کد خبر: 2703

تاریخ انتشار: 1391-06-03 - 21:20

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 192

افزایش شدید ازدواج و طلاق کودکان در ایران

چکیده: فعالان حقوق کودک در ایران نسبت به افزایش ازدواج و طلاق کودکان در ایران هشدار می‌دهند. آمارهای رسمی از رشد ۴۵ درصدی ازدواج کودکان حکایت دارد. تا سال ۱۳۸۹ خورشیدی ۳۷ هزار کودک مطلقه و بیوه در […]

چکیده:

فعالان حقوق کودک در ایران نسبت به افزایش ازدواج و طلاق کودکان در ایران هشدار می‌دهند. آمارهای رسمی از رشد ۴۵ درصدی ازدواج کودکان حکایت دارد. تا سال ۱۳۸۹ خورشیدی ۳۷ هزار کودک مطلقه و بیوه در ایران ثبت شده است.

به‌گفته فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان، براساس آمارهای سازمان ثبت احوال طی چند سال اخیر موارد ازدوارج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال در کشور بیشتر شده و به تبع آن طلاق و جدایی نیز در میان کودکان افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال ۱۳۸۹ تعداد ۴۳ هزار و ۴۵۷ مورد ازدواخ کودکان زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است.

یزدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به رشد ۴۵ درصدی ازدواج کودکان تصریح کرده است: آمار سال ۸۹ نشان می‌دهد که ۳۷ هزار کودک ۱۰ تا ۱۸ ساله مطلقه و بیوه درکشور وجود دارد.

پیش‌تر برخی مسوولان ثبت احوال با اشاره به آمارها از کاهش ۵۰ درصدی ازدواج کودکان در ایران خبر داده بودند. مبنای محاسبه اداره ثبت احوال نسبت ازدواج کودکان به کل ازدواج‌های صورت گرفته در یک سال است.

بر این اساس با وجود افزایش تعداد ازدواج کودکان، نسبت ازدواج کودکان به کل ازدواج‌های صورت گرفته در سال ۱۳۸۹ کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

به گفته یزدانی فقر اقتصادی و فرهنگی از مهمترین دلایل ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال در ایران است. وی می‌افزاید که تعداد ازدواج‌های کودکان به دلیل رسوم سنتی در مناطق روستایی بیشتر از نقاط شهری است.

این فعال حقوق کودکان با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهر‌ها از تغییر آمار مناطق شهری و روستایی خبر می‌دهد: آمار ازدواج کودکان در نقاط شهری ۵۵ درصد و در روستا‌ها ۴۵ درصد است.

فرشید یزدانی با اشاره به افزایش ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال می‌گوید: در سال ۸۹ تعداد ازدواج‌های کودکان زیر ۱۰ سال ۷۱۶ مورد بوده که نسبت به سه سال قبل آن حدود دو برابر افزایش یافته است.

وی همچنین تصریح می‌کند در هر سال ۸۰۰ دختر ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵ هزار دختر ۱۵ تا ۱۹ سال در کشور طلاق گرفته‌اند.

 

منبع:انتخاب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود