کد خبر: 3232

تاریخ انتشار: 1391-02-06 - 18:33

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 2 249

راز ماندگاری «صد دانه یاقوت» /مصطفی رحماندوست

چکیده:  رحماندوست معتقد است اگر «تاثیر» لذتبخش باشد، این تاثیر کار خودش را می کند؛ اگر رمانی تاثیر گذار باشد، شعری، قصه ای ...تاثیری داشته باشد که لذت ایجاد کند در مخاطب، ماندگار می شود. به گزارش […]

چکیده:

 رحماندوست معتقد است اگر «تاثیر» لذتبخش باشد، این تاثیر کار خودش را می کند؛ اگر رمانی تاثیر گذار باشد، شعری، قصه ای ...تاثیری داشته باشد که لذت ایجاد کند در مخاطب، ماندگار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «اردیبهشت کتاب» با محوریت معرفی نویسندگان محبوب و برگزیده کشورمان در کنار معرفی آثار و نقد فضای نشر کشور از دوم اردیبهشت هر شب ساعت 19.35 از شبکه یک پخش می‌شود. مصطفی رحماندوست میهمان دوشنبه شب این برنامه بود و نکات جالب و شنیدنی در خصوص فضای نشر کتاب و عوامل افزایش مطالعه در کشور عنوان کرد. در ابتدای گفتگوی علیرضا غفاری با رحماندوست، او با اشاره به اینکه حس خوبی از اینکه به عنوان چهره محبوب کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات شناخته می شود، ارتباط خود با نسل های مختلف را با لبخند اینگونه پاسخ داد: می گویند من با 3 نسل از مردم کشورم ارتباط داشته ام. خبرآنلاین، گزیده ای از اظهارات شاعر، نویسنده و روزنامه نگار محبوب حوزه کودک و نوجوان کشورمان را در ادامه منتشر می کند:



- من گاهی سر کلاس این نکته را مطرح می کنم که کشورهایی وجود دارند که اگر پدرومادر در یک شبانه روز یکبار برای بچه هایشان قصه نخوانند، آنها می توانند برای این کوتاهی، به پلیس شکایت کنند. در مقایسه با این کشورها که ادبیات کودک برایشان خیلی اهمیت دارد، «مطالعه» برای تقویت فرهنگ عمومی و تثبیت شخصیت کودکان بسیار نقش موثری دارد. بویژه برای کودکان 5 تا 7 سال.


- سطح مطاله در کشور ما بسیار پایین است با آمار تبلیغی هم کاری نداریم، وقتی یک کتاب با شمارگان 3هزارنسخه منتشر می شود در حالی که بیش از 30میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم، معلوم است وضع، وضع مناسبی نیست. ضمن اینکه مطالعه باید از سطح خانواده شروع شود.



- اینکه چرا در خانواده مطالعه اهمیتی ندارد و از خانواده شروع نمی شود، به خاطر اینکه خانواده نه نیازی به مطالعه را حس می کند و نه لذت آن را و نه عامل تشویقی وجود دارد برای کتاب خواندن در یک خانواده.



- من 12-10 سال است که کارم را گذاشتم روی مخاطب قرار دادن بزرگترها در خانواده و بچه های خردسال با هم. مثلا شعرهایی دارم برای بازی با انگشت ها بر اساس همان «لی لی حوضک» های خودمان که پدرمادرها مجبور باشند دست بچه را بگیرند و انگشت هاشان را تکان بدهند و شعر و قصه ریتمیک را با هم بخوانند. مهمترین اتفاق این حرکت، تعامل عاطفی والدین و بچه ها از یکطرف و اینکه یک قصه خوانده می شود، از سوی دیگر است.


- مهمترین روشی که برای ترویج کتابخوانی و افزایش مطالعه در کشور باید بگویم، همان راهکاری است که در بسیاری از کشورها هم تجربه شده، «گسترش کتابخوانی از بدو تولد تا پیش از دبستان در خانه» است.


- یکی از من پرسید چرا تو موفق شدی؟ گفتم نمی دانم. واقعا نمی دانم. اگر راز ماندگاری آثار را می دانستم، خب حافظ و سعدی می شدم! خودم نمی‌دانم مثلا چرا شعر «صد دانه یاقوت» را در هر جای ایران که رفتم، بچه ها با همین ریتم لذتبخش می خوانند. حالا به خاطر ریتم است، به خاطر انار است، به خاطر انرژی فرهنگی است که برای انار در فرهنگ باستانی ما قرار دارد، نمی دانم.



- معتقدم اگر «تاثیر» لذتبخش باشد، این تاثیر کار خودش را می کند. اگر رمانی تاثیر گذار باشد، شعری، قصه ای ...تاثیر کند که لذت ایجاد کند در مخاطب، ماندگار می شود. می دانم که شعر انار لذت ایجاد کرده در مخاطب، اما چرا نمی دانم.


مصطفی رحماندوست در پایان گفتگوی خود با برنامه «اردیبهشت کتاب» خطاب به جوان ها گفت: برای ورود به عرصه نویسندگی کودک، یک نکته وجود دارد، زیاد خواندن و زیاد کار کردن. من جلوی دوربین اعتراف می کنم که نه هنرمندم، نه شانس زیادی داشتم، نه مشوقی داشتم، نه پارتی داشتم و نه...فقط شبانه روز خواندم و کار کردم.

 

منبع:خبرانلاین 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود