کد خبر: 3124

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 734

آیت الله امینی: جامعه نیازمند الگوهای اخلاقی است/ مشکلات کشور به علت نداشتن اخلاص است/جنبه‌های اخلاقی امام تحت‌الشعاع بعد سیاسی ایشان قرار گرفته است

چکیده: مردم می‌خواهند روحانیون در مرتبه خود مانند امام صادق(ع) و امام حسین(ع) باشند؛ اهل مال و تملق و طمع نباشند.حوزه الان متاسفانه گرفتار مشکلات اخلاقی و کمبود الگوهای عملی است. عضو جامعه مدرسین […]

چکیده:

مردم می‌خواهند روحانیون در مرتبه خود مانند امام صادق(ع) و امام حسین(ع) باشند؛ اهل مال و تملق و طمع نباشند.حوزه الان متاسفانه گرفتار مشکلات اخلاقی و کمبود الگوهای عملی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند الگوهای اخلاقی است، گفت: نوشتن و گفتن و تدریس اخلاق خوب است اما بیش از همه به عمل نیاز است و طلاب الگو می‌خواهند.

به گزارش 19 دی، آیت الله ابراهیم امینی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش "امام خمینی(ره)؛ اخلاق و حوزه" که در محل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه اخلاص مهمترین ویژگی امام و عامل موفقیت وی بود به بیان خاطراتی از امام خمینی پرداخت و اضافه کرد: امام راحل از قبل انقلاب جلسه روضه در منزل داشتند اما برای حفظ اخلاص جلوی منزل برای خوشامدگویی نمی ایستاد و از مداح هم می‌خواست که اسمی از ایشان نبرد.

اخلاص عملی امام

وی ادامه داد: بعد از وفات آیت الله بروجردی، مجالسی از سوی برخی بزرگان برگزار می شد که امام با وجود اینکه استاد برجسته حوزه بودند اما تنها به مجلس ختم می‌رفتند و در گوشه‌ای هم می‌نشستند تا جلب توجه دیگران نشود؛ همه آقایان برای آیت الله بروجردی مجلس گرفتند اما امام نگرفت و این موضوع موجب سر و صدا در میان طلاب شد، بنده با چند نفر از آقایان سراغ ایشان رفتیم و مطلب را منعکس کردیم اما ایشان فرمودند، خب آقایان مجلس می‌گیرند دیگر کافی است.

آیت الله امینی ادامه داد: من به ایشان گفتم زمزمه‌هایی مبنی بر اختلاف میان شما و آیت الله بروجردی وجود دارد ایشان برافروخته شد و فرمود: من اینقدر از فوت آیت الله بروجردی ناراحت هستم که سر قبر ایشان نمی‌توانم بروم و بعد هم فرمودند که بروید مجلس بگیرید اما واعظی را دعوت کنید که از من تعریف و تمجید نکند.

امام جمعه قم با بیان اینکه اخلاص در همه حالات امام وجود داشت، اظهار داشت: مثلا بعد از وفات آیت الله بروجردی، برخی آقایان جلسات استفتایی می‌گرفتند که آن هم مخلصانه بود اما امام به هیچ وجه قبول نکردند.

آیت الله امینی عنوان کرد: یکی از کتابفروشی‌های تهرانی می‌خواست عروة الوثقی را چاپ کند و از امام خواستیم که حاشیه ای که نوشته اند در ابتدای این کتاب چاپ شود اما ایشان به هیچ وجه نپذیرفتند.

شاگرد درس اخلاق امام خمینی(ره) اضافه کرد: در این ایام که ایام ارتحال امام است؛ درباره امام صحبت‌های زیادی می‌شود اما با کمال تأسف جنبه سیاسی شخصیت وی بر دیگر جنبه‌ها غلبه یافته در صورتی که موفقیت وی در سیاست هم به واسطه جنبه اخلاقی ایشان بود؛ امام اگر در مقابل آمریکا می ایستاد و وحشت نداشت و اگر می گفت شاه باید برود به علت اخلاصی بود که داشت.

آیت الله امینی با اشاره به اخلاق عملی امام(ره) تأکید کرد: ایشان عنایت هم داشت که این مسائل در جمهوری اسلامی باقی بماند اما نمی‌دانم مسئولان تا چه حد عنایت به این مسائل دارند و مع الاسف بیشتر احترام از امام جنبه سیاسی و اجتماعی و مبارزه با آمریکاست و کمتر به اخلاق ایشان پرداخته شده است.

عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: امام راحل در سخت ترین حالات باز هم رعایت اخلاق را داشتند اما متاسفانه کمبود اخلاقی جامعه را به این وضع انداخته است.

امام؛ متاعی گران‌بها در حوزه

وی با بیان اینکه روحانیون همه محترم و عزیز هستند تاکید کرد: اما امام متاع دیگر و شخصیت دیگری بود و نباید تنها اخلاق وی را در اخلاق عبادی ببینیم و اخلاص او در همه اعمال و جهات را تبیین کنیم.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مشکلات کنونی کشور ناشی از بی اخلاصی است اظهار داشت: اگر مسئولان ادارات و نمایندگان مجلس و مسئولان در جایی که هستند برای خدا کار کنند و اخلاص داشته باشند اینقدر مشکلات در جامعه دیده نمی شود.

وی بیان داشت: امام خمینی چون اخلاص داشت حرف‌های او در دل مومنان نیز جا می گرفت و باعث موفقیت او بود.

کمبود الگوی عملی اخلاق در حوزه

آیت الله امینی با بیان اینکه حوزه به اخلاق نیاز دارد اضافه کرد: نوشتن و گفتن و تدریس اخلاق خوب است اما بیش از همه به عمل نیاز است؛ طلاب الگو می‌خواهند و کمبود الگو در حوزه داریم.

روحانی نباید اهل تملق باشد

وی اظهار داشت: الان جامعه از ما الگوی عملی می خواهد و نمی توان ائمه را به عنوان الگو معرفی کرد بلکه الگوی عملی باید به طلاب و جوانان ارایه شود زیرا مردم می‌خواهند روحانیون در مرتبه خود مانند امام صادق(ع) و امام حسین(ع) باشند؛ اهل مال و تملق و طمع نباشند.

امام جمعه قم تاکید کرد: اما حوزه الان متاسفانه گرفتار مشکلات اخلاقی و کمبود الگوهای عملی است.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود