کد خبر: 2643

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 848

نطق میان دستور احمد توکلی در مجلس؛ خودداری دولت از عرضه ارز/ رانت 11هزار میلیاردی ارز کجا رفت

چکیده: احمد توکلی با انتقاد از سیاست های دولت در ساماندهی بازار ارز به روند رو به رشد قیمت دلار در هفته های اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه بانک مرکزی دو هفته است از ارائه ارز به بازار خودداری می کند، […]

چکیده:

احمد توکلی با انتقاد از سیاست های دولت در ساماندهی بازار ارز به روند رو به رشد قیمت دلار در هفته های اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه بانک مرکزی دو هفته است از ارائه ارز به بازار خودداری می کند، تاکید کرد که با این روند 11 هزار میلیارد تومان پول از جیب ملت به کیسه های خاصی ریخته شده است.

نماینده تهران در مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود  پیروزی در برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تبریک گفت .
 
وی از حضور رئیس جمهور مصر به عنوان اولین منتخب مردم این کشور است در اجلاس تهران اظهار خرسندی کرد و ادامه داد: هرچند برخی مواضع ایشان از جمله موضع وی در خصوص سوریه را قبول ندارم و مخالف آن هستم.
 
توکلی در نطق میان دستور خود در خصوص بازار ارز گفت: در طول هفت الی هشت  ماه اخیر وضعیت بازار ارز بسیار مخرب بوده است. از 30 آبان سال 90 تا 4 بهمن ماه سال 90 یعنی تقریبا 2 ماه 55 درصد ارزش پول ملی کاهش یافته است. الان وقت گفتن آثار مخرب نیست و اینکه چرا آثار مثبتی که انتظار می رود حاصل نمی شود. متاسفانه این وضعیت در ماه اخیر شدت یافته است و در طول روز های اخیر قیمت ارز به شدت در حال بالا رفتن است.
 
وی گفت: قیمت ارز دیروز ساعت 4:54 بعد از ظهر به 2304 هزار تومان رسید که یکی از علت های آن این است که متاسفانه به بانک مرکزی دستور داده شده است که ارز در بازار عرضه نکند و قریب 2 هفته است که ارز در بازار عرضه نمی شود .
 
نماینده تهران ادامه داد : من به شما عرض می کنم ، بنده دلایل مخالفت خود به عنوان نماینده شما در شورای پول و اعتبار را خدمتتان مکتوب نوشتم و به خاطر حفظ مصالح ملت و حفظ مسائل کشور از گفتن همه آنچه که در آنجا نوشتم معذورم.
 
وی گفت: توجه کنید روشی که دولت دارد کار را ممکن است از بحث خارج کند. در 6 روز گذشته 144 تومان بر قیمت هر دلار اضافه شده است و معنی اش این است که اگر ما در روغن نباتی وابستگی به خارج از کشور داریم و در علوفه و خوراک و دام و طیور به خارج متکی هستیم، متاسفانه این اجناس گران می شود و اگر این اجناس گران شود شیر و گوشت و مرغ گرانتر می شود.
 
رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس گفت: نااطمینانی که ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز است، بدتر از گران شدن قیمت ارز است. این نااطمینانی ریسک را بالا می برد و سرمایه گذاری را کاهش می دهد.
 
وی خاطر نشان کرد: این وضعیت اشتغال را کاهش و نابرابری اجتماعی را افزایش می دهد.
 
توکلی گفت : دولت گفته است که من 17 میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی در 3 - 4 ماهه اول سال به قیمت ارز مرجع به بازار ارائه کردم. اگر اختلاف قیمت در هر دلار را حداقل 600 تومان در نظر بگیریم 11 هزار میلیارد تومان پول از جیب ملت به کیسه های خاصی ریخته شده است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط جناب آقای رئیس جمهور به جای اینکه به دردهای اصلی مردم و بحث گرانی و تورم و بیکاری جوانها بپردازد سه شنبه شب در تلویزیون ظاهر می شود و مثل اغلب اوقات در تعطیلات مجلس هر چه دلشان می خواهد می گویند. سخنانی که من فقط یک موردش که تعارضات گفتار و رفتار ایشان در امر قانونگرایی و قانون شکنی بود را خدمت شما مکتوب دادم.
 
توکلی تصریح کرد: متاسفانه خلاف قانون گفتن و نا صادقانه موضع گرفتن و فرافکنی کردن و تحلیل های عجیب و غریب دادن، ادبیات تحقیر آمیز نسبت به منتقدان و مخالفان به کار بردن از اول تا آخر این مصاحبه مشهود بود.
 
وی ادامه داد: هرازگاهی ایشان از این کارها می کنند و وقت ما را می گیرند به جای اینکه به کار مردم برسیم توجه ما را به ناچار به این مسائل معطوف می کنند.
 
نماینده تهران در مجلس افزود: از اینکه ایشان نصایح امثال بنده را گوش کند مایوسم اما خدا کند که نصایح رهبری را گوش کند. چند روز پیش در هفته دولت مقام معظم رهبری مگر تاکید نفرمودند که کاهش قدرت خرید مردم مسئله اساسی کشور است و به طبقات ضعیف و پایین کشور فشار می آورد. افزایش نقدینگی و تورم مردم را از پا در می آورد. وظیفه اصلی رئیس جمهور این است که اصلاح کند. آقا فرمودند که از تولید حمایت همه جانبه شود اما آقای رئیس جمهور می گوید اصلا مشکلی نداریم و چه کسی گفته است که کارخانجات تعطیل شده اند؟!
 
وی خطاب به نمایندگان خاطر نشان کرد: همه شما در حوزه های انتخابیه خود شاهد هستید که بنگاه ها تعطیل می شوند، کارگاه ها تعطیل می شوند و در مبارزه با فساد رهبری تاکید فرمودند که با نگاه تیزبین، ریزبین و دوربین به مسئله فساد اقدام کنید.
 
وی گفت: مبارزه با فساد سرمایه گذاری را کم نمی کند بلکه سرمایه گذاری را سالم و فعال می کند. ایشان در مصاحبه اش می گوید مبارزه با فساد کار ما را کند می کند!!
 
توکلی خطاب به نمایندگان گفت: برادران و خواهران اهتمام کنید وضع اقتصاد خوب نیست و تمام آمار و ارقام همین را می گوید کمک کنید که به درد مردم رسیدگی شود و از این حرف های نادرست جلوگیری شود.

 

منبع:الف

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود