کد خبر: 2708

تاریخ انتشار: 1391-06-03 - 20:59

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 829

چاپ کتاب فهرست نسخ خطی کتابخانه آیت الله حکیم در عراق

چکیده: فهرست نسخ خطی کتابخانه امام حکیم به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) چاپ شد. اختصاص تجمیع و حفاظت از نسخه های خطی کهن شیعی درعراق به […]

چکیده:

فهرست نسخ خطی کتابخانه امام حکیم به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) چاپ شد.

اختصاص تجمیع و حفاظت از نسخه های خطی کهن شیعی درعراق به حوزه درسی دینی نجف اشرف تعلق داشته و دارد. همین ویژگی منحصر بفرد سبب گردید، در اعصار گذشته، مراجع بزرگ به همان میزانی که از خود مستحدثاتی چون مدرسه، حسینیه، مسجد، دارالایتام و... بنیان گذاردند، توجه به جمع کتب و آثار موجود را نیز مورد توجه و عنایت ویژه قرار دهند. از این رو مجموعه های متعدد و قابل اعتنایی چون کتابخانه کاشف الغطاء، علامه امینی، آیت الله حکیم، و ... به همت و سرپرستی آن بزرگواران بنیان نهاده شد.

در میان این مراجع، شاید مهمترین اقدام از سوی آیت الله العظمی سید محسن حکیم(ره) شکل گرفت. وی بر آن شد تا با حمایت از تأسیس کتابخانه های متعدد در شهرهای مختلف، مینه آشنائی بیشتر جامعه آن روز عراق با علوم و دانش های سازنده، و همچنین میراث بازمانده اهل بیت(ع) را تسهیل نمایند.

شمار شعب کتابخانه های مجموعه این عالم دینی که در استان های مختلف عراق تشکیل شد، امروز به بیش از یکصد کتابخانه رسیده است و بعضا از آمار 300 کتابخانه سخن به میان آورده اند. نخستین و ارزشمندترین این مجموعه ها کتابخانه مرکزی وی در ابتدای شارع الرسول(ص) و محله حویش نجف و در جوار مسجد هندی است.

این کتابخانه در شوال 1375ق/1335ش بنا نهاده شد اما به صورت رسمی 10 سال پس از این بود که کتابخانه در عید مبعث سال 1386ق/1345ش با کلیه امکانات و فضائی مساعد مورد بهره برداری قرار گرفت. کتابخانه ای که اینک افزون بر 5000 نسخه خطی از آثار مختلف شیعی را در خود جای داده است.

آماده سازی فهرستی جامع از نسخه های خطی این کتابخانه تا پیش از این ظاهراً مورد توجه واقع شده بود اما به دلیل پاره ای از اقتضائات زمان، از جمله شرایط خاص عراق، این مهم ناتمام مانده و فهرست مجموعه هیچگاه به صورت کامل در دسترس قرار نگرفت. از این رو نظر به اهمیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، و با مشارکت کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) پس از زیور طبع، مورد دسترس همه محققان و دانش پژوهان قرار خواهد گرفت.

 

منبع:

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود