کد خبر: 2992

تاریخ انتشار: 1391-04-01 - 14:29

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 940

مراسم تکریم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی و رونمایی از کتاب «شیخ آقا بزرگ تهرانی» و دیگر آثار موسسه کتاب‌شناسی شیعه در قم با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد

چکیده: حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی، از کتاب «شیخ آقا بزرگ تهرانی» و دیگر آثار مؤسسه کتاب شناسی شیعه رونمایی کرد و […]

چکیده:

حضرت آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی، از کتاب «شیخ آقا بزرگ تهرانی» و دیگر آثار مؤسسه کتاب شناسی شیعه رونمایی کرد و تکریم و تعظیم بزرگان شیعه را سبب ترویج مکتب اهل بیت‌(ع) دانست.

در ابتدای این مراسم که در دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی و با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران حوزوی برگزار شد، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان ویژگی‌های علمی و معنوی علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی پرداخت و گفت: شیعیان نیازمند تعظیم و تکریم بزرگان دین هستند.

وی با اشاره به دو کتاب ارزشمند «الذریعه» و «طبقات اعلام الشیعه» شیخ آقا بزرگ تهرانی، اظهار داشت: تألیف الذریعه از سال 1329 شروع شده و تا وفات شیخ یعنی به مدت شصت سال ادامه داشته است، هسته اصلی کتاب 5 ساله بوده، اما ایشان سال‌ها توفیق چاپ این کتاب را نداشتند.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که هر فردی در رشته علوم اسلامی داخل شده، کتاب الذریعه شیخ آقا بزرگ تهرانی را خوانده و هیچ کتاب مانند این کتاب به این اندازه مراجعه نداشته است، گفت: همه طلاب به این کتاب که با اتقان کامل و برای حفظ هویت تشیع و اهل بیت‌(ع) تألیف شده است، نیاز دارند.

وی تألیف کتاب الذریعه از سوی شیخ آقا بزرگ تهرانی را کاری بسیار بزرگ دانست و افزود: اگر چنین کاری می‌خواست در زمان ما و با همه امکانات موجود انجام شود، نیازمند یک ساختمان بزرگ، مدیر و محققان متعددی بود، اما آقا بزرگ تهرانی با حداقل امکانات و به صورت انفرادی این کار را به انجام رساند.

 


این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین خواستار عدم اظهارنظر بی‌جا درباره کتاب‌های «الذریعه» و «طبقات اعلام الشیعه» شد و تصریح کرد: برخی کتاب‌ها در دوران کنونی به چاپ می‌رسد و منتشر کننده مدعی می‌شود که در 300 هزار نسخه آن را به چاپ رسانده است، در حالی که اگر عنوان‌های آن شمرده شود، از 60 هزار بیشتر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار پرداختن بیشتر به جنبه های معنوی شیخ آقا بزرگ تهرانی شد و افزود: اگر در دوران کنونی بخواهد کتابی مانند الذریعه و یا طبقات اعلام الشیعه به چاپ برسد، باید 55 هزار کتاب یا رساله از سوی جمعی مطالعه شده، 55 هزار فیش تکمیل و تصحیح و آن‌گاه چنین اثری آماده شود.

آیت‌الله استادی ادامه داد: شیخ آقا بزرگ تهرانی چهل سال از عمر شریف خود را شام نمی‌خورد و یک ساعت به اذان صبح به حرم مشرف می‌شود، پس از آن به زیارت اهل قبور می‌رفت و پس از زیارت قبور، کار روزانه‌اش را آغاز می‌کرد و همواره به ائمه اطهار‌(ع)، زیارت آنان و حفظ مکتب اهل بیت‌(ع) اهتمام داشت.

وی خطاب به طلاب علوم دینی خواستار توجه به ائمه اطهار‌(ع) و تکریم و تعظیم مقام علمی عالمان و بزرگان دین شد و ابراز داشت: عالمان دین هویت تشیع هستند، باید همواره از این بزرگان تعظیم شود و به یاد داشته باشیم که چه خدماتی را انجام داده‌اند که امروز حوزه با این مکانات در اختیار طلاب قرار گرفته است.


در ادامه حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، تکریم و تعظیم خدمات بزرگان دین را سبب ترویج مکتب اهل بیت‌(ع) و روشن شدن هویت دین، مذهب و سوابق آن دانست و گفت: شیعه دارای ذخایر بزرگ علم در رشته‌های مختلف است، این ذخایر باید به درستی به شیعیان و عالمان علم شناسانده شوند. 

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی و رونمایی از کتاب «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، تکریم و تعظیم خدمات بزرگان دین را سبب ترویج مکتب اهل بیت‌(ع) و روشن شدن هویت دین، مذهب و سوابق آن دانست.

وی برگزاری مراسم تکریم از خدمات بزرگان دین را سبب خشنودی حضرت ولی عصر‌(عج) دانست و گفت: معرفی خدمات علما و بزرگان دین به دنیا که در حقیقت سبب حفظ تاریخ اسلام و تشیع هستند و با کمترین امکانات و وسایل لازم، این خدمات را انجام داده‌اند، تعظیم و تکریم مذهب به حساب می‌آید.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم از خلوص نیت به عنوان رمز موفقیت بزرگان دین نام برد و اظهار داشت: شیخ مفید، شیخ کلینی و دیگر بزرگان بر اساس خلوص نیتی که داشتند، به توفیقات و آثار علمی مختلفی دست یافتند و کرامتی بالاتر از این نیست که توانستند این همه اثار را از خود به جای بگذارند.

وی با اشاره به دو کتاب «الذریعه» و «طبقات علام‌الشیعه» شیخ آقا بزرگ تهرانی افزود: کسی که 50 هزار کتاب را بررسی کرده، مطمئنا به علم بی‌شماری دست یافته است؛ این شخصیت‌ها باید به طلاب علوم دینی، حوزه‌ها و علما معرفی شوند که زحمات آنان الگو و درس عبرت است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: علما و بزرگان دین وجود خود را فدای دین اسلام، مکتب اهل بیت‌(ع) و معارف دین کردند، همه این آثاری که از سوی آنان خلق شده، به برکت خلوص نیت، توجه به خداوند متعال و توسل به ائمه طاهرین‌(ع) است و این توفیقات برای هر کسی فراهم نمی‌شود.

وی با بیان این‌که از خدمات مرحوم آقا بزرگ تهرانی نمی‌توان تجلیل کرد، برگزاری این مراسم را بسیار سودمند دانست و خطاب به طلاب خواستار پیدا کردن راه و فعالیت در راه تحصیل معارف دین و نشر معارف اسلام و قرآن شد، به ویژه در زمان کنونی که با امکانات بسیار خدمت به دین آسان شده است.

این مرجع تقلید افزود: معارف دین را به تمام دنیا معرفی کنیم، از چنین شخصیت‌هایی درس بگیریم، از زحمات آنان که ذخایر گذشته شیعه هستند و از چیزی فروگذار نکردند، بهره‌مند شویم و بدانیم اگر به همه ذخایر شیعه که علم است توجه کنیم و آثار گرانقدر اهل بیت‌(ع) را که در اختیار داریم ارج نهیم و استفاده کنیم، نیازی به علوم دیگران نداریم.


وی همچنین خواستار معرفی کتاب «الذریعه» به شیعیان و عالمان علم شد و با بیان این‌که با توجه به هجوم دشمن به روحانیت و مشکلاتی که آن زمان پیش آمده بود، اگر این کتاب نبود، خلأ بسیار وسیعی در جامعه ایجاد می‌شد، گفت: شیعه دارای ذخایر بزرگ علم در رشته‌های مختلف است، این ذخایر باید به درستی به شیعیان و عالمان علم شناسانده شوند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزاری مراسم تجلیل از بزرگان دین را سبب خشنودی حضرت ولی‌عصر‌(عج) دانست و گفت: این برنامه خدمت به حضرت ولی عصر‌(عج) است؛ ‌مکتب، مکتب ایشان است، حوزه‌های علمیه به ایشان اختصاص دارد و کتاب‌ها هم در راستای ترویج معارف اهل بیت‌(ع) تألیف شده‌اند

 

در بخش پایانی این مراسم، سیدعبدالستار حسنی از شاعران عرب‌‌زبان به خواندن ابیاتی در وصف شیخ آقا بزرگ تهرانی پرداخت و پس از آن حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی کتاب‌های «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تبیان صادق»، «فهارس الشیعه»، «جمع پریشان»، «المهاجر العاملی الشیخ حبیب آل ابراهیم»، «جرعه‌ای از دریا» و «کتاب الشیعه» رونمایی کرد

منبع:+  و  + 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود