کد خبر: 2786

تاریخ انتشار: 1391-05-26 - 00:50

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 163

انتشار 20 جلد از «مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ايران(فنخا)»

  ميراث مكتوب - 20 جلد نخست از «مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ايران» موسوم به فن ‌خا توسط مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی الجواد (ع) تا پايان سال 91 منتشر می‌ شود. «مجموعه فهرستگان نسخه ‌های خطی ايران»، […]

 

ميراث مكتوب - 20 جلد نخست از «مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ايران» موسوم به فن ‌خا توسط مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی الجواد (ع) تا پايان سال 91 منتشر می‌ شود.
«مجموعه فهرستگان نسخه ‌های خطی ايران»، فهرست مشتركی از اطلاعات نسخه ‌های خطی يا عكسی موجود در ايران از سال 1305 تا نيمه اول 1390 را شامل می ‌شود.
اطلاعات موجود در این مجموعه از ميان بيش از 500 فهرست معتبر نسخه ‌های خطی استخراج شده است و بيش از 320 هزار عنوان نسخه خطی موجود در ايران را در برمی‌ گيرد.
ذكر نام كتاب، آوانگاری عنوان كتاب، نام مؤلف همراه با تاريخ تولد و وفات، آوانگاری نام مؤلف، اطلاعات مربوط به آثار پيشين كه اثر مورد نظر با آنها مرتبط است، نام افراد دخيل در شكل‌ گيری اثر، تاريخ و محل تأليف، توصيفی كوتاه درباره محتوا، آغاز و انجام اثر، چاپ اثر، منابعی كه حاوی اطلاعاتی درباره اثر و مؤلف هستند، معرفی آثاری كه پس از اثر مورد نظر تأليف شده‌اند و با آن ارتباط دارند، از جمله اطلاعات كتاب ‌شناختی موجود در این مجموعه است.
همچنين در اطلاعات نسخه‌ شناسی «فهرستگان نسخه ‌های خطی ايران»، اطلاعاتی مانند شهر و كتابخانه‌ ای كه نسخه در آن نگهداری می‌شود، آغاز و انجام نسخه، اطلاعات مربوط به مباحث مندرج در نسخه، حجم نسخه به حجم كل كتاب و گزارش افتادگی ‌های احتمالی، نوع خط نسخه، نام كاتب همراه با تاريخ و محل كتابت، شكل ظاهری و تزئينات مندرج در آن، معرفی و گزارش نوشته ‌هايی كه علاوه بر متن در نسخه درج شده ‌اند مانند مصصح، حاشيه، اطلاعات مربوط به وقف يا اهدای نسخه، نوع كاغذ، جلد، تعداد صفحات و قطع آن، منبعی كه اطلاعات مربوط به نسخه از آن ذكر شده، گردآوری و درج شده است.
اين مجموعه كه با تلاش يك دهه كتاب ‌شناسان، فهرست‌ نگاران و نسخه‌ شناسان ايرانی و با همكاری پژوهشگران مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی الجواد(ع) آماده ‌سازی و جمع ‌آوری شده، مجموعه ‌ای 40 جلدی است كه 20 جلد نخست آن تا پايان سال 91 منتشر خواهد شد.

 

منبع:میراث مکتوب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود