کد خبر: 2712

تاریخ انتشار: 1391-06-03 - 20:43

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 962

عقیق ولایت:تبیین ولایت امام علی و رابطه آن با موضوع شفاعت

چکیده: عقیق ولایت کوشیده است سیر ولایت در منابع اسلامی و ولایت و شفاعت با نگاهی عرفانی به تبیین موضوع ولایت حضرت امام علی علیه‌السلام و رابطه آن با موضوع شفاعت از دیدگاه متفکران شیعه و سنی بپردازد. […]

چکیده:

عقیق ولایت کوشیده است سیر ولایت در منابع اسلامی و ولایت و شفاعت با نگاهی عرفانی به تبیین موضوع ولایت حضرت امام علی علیه‌السلام و رابطه آن با موضوع شفاعت از دیدگاه متفکران شیعه و سنی بپردازد.

بررسی و تحقیق در حقیقت و حقانیت ولایت امیرمؤمنان امام علی‌ علیه‌السلام سابقه‌ای بسیار طولانی در تاریخ اندیشه اسلامی دارد و وجود آثار گوناگون و رساله‌های مستقل در ولایت و امامت آن حضرت و مسائل فرعی آن، نشانگر اهمیت این موضوع نزد اندیشمندان مسلمان است.

اندیشمندان علوم اسلامی، افزون بر به کارگیری شیوه‌های نگارشی گوناگون در اثبات ولایت، از روش‌های کلامی، عرفانی، تفسیری، روایی و تاریخی نیز بهره جسته و به این موضوع پرداخته‌اند که در این میان، نگاه عرفانی به مسأله وایت از جایگاه خاصی برخوردار است.

ولایت بر اندیشمندان مسلمان حتی اهل تسنن، نقش روش‌شناسانه‌ای در باورهای دینی دارد؛ به گونه‌ای که توحید و نبوت نیز بر آن مبتنی است، از این‌رو در طول تاریخ کوشیده‌اند به اندازه توان علمی خویش، خوشه‌چین فیض ولایت باشند و در معرفی این حقیقت جاوید تلاش کنند.

آنچه در این کتاب به ویژه از مصدر ولایت امام علی علیه‌السلام جست‌وجو می‌شود، جلوه کمالیه اوصاف الهی در وجود مقدس مولای متقیان به عنوان شفاعت و واکاوی مفهوم این واژه در اعتقاد شیعه و عرف عرفانی اهل سنت است.

مفهوم ولایت، ولایت عرفانی و ولایت سیاسی، ولایت در نگاه قرآن، ولایت عام و خاص، ولی، منشأه ولایت، ولایت در علم کلام و عرفان از عنوان‌های فصل نخست این کتاب است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «مولا به معنای سرور، مخدوم، صاحب، خداوندگار و مالک به کار رفته است و اولیا شدن به معنای مرشد و راهبر الهی شدن است.»

این نوشتار می‌افزاید: «وجه تمایز میان ولایت عرفانی و ولایت سیاسی، این است که در عرفان،‌ حکومت و سلطنت ولی، فقط جنبه باطنی و تصرف معنوی دارد، نه کشوری و ظاهری؛ یعنی ولایت ولی به قلوب انسان‌ها ارتباط دارد، نه به جنبه‌های حکومتی، قضایی، نظامی و سیاسی.»

ولایت از منظر حکیم ترمذی، شیخ بزرگ محیی‌الدین عربی، علامه سیدحیدر آملی و حدیث غدیر از عنوان‌های فصل دوم این کتاب را به خود اختصاص داده‌ است و در فصل سوم کتاب، طرح اثبات ولایت و شفاع در سه محور انسان کامل، قرب نوافل و فرایض و اتحاد عاشق و معشوق بررسی می‌شود.

گفتنی است، کتاب عقیق ولایت تألیف اسماعیل منصوری لاریجانی در قطع رقعی، 145 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت یک هزار و هفتصد تومان به همت مرکز تحقیقات حج تدوین و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

 

منبع:+ 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود