کد خبر: 3146

تاریخ انتشار: 1391-03-03 - 00:10

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 720

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: کمک دولت به معنای وابستگی حوزه‌های علمیه نیست!

چکیده: حوزه در عین استقلال برای اداره امورات خود به کمک نیاز دارد و به خصوص احیای موقوفات حوزوی می‌تواند کمک زیادی به استقلال حوزه داشته باشد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دولت درباره […]

چکیده:

حوزه در عین استقلال برای اداره امورات خود به کمک نیاز دارد و به خصوص احیای موقوفات حوزوی می‌تواند کمک زیادی به استقلال حوزه داشته باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دولت درباره کمک به حوزه های علمیه وظیفه دارد و این کمکها به معنای وابستگی حوزه به دولت نیست.

به گزارش 19 دی، آیت الله محمد یزدی ظهر سه شنبه در همایش وقف و حوزه‌های علمیه که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با قدردانی از برگزاری این هم اندیشی گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که روحانیون و افراد دغدغه مند در عرصه وقف بعد از انقلاب اسلامی وارد اوقاف شدند و کارهای خوبی در تعامل میان حوزه و اوقاف صورت گرفته است.

وی با اشاره به حیف و میل های زیادی که در زمان طاغوت در عرصه وقف صورت می گرفت اضافه کرد: مردم در زمان شاه نسبت به وقف بدبین بودند چون به حکومت طاغوت اعتماد نداشتند اما بعد از انقلاب اسلامی حضور قشر روحانی آشنا به اسلام در این عرصه باعث شد تا بدبینی ها از بین برود و ساماندهی موقوفات مدیون پیروزی انقلاب اسلامی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موقوفه خواری‌های فراوان در زمان شاه بیان داشت: بعد از انقلاب و با تعامل حوزه و اوقاف و حضور روحانیون دلسوز در اوقاف، این سازمان همه تلاش خود را برای اجرای نیت واقفان بکار بسته است و به شکلی پویا و دقیق به احیای موقوفات می پردازد و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری خوبی هم در این راستا انجام شده است.

وی با اشاره به پراکندگی موقوفات در کشور، همفکری و کار کارشناسی در زمینه وقف را ضروری دانست و اظهار داشت: باید با افزایش تعامل حوزه با فعالان عرصه وقف مشکلات موجود حل شود که البته با شورایی شدن مدیریت‌ های استانی حوزه، فعالیت حوزه‌های استانی به وجود آمده که می تواند به اجرای طرحهای مهم در عرصه وقف کمک شایانی بکند.

آیت الله یزدی با تأکید بر ایجاد رابطه دوستانه، صمیمی، شرعی و قانونی میان حوزه و اوقاف تصریح کرد: این تعامل می‌تواند نقش مهمی در احیای موقوفات به خصوص موقوفت حوزه داشته باشد و احیای موقوفات حوزوی کمک قابل توجهی به استقلال حوزه خواهد کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اینکه شهریه مراجع به تنهایی نمی‌تواند کمک چندانی به وضعیت طلاب بکند بیان داشت: دولت در این باره وظیفه دارد اما این کمک‌ها به معنای وابستگی حوزه به دولت نیست.

وی با بیان اینکه خاستگاه نظام اسلامی حوزه است و نظام از حوزه متولد شده است اضافه کرد: حوزه در عین استقلال برای اداره امورات خود به کمک نیاز دارد و به خصوص احیای موقوفات حوزوی می‌تواند کمک زیادی به استقلال حوزه داشته باشد.

آیت الله یزدی با تأکید بر تعامل میان مدیران اوقاف و مدارس علیمه اظهار داشت: برای افزایش این تعامل ایجاد کمیته مشترک حوزه و سازمان اوقاف می‌تواند ثمرات زیادی در برداشته باشد و ضمن کمک به احیای موقوفات حوزوی جایگاه قانونی و اجرایی مباحث وقفی نیز در کشور، شکل درست تری پیدا می‌کند.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود