کد خبر: 3115

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 849

انتشار اندیشه‌های امام خمینی(ره) در مقابله با تحجر

چکیده: کتاب «عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی(ره) در تقابل با خرافه و تحجر» به قلم رضا نظرپور به منظور بررسی اندیشه‌های امام راحل(ره) در خصوص جایگاه عقل از سوی مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.   به […]

چکیده:

کتاب «عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی(ره) در تقابل با خرافه و تحجر» به قلم رضا نظرپور به منظور بررسی اندیشه‌های امام راحل(ره) در خصوص جایگاه عقل از سوی مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا نشر»، به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) «عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی(ره) در تقابل با خرافه و تحجر» به قلم رضا نظرپور به منظور بررسی جایگاه عقل و اندیشه‌های امام راحل(ره) در خصوص مبارزه با انواع تحجر در جامعه اسلامی به قلم رضا نظرپور به رشته تحریر درآمده است.

نگارنده در مقدمه این اثر می‌نویسد: «امام خمینی(ره) به عنوان یکی از بزرگترین منادیان و احیاگران دین در دوران معاصر با اندیشه‌ها و عملکرد خویش به مبارزه دائمی با خرافه و تحجر پرداخته و معارف اصیل اسلامی را در عرصه فکر و عمل احیا کرد. ... با وجود آنکه انقلاب اسلامی باعث ایجاد تحول در اذهان جامعه شد، اما وجود تعصبات بی‌دلیل، خرافات، تحجرگرایی و... در جامعه امری غیرقابل انکار است. بنابراین لازم است که روشنفکران و نواندیشان دینی با تکیه بر معارف اصیل اسلامی به مبارزه با تحجر، خرافات و کج‌فهمی پرداخته و با سوء‌استفاده شیادان و ماکیاولیست‌ها از دین مبارزه کنند.»

اثر در سه فصل امام خمینی(ره) عقل و علوم عقلی، امام خمینی(ره) و مقابله با تحجرگرایی و امام خمینی(ره) و برخورد با خرافات تنظیم شده که در این فصول موضوعاتی چون معنای لغوی عقل، جایگاه عقل در دستگاه معرفتی انسان، ویژگی‌های عقل از دیدگاه امام خمینی(ره)، بررسی موانع مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در تکامل عقلی، مواضع امام راحل(ره) در مقابل تحجرگرایی، تاریخچه جریانات تحجرگرایی در اسلام مانند وهابیت، خوارج، اخباریون و انجمن حجتیه، پیامدهای تحجرگرایی و... مورد بررسی قرار گرفته است.

بخشی از این اثر به بررسی رابطه تحجرگرایی و سیاست اختصاص دارد که مؤلف در آن موضوع مهمی چون جدایی دین از سیاست را از منظر امام خمینی(ره) بررسی کرده است. براساس این سطور، امام خمینی(ره) بر این اعتقاد است که اعلام جدایی دین از سیاست نیز یکی از پیامدهای تحجرگرایی است که از سوی روشنفکران غربی بیان شده است.

در این مبحث، نظر برخی از علما و روحانیون مبنی بر عدم تشکیل حکومت دینی در زمان غیبت امام عصر(عج) ذکر شده و در ادامه، نظر امام خمینی(ره) در این رابطه آمده است. در این بخش می‌خوانیم: «امام خمینی با این تفکرات متحجرانه به شدت مخالف بودند. امام از سویی بر هماهنگی و عدم انفکاک دین و سیاست تأکید داشت و از سوی دیگر تشکیل حکومت را مختص امام معصوم نمی‌دانست. از نظر امام تفکر جدایی دین از سیاست مغایر با روح تعالیم اسلام و قرآن و در تضاد با محتوای احکام شرعی و دستورات خداوند و سیره عملی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است...»

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صراحتاً مایه حیات دین اسلام را برخلاف نظر بسیاری از روحانیون هم‌عصر خود، تشکیل حکومت دینی می‌دانند و می‌گویند: «ما برای اینکه وحدت امت اسلام را تأمین کنیم، برای اینکه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولت‌های دست‌نشانده آنها خارج و آزاد کنیم راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومت بدهیم.»

از ویژگی‌های مثبت این اثر، نگارش موضوعات مورد نظر در قالب زبان ساده و بدون دشواری‌های معمول است که خواننده در این صورت بدون گرفتار شدن در الفاظ دشوار، به محتوای عمیق این آثار نیز پی ‌می‌برد.

نویسنده برای نگارش این اثر از منابع متعددی بهره برده است که از این جمله می‌توان به قرائت امام خمینی(ره) از سیاست، تربیت عقلانی، روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، در شناخت حزب قاعدین زمان، نظریه‌های دولت در فقه شیعه، الحیاة، اصول کافی، خرافات چیست و... اشاره داشت.

یادآور می‌شود، «عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی(ره) در تقابل با خرافه و تحجر» در شمارگان دو هزار نسخه به قیمت 37 هزار ریال از سوی مؤسسه چاپ و نشر روج به چاپ رسیده است.

 

منبع: منا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود