خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا نشر»، متن چهل کتاب درباره حضرت معصومه سلام الله علیها برای استفاده علاقه مندان در بخش کتابخانه دیجیتال پایگاه اینترنتی آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها قرار گرفته است.



نام کتاب‌ها به این شرح است:



1 گل موسی (علیهماالسلام) حامد حجتی

2 نگاهی بر زندگانی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، غلامرضا حیدری ابهری

3 فروغی از کوثر، الیاس محمد بیگی

4 بانوی ملکوت، آیة الله کریمی جهرمی

5 عنایات معصومیه از زبان خادمین آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها، محمد علی زینی وند

6 الطریق الی خراسان (عربی) کمال السید

7 تجلی کوثر در حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مؤسسه کوثر ولایت

8 حضرت معصومه فاطمه دوم (سلام الله علیهما) محمد محمدی اشتهاردی

9 نگین قم، جوادمحدثی

10 زندگانی کریمه اهل بیت سلام الله علیها، علی اکبر مهدی پور

11 کرامات معصومیه سلام الله علیها، علی اکبر مهدی پور

12 ودیعه آل محمد فاطمه معصومه (سلام الله علیهم)، محمد صادق انصارى زنجانى

13 نظرة الى حیاة السیدة فاطمة المعصومة سلام الله علیها، غلامرضا حیدرى ابهرى

14 خاطرات آیت الله مسعودی خمینی، جواد امامی

15 مجموعه رسائل، به کوشش جمعی از نویسندگان

16 شناختنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، علی اکبر زمانی نژاد

17 دفتر عقل و قلب، احمد عابدی

18 همگام با زائران عارف، علی اشرف عبدی

19 فاطمه معصومه سلام الله علیها و تارخ و فرهنگ قم، علی صدرایی خویی

20 فهرست کتابهای چاپ سنگی کتابخانه آستانه، علی صدرایی خویی - ابوالفضل حافضیان

21 کتاب شناسی قم و کریمه اهلبیت سلام الله علیهم، مهدی رضوانی پور

22 مقاله شناسی قم و کریمه اهلبیت سلام الله علیهم، مهدی رضوانی پور

23 مجموعه مقالات (جلد اول)، گروهی از نویسندگان

24 مجموعه مقالات (جلد دوم)، گروهی از نویسندگان

25 مجموعه مقالات (جلد سوم)، گروهی از نویسندگان

26 مجموعه مقالات (جلد چهارم)، گروهی از نویسندگان

27 حرم اهلبیت (سلام الله علیهم) خاستگاه انقلاب اسلامی، محسن اسماعیلی

28 آیت الله حائری و تحولات سیاسی اجتماعی، ذکرالله محمدی

29 زیور هستی، علی نعیم الدین خانی - زهرا اردستانی - حوریه عظیمی

30 جغرافیای تاریخی هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، سید علیرضا سید کباری

31 نگرشی به زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، محسن رفیعی - معصومه شریفی

32 گوهر قم، سید مرتضی سیفی

33 پرتوی از روی دوست (کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در کلام علمای دین)، اسماعیل کرمانشاهی

34 مشک فشان؛ اشعار علما و بزرگان در باره حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مهدی محمدبیگی

35 ستایشگران کوثر قم، منوچهر حق گو

36 تاریخ متولیان آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حمید رضایی

37 فلسفه بست و بست نشینی، غلامعلی عباسی فردویی

38 رواق عصمت، سید علی حسینی

39 شرح و بررسی قصیده معجزیه، سید جعفر موسوی

40 المواقف النقدیة الادبیة لائمة المعصومین سلام الله علیهم، محمد حسن المعصومی البهبهانی

احادیث نقل شده از حضرت معصومه سلام الله علیها

در کتاب بانوی ملکوت نوشته آیت الله کریمی جهرمی درباره احادیث نقل شده از حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است: «یکى از فضایل و مناقب بزرگ حضرت فتطمه معصومه سلام‏اللَّه‏علیها محدثه بودن آن بانوى بزرکگوار است. بضعه موسى بن جعفر علیه‏السّلام روایاتى نقل فرموده و کلمات گرانبهاى خاندان وحى را به علاقمندان منتقل کرده‏اند و از این رهگذر نیز اهل ایمان را متنعّم و بهره‏مند ساخته است و این هم خود یکى از جهاتى است که مار را رهین منّت بانوى جهان، حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها قرار مى‏دهد.

و ما در این مقام چهار مورد را که حضرت فاطمه معصومه در سند روایت قرار گرفته و آن حضرت ناقل روایت مى‏باشد ذکر مى‏کنیم و آن چهار مورد، حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث معراج و حدیث شهید بودن محبان آل محمد صلوات اللَّه‏علیهم‏اجمعین است

1و2- علامه بزرگ و مجاهد و مورد تأیید الهى مرحوم علامه آقاى میرزاعبدالخسین امینى اعلى اللَّه‏مقامه به سند مفصّلى که همه سلسله سند از عامه و اهل سنت‏اند، از شخصى به نام بکربن‏احمد قصرى نقل کرده که او گفته است:

حَدَّثْتَنا فاطِمَةُ زَیْنَبْ وَ اُمِّ کُلْثُومِ بَناتُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه‏السّلام، قُلْنَ حَدَّثْتَنا فاطِمَةُ بِنْتُ جَعْفَرُبْنُ مُحَمَّدٍالصّادِقُ، حَدَّثْتَنى فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدِبْنِ عَلِىّ حَدَّثْتَنى فاطِمَةُبِنْتُ عَلِىّ بْنِ الْحُسَیْنِ حَدَّثْتَنى فاطِمَةُ وَ سَکینَةُ اِبْنَتَاالْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىّ عَنْ اُمّ کُلْثُومِ بِنْتِ فاطِمَةَبِنْتِ النَّبِىّ عَنْ فاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ‏اللَّهِ صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم، وَ رَضِىَ عَنْها قالَتْ اَنَسَیْتُمْ قَوْلَ رَسولِ‏اللَّهِ صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم، یَومَ غَدیرخُم: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ. وَ قَوْلُهُ صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم: اَنْتَ مِنّى بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسى، عَلَیْهِمَاالسَّلام. (62)

یعنى حدیث کردند براى ما دختران موسى بن جعفر، فاطمه و زینب و امّ کلثوم و آنان گفتند: فاطمه دختر امام صادق علیه‏السّلام براى ما نقل نمود و او گفته است: که فاطمه دختر امام باقر نقل کرد که فاطمه دختر علىّ بن الحسین از فاطمه و سکینه دختران امام حسین علیه‏السّلام و آنها از امّ کلثوم دختر فاطمه، دختر پیامبر و او از فاطمه دخت رسول‏اللَّه بیان داشت که فرمود: آیا گفتار پیغمبر را در روز غدیر فراموش کردید که فرمود: هرکس من مولاى اویم على مولاى اوست. و از یاد بردید سخن پیامبر را که فرمود: تو - یاعلى - نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسى علیهماالسّلام مى‏باشى؟!

3- علامه نامدار، مرحوم مجلسى اعلى‏اللَّه‏مقامه از کتاب مسلسلات، با ذکر سلسله سند از بکربن‏احنف نقل کرده که او نیز از فاطمه دختر حضرت رضا علیه‏السّلام نقل نموده که گفته است: حدیث کرد مرا فاطمه و زینب و ام‏کلثوم، دختران موسى بن جعفر علیه‏السّلام و آنان گفته‏اند که حدیث کرد ما را فاطمه دختر امام جعفر صادق علیه‏السّلام و او مى‏گوید: حدیث کرد مرا فاطمه دختر محمدبن على علیه‏السّلام و او نقل کرده از فاطمه دختر على بن الحسین علیه‏السّلام و ایشان فرموده‏اند: حدیث کرد مرا فاطمه و سکینه دختران حسین بن على علیه‏السّلام از امّ کلثوم دختر على علیه‏السّلام، از فاطمه دختر رسول‏اللَّه صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم که فرمود:

شنیدم رسول خدا صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم مى‏فرمود: چون مرا به آسمان سیر دادند، داخل بهشت شدم. در آنجا قصرى بود از درّ سفید و مجوّف و درى داشت مزین به درّ و یاقوت بود و بر آن در پرده‏اى بود. پس سر را بلند کردم، دیدم بر آن درب نوشته بود: لااله الاّ اللَّه محمّد رسول اللَّه علىّ ولىّ القوم و بر آن پرده مکتوب بود: بخٍّ بخٍّ مَنْ مَثَلُ شیعَةِ عَلِىٍ؟ به به، چه کسى همچون شیعه على خواهد بود؟!



آنگاه من داخل شدم قصرى را دیدم از عقیق سرخ مجوّف و درِ آن از نقره مزیّن و زبرجد سبز بود و بر آن پرده‏اى بود. پرده را بالا زدم. بر آن نوشته بود: محمّد رسول اللَّه، على وصىّ المصطفى: محمّد صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم رسول خداست و على وصىّ پیامبر مى‏باشد. و بر آن پرده نوشته بود. بَشِّر شیعَةَ عَلِىٍّ بِطیبِ الْوِلادَةِ؛ بشارت ده شیعه على را به پاکى ولادت!



من داخل آن قصر شدم. ناگهان قصر دیگرى از زمرّد سبز مجوّف نمودار شد که من نیکوتر از آن ندیده بودم و براى آن قصر درى بود از یاقوت سرخ مزیّن به لؤلو و بر آن در، پرده‏اى بود. پس سرم را بالا نموده، دیدم بر آن پرده نوشته بود: شیعةعلىّ هم الفائزون؛ شیعیان على علیه‏السّلام سعادتمند و رستگارند.

من گفتم: حبیبم جبرئیل! این قصر از آن کیست؟ گفت: یا محمد براى پسرعمّ و وصىّ تو علىّ بن ابى‏طالب علیه‏السّلام، مردم همه در روز قیامت عریان و پابرهنه‏اند، جز شیعه على و مردم به نامهاى مادرانشان خوانده مى‏شوند، جز شیعه على علیه‏السّلام که به نام پدرانشان خوانده مى‏شوند.

گفتم: حبیبم جبرئیل! این مطلب چگونه است؟ گفت: زیرا آنان على را دوست داشتند، پس ولادت آنان پاکیزه است و پدرى معلوم و مشخّص دارند، لذا به نام آنها خوانده مى‏شوند. (63)

4علامه محدث شیخ محمدبن محمّدبن احمدداغستانى، در کتاب اللؤلوة الثمینة فى الاثار المعنعةالمرویّة که در سال 1306 هش در مصر چاپ شده از فاطمه بنت الحسین الرضوى نقل نموده است و او از فاطمه دختر محمدالرضوى از فاطمه دختر ابراهیم رضوى از فاطمه دختر حسن رضوى، از فاطمه دختر محمّد موسوى، از فاطمه دختر عبداللَّه علوى، از فاطمه دختر حسن حسینى، از فاطمه بنت ابى هاشم حسینى، از فاطمه دختر محمدبن احمدبن موسى مبرقع، از فاطمه دختر احمدبن مبرقع، از فاطمه دختر موسى مبرقع، از فاطمه بنت امام ابى الحسن الرضا علیه‏السّلام، از فاطمه دختر موسى بن جعفر، از فاطمه دختر جعفر بن محمد صادق، از فاطمه دختر محمدبن على باقر، از فاطمه دختر على بن الحسین سجّاد زین العابدین، از فاطمه دختر ابى عبداللَّه الحسین، از فاطمه دختر امیرالمؤمنین، از فاطمه بنت رسول اللَّه علیهاالسّلام که رسول خدا صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم فرمود: اَلا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً؛ (64) آگاه باشید هرکس که بر محبت و دوستى آل محمّد بمیرد، شهید از دنیا رفته است.



و طبق نقل، این روایت را فاطمیّات خوانده‏اند؛ زیرا راویان آن جز یکى دو نفر، همه فاطمه‏نام مى‏باشند.



بارى، بر اساس مطالب این بخش، بضعه موسى، حضرت معصومه علیهاالسّلام بانویى عالمه و محدثه از خاندان عصمت و طهارت محسوب مى‏شوند و علاوه بر فضایل ذاتى و واسطه فیض ربوبى بودن، وساطت در رساندن اخبار و احادیث شریفه به دست شیعه نیز دارند و باید محدّثین بزرگ و اهل روایت، فخر و مباهات کنند که همچون حضرت معصومه علیهاالسّلام، حبیبه خدا، جزء محدثین و راویان اخبار و ناقلان روایات مى‏باشند. چنانکه پیش از او فاطمه بنت الحسین علیهاالسّلام و بعضى دیگر از فواطم خاندان پیامبر، افتخارِبزرگ محدّثه بودن را داشتند و از همه مهمتر جدّه گرانقدر حضرت فاطمه‏معصومه علیهاالسّلام یعنى حضرت فاطمه زهرا صلوات‏اللَّه‏علیها محدثه و اهل حدیث و روایت بودند و در این عمر کوتاه خود، مطالب و روایات بسیارى را از پدر بزرگوارش حضرت خاتم النّبیین صَلّى‏اللَّه‏عَلَیْهِ‏وَآلِه‏وِسَلَّم روایت فرموده‏اند که در کتب مربوطه ثبت و ضبط است.

آرى، شیعه افتخار دارد که در بین طبقه بانوان، زنانى با جلالت ‏قدر و فخامت شأن، مانند حضرت زهرا و حضرت فاطمه‏معصومه علیهماالسّلام دارد که احادیث و کلماتشان، راهگشاى زندگى انسانهاست.»

برای دسترسی به کتابهای یادشده می توانید به پایگاه اینترنتی آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها با آدرس http://books.masoumeh.com/?id=7 مراجعه فرمایید.

 

منبع:منا 

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود