کد خبر: 3095

تاریخ انتشار: 1391-03-16 - 15:42

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 881

اتحاد مقتدا صدر با بارزانی برای حذف نوری مالکی/ طرح بازداشت مقتدا صدر!

چکیده: هدف همه یک چیز است، مالکی در راس قدرت نباشد در حالی که مخالفانش به این پرسش کلیدی پاسخ نمی‌دهند، مالکی نباشد چه کسی جای او بیاید؟ مساله‌ای که مالکی به خوبی از آن استفاده کرده و به واسطه آن […]

چکیده: هدف همه یک چیز است، مالکی در راس قدرت نباشد در حالی که مخالفانش به این پرسش کلیدی پاسخ نمی‌دهند، مالکی نباشد چه کسی جای او بیاید؟ مساله‌ای که مالکی به خوبی از آن استفاده کرده و به واسطه آن معادلات رقبا را به راحتی به هم می‌ریزد. / در همین رابطه مقتدا صدر روز یکشنبه 3 ژوئن به نوری مالکی پیشنهاد داده است که خودش داوطلبانه از پستش کناره‌گیری کند و اجازه ندهد که کار به عدم رای اعتماد به او در پارلمان بکشد. العراقیه نیز از این پیشنهاد حمایت کرده است. از سوی دیگر گفته می‌شود که مالکی برای تلافی کردن اقدامات مقتدی صدر درصدد مهیا کردن مقدمات بازداشت اوست. ایران در اعتراض به رفتارهای اخیر مقتدی صدر دفتر او را در تهران تعطیل کرده و بخشی از کمک‌هایی که به او می‌شود نیز قطع شده است. این پایگاه به نقل از سرمد الطائی، وبلاگ نویس عراقی، خبر داده که در پی اصرارهای مکرر صدر برای برکناری مالکی و هم‌پیمانی‌اش با العراقیه و پیمان کردستانی دفتر او در تهران مسدود شده است.

دیپلماسی ایرانی نوشت:

بحران عراق وارد فاز تازه‌ای شده است. بهتر است بگوییم جنگ قدرت در عراق وارد فاز تازه‌ای شده است. هدف همه یک چیز است، مالکی در راس قدرت نباشد در حالی که مخالفانش به این پرسش کلیدی پاسخ نمی‌دهند، مالکی نباشد چه کسی جای او بیاید؟ مساله‌ای که مالکی به خوبی از آن استفاده کرده و به واسطه آن معادلات رقبا را به راحتی به هم می‌ریزد.

العراقیه، جریان صدر به رهبری مقتدا صدر و پیمان کردستانی با هدایت مسعود بارزانی بارزترین مخالفان مالکی هستند که این بار عزم خود را جزم کرده‌اند که به هر قیمتی شده مالکی را از نخست‌وزیری‌اش عزل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس اعلای اسلامی عراق مقتدا صدر در دیدار با احمد چلبی، رئیس حزب کنگره ملی و نماینده مجلس از ائتلاف پیمان ملی گفت: «باید مالکی از قدرت کنار رود حتی اگر به قیمت این که من سکولار شوم، تمام شود.» وی این اظهارات را در پاسخ به حرف‌های چلبی که گفته بود برخی از مراجع از رفتارهای شما علیه مالکی ناراحتند، بیان کرده است.

در همین رابطه همین پایگاه اطلاع داده است که ایران در اعتراض به رفتارهای اخیر مقتدی صدر دفتر او را در تهران تعطیل کرده و بخشی از کمک‌هایی که به او می‌شود نیز قطع شده است. این پایگاه به نقل از سرمد الطائی، وبلاگ نویس عراقی، خبر داده که در پی اصرارهای مکرر صدر برای برکناری مالکی و هم‌پیمانی‌اش با العراقیه و پیمان کردستانی دفتر او در تهران مسدود شده است.

پایگاه خبری شبکه العراق القانون نیز خبر داده که تهران به مقتدا صدر ابلاغ کرده است که دیگر از حضور او در خاکش استقبال نمی‌کند. این پایگاه خبری همچنین خبر داده است که عربستان سعودی به هر یک از گروه‌های سیاسی حاضر در نشست اربیل سه میلیارد دلار کمک مالی کرده است و رادیوی نروژی اوستن افزوده که عربستان تضمین کرده که به هر نماینده‌ای که به برکناری مالکی رأی دهد سه میلیون دلار خواهد داد.

تا بدین لحظه مجلس اعلای اسلامی عراق و رئیس جمهوری این کشور با رای عدم اعتماد به مالکی مخالفت کرده‌اند و تلاش می‌کنند که مشکلات موجود را حل و فصل کنند. عادل عبدالمهدی، یکی از رهبران مجلس اعلا به کردستان رفته و با مسعود بارزانی دیدار کرده است و جلال طالبانی نیز در حال تماس‌های دائم با رهبران جریان‌های مختلف عراقی برای یافتن راه حلی برای خروج از بحران موجود است. سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلا نیز دائما بر لزوم گفت‌وگوهای سازنده میان جریان‌های سیاسی و نشستن پشت میز مذاکره تاکید می‌کند. اما تا کنون تلاش‌های هیچ کدام از این افراد راه به جایی نبرده است.

این در حالی است که پیشنهاد شده در صورت کناره‌گیری مالکی یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی یعنی عادل عبدالمهدی یا بیان جبر الزبیدی به جانشینی او انتخاب شود. امریکایی‌ها ابراز تمایل کرده‌اند که یکی از این دو نفر جانشین مالکی شود. با این حال نام احمد چلبی، قصی السهیل و ابراهیم جعفری نیز به میان آمده است. گفته می‌شود امریکایی‌ها با نخست‌وزیری احمد چلبی قاطعانه مخالفت کرده‌اند ولی وی در مقابل از حمایت‌های ایران برخوردار است. با نخست‌وزیری ابراهیم جعفری کردها علی الخصوص مسعود بارزانی مخالف است و با قصی السهیل، معاون رئیس پارلمان از جریان صدر نیز توافقی میان جریان‌های سیاسی وجود ندارد. در عین حال بر سر نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی یا بیان جبر الزبیدی نیز مجلس اعلا اعتمادی به جریان‌های سیاسی نسبت به جدی بودن پیشنهادها و حمایت‌هایشان ندارد.

در همین رابطه مقتدا صدر روز یکشنبه 3 ژوئن به نوری مالکی پیشنهاد داده است که خودش داوطلبانه از پستش کناره‌گیری کند و اجازه ندهد که کار به عدم رای اعتماد به او در پارلمان بکشد. العراقیه نیز از این پیشنهاد حمایت کرده است.

جلال طالبانی گفته است که در صورتی حاضر به دستور به برکناری نوری مالکی می‌دهد که 164 رای یعنی 50+1 درصد از نمایندگان رسما به کناره‌گیری او رای دهند. فرهاد الاتروشی نماینده پیمان کردستانی در پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری الحره گفته که تا کنون 174 رای برای برکناری مالکی جذب شده است. در مقابل نمایندگان ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفته‌اند که رای حامیان مالکی 200 رای است.

در این میان رایزنی‌های مالکی با مجلس اعلا برای تشکیل دولت حداکثری و کنار زدن وزرای مخالف دولت نیز ادامه دارد.

از سوی دیگر گفته می‌شود که مالکی برای تلافی کردن اقدامات مقتدی صدر درصدد مهیا کردن مقدمات بازداشت اوست. پایگاه خبری شط العرب گزارش داده است که مالکی پرونده‌های فساد اداری در وزارت‌خانه‌هایی که جریان صدر اداره می‌کنند و نیز خشونت‌های مذهبی در سال‌های 2006 تا 2009 توسط وابستگان به جریان صدر دراختیار دارد و می‌خواهد آنها را به دستگاه قضایی عراق ارائه دهد تا حکم بازداشتش را صادر کنند. یکی دیگر از اتهامات اصلی مقتدا صدر دست‌داشتن در قتل سید عبدالمجید خوئی، فرزند مرحوم آیت الله خوئی در سال 2003 است.

در همین رابطه آیت الله حائری، یکی از مراجع عراقی ساکن قم که جریان صدر او را رهبر معنوی خود می‌داند با صدور فتوایی روی کار آمدن نخست‌وزیری سکولار را حرام اعلام کرده است.

در این میان جمعی از اعضای جریان صدر انشقاق خود را از این جریان اعلام کرده و جریان تازه‌ای با نام مجامیع در حمایت از نوری مالکی تاسیس کرده‌اند.

از سوی دیگر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا قصد دارد به زودی به عراق بیاید تا بحران سیاسی جاری در این کشور را حل و فصل کرده تا از تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا جلوگیری کند.

بدین ترتیب کش‌مکش سیاسی عراق وارد مرحله تازه‌ای شده است. آیا مالکی می‌تواند با همان قدرت همیشگی‌اش در برابر مخالفان بایستد و همچنان کرسی نخست‌وزیری را حفظ کند یا این که معادله تازه‌ای شکل می‌گیرد و او نیز جزئی از این معادله خواهد شد؟

 

منبع:

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود