کد خبر: 3108

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 935

آیت‌الله استادی: اختلاف در حوزه به نفع هیچ کسی نیست

چکیده: بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید در مقابل دیگران تشکیلاتی ایجاد کنند، در حالی که اختلاف و دو دستگی و سه دستگی در حوزه به نفع هیچ کسی نیست. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: اختلاف و […]

چکیده:

بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید در مقابل دیگران تشکیلاتی ایجاد کنند، در حالی که اختلاف و دو دستگی و سه دستگی در حوزه به نفع هیچ کسی نیست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: اختلاف و بی‌اخلاقی در حوزه علمیه به نفع هیچ کسی نیست.

به گزارش 19 دی، آیت‌الله رضا استادی پیش از ظهر پنجشنبه در چهارمین اجلاسیه استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های خوبی که در حوزه علمیه انجام شده است، اظهار داشت: هر کسی که منصفانه قضاوت کند متوجه می‌شود که در طول سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه علمیه فعالیت‌های فراوانی انجام شده است.

وی گفت: اگر کسی به این فعالیت‌ها دقت نکند و یا خدای ناکرده هدف دیگری داشته باشد و همه فعالیت‌های حوزه علمیه را نفی کند درست نیست چراکه با کمک امام امت، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری قدم‌های خوبی در حوزه برداشته شد.

امام جمعه قم در عین حال وضعیت حوزه علمیه را آن گونه که باید مطلوب ندانست و تاکید کرد: همه ما قبول داریم که تا رسیدن به وضعیت مطلوب حوزه امام زمانی(عج) خیلی فاصله داریم.

طلاب انگیزه تحصیل داشته باشند

آیت‌الله استادی به الزامات حوزه مطلوب اشاره کرد و افزود: طلاب حوزه باید انگیزه درس خواندن داشته باشند و برای تحصیل علوم دینی اهمیت بیشتری قائل شوند و باور کنند که درس خواندن زمینه پیشرفت آنها را فراهم می‌کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما در عین حال که طلاب درس‌خوان زیادی در حوزه داریم ولی آمار نشان می‌دهد که گاهی وقت‌ها وضعیت حضور طلاب در کلاس‌ها مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه نداشتن انگیزه برای درس خواندن اصلا قابل قبول نیست، اظهار داشت: ما الگوهای برجسته‌ای داریم و اگر طلاب ما از این الگوها تبعیت کنند وضع حوزه رو به بهبودی می‌رود.

آیت‌الله استادی تاکید کرد: اگر طلاب انگیزه درس خواندن داشته باشند، این ویژگی برای پیشرفت حوزه‌های علمیه تاثیر زیادی دارد و اگر این انگیزه وجود نداشته باشد نشان دهنده ضعف است.

کلاس شلوغ دلیلی بر اهمیت درس نیست

امام جمعه قم وجود استادان باانگیزه را یکی دیگر از الزامات حوزه موفق دانست و تاکید کرد: استادان حوزه باید علاوه بر تسلط در شیوه تدریس و مطالبی که ارائه می‌کنند، روحیه تعاملی با طلاب داشته باشند و برای تدریس علوم دینی اهمیت قائل شوند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما مکرر گفته‌ایم که کلاس شلوغ نمی‌تواند اثر داشته باشد و خود استادان باید در این زمینه تصمیم گیری کنند.

به اعتقاد آیت‌الله استادی، به جز درس برخی از مراجع عظام تقلید که برای شکوه حوزه اهمیت دارد، شلوغی کلاس دلیلی نیست که این درس از درس دیگر بهتر باشد و طلاب فریب نخورند.

وی اضافه کرد: در گذشته چون جمعیت کلاس کم بود تعامل بین استاد و شاگرد بیشتر بود اما اکنون این ویژگی کمرنگ شده است.

لزوم رعایت اخلاق در حوزه

امام جمعه قم بر لزوم رعایت مسئله اخلاق در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و اظهار داشت: اگر حوزه بخواهد مطلوب باشد باید اخلاق در آن موج بزند.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه مربوط به امام زمان(عج) است و در حوزه به هیچ وجه بی‌اخلاقی از هیچ کسی پذیرفته نیست.

آیت‌الله استادی بیان داشت: حوزه علمیه،‌ حوزه دین است که می‌خواهد مردم را با دین آشنا کند و اخلاق را به آنها بیاموزد، بنابراین نمی‌شود به مسئله اخلاق در حوزه بی‌توجه بود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فاصله طبقاتی بین طلاب و استادان و علما و بزرگان مقبول نیست، اظهار داشت: اگر فاصله درآمدها در حوزه زیاد باشد قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

حوزه حامی نظام است

این استاد حوزه تصریح کرد: حوزه باید همچنان حامی نظام باشد و مبادا در حوزه کسی پیدا شود که از نظام حمایت نکند.

آیت‌الله استادی پاسخگویی به شبهات را یکی از وظایف حوزه برشمرد و افزود: در گذشته دایره کار شبهه‌افکنان خیلی کوچک بود اما الان رسانه‌ها بر روی فرزندانمان اثر می‌گذارند، بنابراین حوزه باید آماده پاسخگویی به شبهات باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حوزه علمیه آماده پاسخگویی به شبهات است ولی آن گونه که باید و مورد انتظار است، نیست.

دو دستگی و سه دستگی به نفع هیچ کسی نیست

وی با بیان اینکه صرف بیان انتقاد از فعالیت‌های حوزه، کارساز نیست، تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید در مقابل دیگران تشکیلاتی ایجاد کنند، در حالی که اختلاف و دو دستگی و سه دستگی در حوزه به نفع هیچ کسی نیست.

آیت‌الله استادی گفت: اگر حوزه بخواهد کاری انجام دهد، راهش صرف بیان انتقاد و دسته‌بندی و گروه‌بندی نیست، بلکه راهش این است که با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: هر استاد و طلبه‌ای به اندازه خودش مسئولیت دارد و باید با دیگران تعامل و گفتگو کند، چراکه راهی جز تعامل نداریم.

این استاد حوزه در انتقادی گفت: ما مقداری گرفتار حواشی شدیم. متن کار ما درس خواندن و باسواد شدن و منظم شدن طلاب است و هر روزی که توانستیم در این بخش آمار خوبی ارائه کنیم موفقیت حاصل می‌شود.

آیت‌الله استادی در پایان گفت: اگر همه ما دلسوز هستیم و می‌خواهیم خدمت کنیم یادمان باشد که باید با هم باسیم و به حرف هم اعتنا کنیم.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود