کد خبر: 3053

تاریخ انتشار: 1391-03-29 - 10:17

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 858

سید محمد‌علی ابطحی:تفاوت نگاه خاتمی و احمدی‌نژاد به اجرای قانون اساسی

چکیده: محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهور سابق در یادداشتی در هفته​نامه آسمان نوشت: راه‌اندازي هيأت پيگيري و نظارت بر قانون اساسي توسط آقاي خاتمي با هدف جدي گرفتن قانون به صورت عام و قانون اساسي به صورت […]

چکیده:

محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهور سابق در یادداشتی در هفته​نامه آسمان نوشت:

راه‌اندازي هيأت پيگيري و نظارت بر قانون اساسي توسط آقاي خاتمي با هدف جدي گرفتن قانون به صورت عام و قانون اساسي به صورت خاص شكل گرفت.

نكته مهم تشکيل هيات نظارت در دولت خاتمي، زود‌هنگامي راه‌اندازي اين هيأت بود. به عبارت ديگر اين هيأت در اوج قدر دولت آقاي خاتمي بود و همه دستگاه‌ها سعي مي‌كردند كه در برابر دولت قرار نگيرند و حمايت‌هاي رهبري هم در اوج بود.

در ابتدا اين هيأت با مخالفت روبه‌رو نبود. زيرا كه كسي ادعا نداشت عملي بر خلاف قانون اساسي انجام مي‌دهد. مواردي كه هيأت تشخيص مي​داد كه خلاف قانون اساسي است -عمدتاً در حوزه قوه‌قضائيه بود- توسط رئيس‌جمهور به مرجع مورد نظر ارسال مي‌شد تا توسط خود آن دستگاه جلوي اين كار گرفته شود. مثل موضوع تعطيلي مطبوعات. اما متأسفانه بعد از داغ شدن اختلافات سياسي با آنكه آقاي خاتمي پرهيز از سياسي شدن اين موارد را داشت، پاسخ‌هايي لازم را از قوه‌قضائيه دريافت نمي‌كرد. در بسياري از موارد نامه‌ها بي‌جواب مي‌ماند و در مواردي اساساً اين حق مورد ترديد قرار مي‌گرفت و در مواردي مكاتبات تاريخي و تلخي بين روساي دو قوه رد‌وبدل شد.

اخيراً كه دوباره اين هيأت تعطيل شده توسط آقاي احمدي‌نژاد، دوباره احيا شد دو فرق اساسي با آن هيأت در دوران اصلاحات دارد؛ يكي اينكه در اواخر كار دولت ايشان مطرح شد و ديگر اينكه درست زماني انجام شد كه تنها بين قواي ديگر با اطرافيان رئيس‌جمهور اختلاف ايجاد شد.

 

منبع: انتخاب 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود