کد خبر: 3055

تاریخ انتشار: 1391-03-28 - 18:48

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 907

تبریک به رضا امیرخانی برای خلق «قیدار» / شجاعی، سیدمهدی

چکیده: «هم رمان قیدار به مراتب از رمان «من او» فاخرتر و قوی تر وتاثیرگذارتر است - و طبعا مستعد تهاجمات جدی تر و گسترده تر - و هم آن مهاجمان، امروز از آن زمان قدرتمند و با نفوذترند و به ابزار و ادوات […]

چکیده:
«هم رمان قیدار به مراتب از رمان «من او» فاخرتر و قوی تر وتاثیرگذارتر است - و طبعا مستعد تهاجمات جدی تر و گسترده تر - و هم آن مهاجمان، امروز از آن زمان قدرتمند و با نفوذترند و به ابزار و ادوات و امکانات رسمی و غیر رسمی مجهزتر...»

چاپ پنجم رمان «قـیـدار» در حالی وارد بازار نشر شده است که کمتر از 40 روز از انتشار تازه ترین اثر رضا امیرخانی و توزیع آن می گذرد. داستان قیدار درباره یک گاراژدار در تهران دهه 50 شمسی است که نام او و کامیون‌هایش در تمام جاده‌های ایران و میان رانندگان شناخته شده است. از سوی دیگر مرام و مسلک رفتاری قیدار نیز در میان تمام افرادی که با او در ارتباط هستند به نوعی زبانزد است، اما در طول داستان با مجموعه وقایعی که برای وی رخ می‌دهد، قیدار به سمت نوعی تکامل و بازتعریف از خود دست پیدا می‌کند. این رمان در دو هفته گذشته در صدر لیست پرفروش ترین های سامانه «سام» بوده است.

بنابراین گزارش، سید مهدی شجاعی، نویسنده محبوب و صاحب سبک کشورمان که رمان «کمی دیرتر» او نیز این روزها مخاطبان بسیاری دارد و به چاپ سوم رسیده است؛ در یادداشتی با تقدیر از جدیدترین اثر امیرخانی، به او برای پذیرش تخریب ها و تهاجم ها هشدار داده است.

بسم الله الرحمن الرحيم
دوست و برادر عزيزم جناب آقاي رضا اميرخاني

سلام و درود بر شما!
وظيفه خود مي‌دانم كه به احترام رمان قيدار، ‌تمام قد از جا برخيزم و به شما به خاطر خلق اين رمان خواندني و شكوهمند تبريك بگويم.
اغراق نيست اگر بگويم كه جاي اين رمان، در ادبيات داستاني امروز خالي بوده است و قيدار با اقتدار و افتخار اين جاي خالي را پر كرده است.
رماني كه در خشكسالي و برهوت ادب و جوانمردي و مروت، خبر از چشمه سار زلال عيّاري و فتوّت بياورد و با محمل پرداختن به صنف و طيفي ناشناخته و نپرداخته ، به احياي ارزشهاي مشرف به انقراض بپردازد.
رمان قيدار احياگر فرهنگ و آدابي است كه در ذات مردم ما به دليل ريشه هاي اسلامي و ايراني وجود داشته و تهاجمات بيروني و تسامحات دروني ، بر آن غبار غفلت و نسيان نشانده.
رمان قيدار، اثري ماندگار در ساحت ادبيات معنوي ، ديني، اسلامي و به تعبير دقيق تر، ‌شيعي و عاشورايي است. چرا كه مشي و منش فتوت و جوانمردي را در نسبت با مبداً و منشاً آن كه خلق و خوي مصطفوي و شيوه و مرام مرتضوي و تشيع عاشورايي و كربلايي است ، تعريف و تصوير مي كند.
خلق رمان قيدار، خدمت به زبان و ادب پارسي است، چه از لحاظ مكتوب و ماندگار كردن بخشي از ادبيات شفاهي و چه از حيث ابداع عبارات و افزودن تركيبات تازه به گنجينه مكتوب فرهنگ و ادب اين سرزمين.
رمان قيدار از حيث زبان ، اثري محكم و استوار است. آن دست و پنجه اي كه نويسنده در آثار پيشين با اسب سركش زبان ، نرم كرده ، ‌در قيدار از آن مركبي رام و راهوار ساخته ، آنچنان كه در مسيرهاي سنگلاخ و گردنه هاي هولناك ، ‌با همان آرامش و طمانينه راه مي سپرد كه در بستر نرم و هموار .
رمان قيدار به لحاظ شخصيت پردازي كاري تحسين برانگيز و در خور توجه است . در ساخت و پرداخت شخصيت ، رمان قيدار را مي توان به تابلويي تشبيه كرد كه شخصيت قيدار همانند ماه در نقطه طلايي آن نشسته و شخصيت هاي ديگر ، هر كدام به ميزان دوري و نزديكي و نيز تعريف و ارتباط و جايگاهشان نسبت به آن ، در سايه روشن قرار گرفته اند و طيفي از روشن ترين خاكستري تا تيره ترين آن راتشكيل داده اند . و طرفه اين كه اين ماه نيز خود ، نور مطلق نيست ، منير نيست ،‌ مستنير است ، كره اي است كه نورش را از خورشيد «سيدگلپا» مي گيرد و در چرخش و نسبت و قرارگاهش با خورشيد «سيد گلپا» به سمت روشني يا تيرگي ميل مي كند و نورش كاهش و افزايش مي يابد .
و البته و هنوز من اين تعبير را مسامحه آميز مي شمرم و بر اين باورم كه تقسيم شخصيت ها به سفيد و سياه و خاكستري در رمان به دوراني بر مي گردد كه در هنر سينما هم فيلم ها همه سياه و سفيد بودند و تصاوير در اوج تنوع ، به خاكستري مي رسيدند . امروز كه هنر سينما به اين تنوع رنگ دست يافته است ، رمان نبايد محصور اين دو رنگ بماند و نويسنده نبايد از شكستن قواعد ماضي و قاب هاي كهنه بهراسد .
در باب رمان قيدار هنوز حرفهاي بسيار مانده است كه در مجال اين مقال نمي گنجد. پس مابقي حرفها را تا فرصتي ديگر فرو مي گذارم و اين يادداشت را با يك توصيه ماندگار به پايان مي برم .
جناب اميرخاني عزيز ! از آنجا كه شما به مختصات و مناسبات اين روزگار واقفيد و قواعد بازي را به خوبي مي شناسيد ، قطعا منتظر تقدير و تحسين و اعطاي جايزه از سوي مجامع رسمي و جشنواره هاي موجود نيستيد . توصيه من اين است كه براي پذيرش و تحمل تيرهاي تهاجم و تخريب ، آماده و مهيا باشيد . شما با خلق رمان قيدار، عمارتي عظيم و شكوهمند ، استوار بنا كرده ايد . اين عمارت ،‌به همان ميزان كه در دل عابران فرهيخته و سلامت ،‌ ايجاد وجد و سرور و شعف خواهد كرد ، بغض و عداوت رهگذران نادان و ناتوان را برخواهد انگيخت و وجود ورشكسته گان به تقصير در حوزه ادب و هنر را از حقد و حسد و كينه سرشار خواهد كرد . تهاجم ها و تخريب ها و تكفيرهاي پس از خلق رمان «من او» را از ياد نبرده ايد و نبرده ايم . آنچه اكنون شما بايد باور كنيد اين است كه هم رمان قيدار به مراتب از رمان «من او» فاخرتر و قوي تر وتاثيرگذارتر است - و طبعا مستعد تهاجمات جدي تر و گسترده تر - و هم آن مهاجمان ، امروز از آن زمان قدرتمند و با نفوذترند و به ابزار و ادوات و امكانات رسمي و غير رسمي مجهزتر.
خلاصه اين كه مبادا اين تحركات سازمان دهي شده كه پيش از اين بوده و از اين پس هم خواهد بود شما را دچار خستگي و آزردگي سازد.
خداوند بر توفيق و قوت قلم شما كه همچون گذشته با اتكاء و اتكال به خداوند در مسير حضرتش پيش خواهد رفت بيفزايد.

منبع:خبرانلاین

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود