کد خبر: 3275

تاریخ انتشار: 1391-01-30 - 15:54

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 714

خبرهای خوش معاون فرهنگی ارشاد :معافیت مالیاتی کتابفروشان،بن طلاب و...

چکیده:  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد در عین این که در سخنانش برای متخلفین نمایشگاه کتاب خط و نشان کشید اما خبرهای خوشی هم داد.   به گزارش […]

چکیده:

 معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد در عین این که در سخنانش برای متخلفین نمایشگاه کتاب خط و نشان کشید اما خبرهای خوشی هم داد.

 

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس بهمن دوری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بزرگ بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی یک نشست خبری درباره این نمایشگاه که با شعار ربع قرن جهاد فرهنگی برگزار خواهد شد توضیحاتی داد و اظهار داشت: در بازدیدی که از فضای مصلی داشتیم مشاهده کردید که چه اقداماتی در دست اجرا و چه اقداماتی پیش روست. البته ما قصد برگزاری نشست خبری نداریم زیرا پیش از این اعلام شده که دوشنبه هفته آینده طی یک نشست خبری در خدمت اصحاب رسانه خواهیم بود و درباره کلیات و جزئیات بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران به سئوالات پاسخ خواهیم گرفت.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ دوره‌ای شاهد اجرای تور بازدید خبرنگاران از فضای نمایشگاه نبوده‌ایم گفت حضور و بازدید خبرنگاران از محیط برگزاری نمایشگاه کتاب در هیچ دوره‌ای اتفاق نیفتاده بود این اتفاق مبارک است و امیدواریم توانسته باشیم از این طریق اصحاب رسانه (دیداری و شنیداری) را با واقعیت ملموس نمایشگاه کتاب آشنا کنیم.



* رئیس بزرگ و تنها سخن او بدون پرسش و پاسخ

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه ضمن اشاره به اینکه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌آلمللی کتاب تهران به فضل الهی تا چندی دیگر افتتاح خواهد شد تصریح کرد: بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران به فضل الهی در 12 اردیبهشت با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور افتتاح خواهد شدو از 13 اردیبهشت به صورت رسمی در خدمت علاقه‌مندان بوده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گفته وی نمایشگاه تا 23 اردیبهشت ادامه خواهد داشت که در آن شاهد 3 مراسم رسمی در کنار برنامه ویژه و جدی در طول نمایشگاه خواهیم بود. مراسم نخست افتتاحیه با حضور رئیس جمهور با شعار ربع قرن جهاد فرهنگی آغاز به کار می‌کند. از این رو در نمایشگاه امسال مراسم ربع قرن جهاد فرهنگی در سال مزین شده به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور رئیس مجلس برگزار می‌شود. البته اختتامیه را نیز با حضور رئیس قوه قضائیه برپا می‌کنیم. در حقیقت سران قوا در نمایشگاه بیست و پنجم کتاب از ابتدا تا انتها حاضر خواهند بود.



* دری و ویژگیهای منحصر به فرد نمایشگاه کتاب

دری با اشاره به ویژگیهای نمایشگاه کتاب در این دروه خاطرنشان کرد: نمایشگاه بیست و پنجم ویژگیهای منحصر به فردی را دارد نخستین ویژگی آن تور گردشگری اصحاب رسانه از محیط نمایشگاه کتاب بود که امسال برای اولین بار رخ داد.

وی افزود: کل نمایشگاه در دو بخش داخلی و بین‌المللی تشکیل می‌شود. در بخش داخلی 230 هزرا عنوان کتاب حضور داشته و عرضه خواهد شد که این رقم در هیچ دوره‌ای اتفاق نیفتاده است.



* حضور 2500 ناشر و آماده‌سازی غرفه‌های 10 روز پیش از برگزاری



به گفته دری در نمایشگاه حدود 2500 ناشر ثبت نام کرده و جانمایی شده‌اند. در دوره سالهای پیشین این اتفاق 3 تا 4 روز پیش از افتتاحیه رخ می‌داد اما امسال 10 روز پیش از آغاز نمایشگاه ناشران جانمایی شدند.

وی به بخش بین‌الملل اشاره و تصریح کرد: در بخش بین‌الملل هم ناشرانی تقاضای حضور کرده بودند که این ناشران در نمایشگاه بیست و پنجم حاضر خواهند شد. البته برخی از آنها ناشرین عربی و اروپایی هستند که سال‌های گذشته در نمایشگاه نبودند. اما خوشبختانه امسال حضور داشته و دارای غرفه هستند. کتاب این ناشران ارسال شده چرا که دوستان من کتابهایشان را در گمرک دیده‌اند.



* خط و نشان رئیس نمایشگاه برای متخلفین

دری گفت: به هیچ وجه اجازه حضور کتابهای که مبلغ بابی‌گری، وهابیگری، وهابی و ضد شیعه باشند داده نخواهد شد. در دوره های گذشته کتابهایی اینچنین از سطح نمایشگاه جمع و با ناشر برخورد شده اما باز هم سال آینده شاهد حضور آن ناشر در نمایشگاه بودیم. اما در این دوره این اتفاق رخ نمی‌دهد. آثاری که حاوی تصاویر ضداخلاقی و یا آثاری که به تمامیت ارضی کشور خدشه وارد کند در نمایشگاه اجازه حضور نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: اگر ناشرین نیز کتابهایی با این ویژگی‌ها در نمایشگاه عرضه کنند کتاب از سطح نمایشگاه جمع‌آوری، ناشر اخراج و برای همیشه از حضور در نمایشگاه منع خواهد شد. ‌زیبنده نیست ناشرینی که چندین سال در حوزه نشر فعال بوده و آثار معاند دارند در نمایشگاه حاضر شوند.



* معاون فرهنگی و بیان تخلفات ناشران داخلی

وی ضمن اشاره به اینکه در بخش داخلی هم برخی ناشران تخلفاتی دارند تصریح کرد:‌ در بخش داخلی برخی ناشرانی که در طی سال تخلفاتی داشتند و در هیئت رسیدگی به ناشران به تخلفاتشان رسیدگی شد؛ اگر مشمول رای لغو امتیاز نباشند و مشمول رای مرجع قضایی نباشند می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند. البته برای برخی هم رای صادر شده مثلا شش ماه تعلیق اما اگر مدت این تعلیق تمام شده باشد (تا اول اردیبهشت) و تقاضای حضور در نمایشگاه را داشته باشند می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.

دری ضمن اشاره به اینکه متخلفین از حضور در نمایشگاه منع خواهند شد یادآوری کرد: البته این تقاضا از سوی اتحادیه ناشران برای حضور برخی مطرح شده و در نهایت اعلام کردیم ناشران مشروط به اینکه به تخلفات ادامه ندهند و متعهد شوند آنها را تکرار نمی‌کنند و رای صادره‌شان دچار مرور زمان شده و مدتی تعلیق را سپری کرده باشند در نمایشگاه امسال حضور می‌یابند.



* رافت رئیس نمایشگاه و حضور برخی ناشران

دری که از حضور برخی ناشران در نمایشگاه خبر می‌‌داد در ادامه اضافه کرد: چند ناشر در بخش داخلی شامل لطف شده و در نمایشگاه حاضر خواهند شد. خوشبختانه در میان 2500 ناشر، ناشری دیده نمی‌شود که با توجه به ضوابط و رعایت آن از داشتن غرفه منع شود. در این خصوص برای اینکه این اتفاقات که مرسوم بوده و رخ می‌دهد را شاهد نباشیم، تخلفات نمایشگاه در همان زمان رسیدگی و در صحنه رای صادر خواهد شد. هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در محل مصلی طی 10 روز حاضر بوده و با حضور نماینده حقوقی این وزارتخانه به تخلفات رسیدگی می‌کنند.



* بررسی تخلفات به سرعت در نمایشگاه بیست و پنجم

این مقام مسئول ضمن اشاره به برنامه‌های این دفتر هیئت رسیدگی افزود: اگر کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تخلفاتی را از برخی ناشران اعلام کنند این هیئت به سرعت در محل به آن تخلف رسیدگی خواهد کرد.



* هماهنگی با بانک مرکزی و تسهیلات برای پرداخت مطالبات ناشران در شهریورماه

رئیس نمایشگاه کتاب ضمن اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک مرکزی عنوان کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک مرکزی مشکلات ارزی پرداخت مطالبات ناشران خارجی حل و تسهیلاتی برای این ناشران در نظر گرفته شده؛ از این رو سعی داریم برای نخستین بار در شهریور سال جاری کلیه مطالبات ناشران خارجی را پرداخت کنیم.



* استقبال دانشجویان سایت را مسدود و سقف اعتبار پر شد

وی ضمن اشاره به اینکه سقف اعتبارت لازم برای بن‌کارتهای دانشجویی امروز پر شد گفت: یارانه 2 میلیارد تومانی بن‌کارت دانشجویی که مهلت ثبت نام آن تا 15 اردیبهشت اعلام شده بود با استقبال خود دانشجویان مواجه امروز ثبت نام تکمیل و سایت بسته شد. چرا که خوشبختانه دانشجویان زودتر از موعد مقرر ثبت‌نام کرده و بن‌کارت دریافت خواهند کرد.

رئیس بزرگ نمایشگاه کتاب همچنین خبر از اختصاص یارانه‌ای ویژه برای دانشگاهیان،‌اساتید داد و گفت: علاوه بر یارانه اعلام شده مبغلی بیش از 50 میلیارد ریال برای دانشگاهیان و اساتید جهت تجهیز کتابخانه دانشگاه‌ها اختصاص یافته است که تا اول اردیبهشت مهلت این مهم نیز به اتمام خواهد رسید.



* یارانه متعلق به مراکز فرهنگی‌، عملی و پژوهشی است

بهمن دری با اشاره به اینکه یارانه اعلام شده براساس اولویت اعطا خواهد شد عنوان کرد: برای دریافت این بن‌کارتها مراکز فرهنگی و هنری هم تقاضا ارائه کردند اما اولویت با مراکز فرهنگی، علمی و پژوهشی است که برای آنها هم بن‌کارت الکترونیکی و هم بن‌‌کارت کاغذی در نظر گرفته شده تا کتابخانه‌های خود را تجهیز کنند.

وی افزود: کارت خرید کتابهای خارجی نیز در اختیار دانشگاهیان قرار می‌گیرد تا با آن کتابهای لاتین و عربی خریداری کنند.



* خبر خوش رئیس بزرگ برای طلاب

دری در ادامه ضمن اشاره به اینکه در نظر داریم امسال اعتباری به طلاب اختصاص دهیم گفت: امسال قرار است «بن طلاب» در سراسر کشور پرداخت کنیم که در این راستا در انتظاریم اسامی طلاب در سراسر کشور به ما اعلام شود که در این راستا اعتباری معادل 2 ملیارد تومان اختصاص و بن‌‌کارتها را شارژ خواهیم کرد.



* معاون فرهنگی ارشاد از حال گلابدره‌ای هم غفلت نکرد

دری با آرزوی سلامتی برای محمود گلابدره‌ای نویسنده در جمع خبرنگاران حاضر اظهار داشت: برای این نویسنده آرزوی سلامتی و بهبودی کامل دارم. جمعه در روزی غیرکاری در عرض یک ساعت مطلع شدیم این نویسنده در بیمارستان بستری شده است بلافاصله از طریق بنیاد ادبیات داستانی و خانه کتاب و بسیج کردن این دو نهاد هزینه بیماری وی را تقبل کردیم. البته این تقبل هزینه در حد وعده و وعید در آینده پرداخت می‌کنیم نبود و خوشبختانه اقدامات انجام و امروز چک پرداخت هزینه‌های بیماری این نویسنده به بیمارستان الغدیر پرداخت شد و باید بگویم در کنار فعالیت‌های نمایشگاهی تحت هیچ شرایطی حوزه وظایف خود در معاونت را تعطیل نکردیم.



* اخبار معاونت را از روابط عمومی سراغ بگیرد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن اشاره به اینکه این روزها و طی برگزاری نمایشگاه کتاب اخبار متعددی از مراجع مختلف به گوش شما خواهد رسید گفت: تاکید می‌کنم درست و غلط بودن همه اخبار را از هر مرجعی بلافاصله از روابط عمومی جویا و مطلع شوید.



* حضور وزیر راه و ارشاد و فراهم شدن تسهیلات نمایشگاه

دری ضمن اشاره به بازدید وزیر راه و ارشاد از محل مصلای امام خمینی(ره) در طی چند روز گذشته خاطر نشان کرد: در بازدید نیکزاد و حسینی از محل بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخی مشکلات رفع و برخی موانع کار با سهولت مواجه شد زیرا به دلیل برگزاری نماز عید فطر در محل مصلا شاهد ساخت و سازهایی هستیم این ساخت و سازها متوقف نشده بلکه با حضور دو وزیر موانع آن برطرف شد.

به گفته دری هیچ نهاد، مرکز و سازمانی اجتماعی، سیاسی، امنیتی و انتظامی سراغ ندارید که با نمایشگاه همکاری نداشته باشد که بنده از همه نهادها و سازمانها تشکر می‌کنم.



* دست پر رئیس نمایشگاه و چند خبر خوش معاونت؛ خبر خوش اول

بهمن دری در ابتدای سخن خود خبر از آن داد که در انتها چند خبر خوش به اصحاب رسانه اعلام خواهد کرد اما وی در ابتدا گفت: خبر خوش اول بحث معافیت کتابفروشان از مالیات است.

وی افزود: بحث معافیت کتابفروشی‌ها این روزها به یک معضل تبدیل شده بود و زیبنده نظام جمهوری اسلامی ما نبود. مطلعم در بسیاری از کشورها کتابفروشی‌ها مشمول مالیات می‌شوند. اما در کشور ما در سال 80 مصوبه‌ای به تصویب رسید که براساس بخش ل ماده 139 همه مراکز مطبوعاتی، فرهنگی، هنری و انتشاراتی که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از معافیت مالیاتی برخوردار بوده که تا به امروز این مهم محقق نشده است. اما این امر با پیگیری‌های متعدد مواجه بوده است. این پیگیری‌ها طی دو ماه اسفند و فروردین مضاعف شد و طی یک عملیات کوچک النصد تا صفر مشکلات کتابفروشی‌ها اعم از مخارج و... در قالب یک بسته پیشنهادی از طریق وزیر ارشاد به رئیس جمهور تقدیم شد. البته در این راستا بسیار پیگیری‌ها کردیم خوشبختانه باید بگویم با دستور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور این مهم مرتفع شد و بدون نیاز به طرح در مجلس و کمیسیون فرهنگی دولت مرتفع شد.



* رئیس جمهور و دستور به وزیر اقتصاد در جهت تسهیل امور مالیاتی ناشران

دری گفت: رئیس جمهور به حسینی و زیر اقتصاد دستور داد که از این پس کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف شوند حتی اگر برخی از آنها لوازم‌التحریر می‌فروشند چرا که فروش لوازم‌التحریر هم کار فرهنگی محسوب می‌شود.



* خبر خوش دوم رئیس بزرگ

وی افزود: ثبت نام دانشجویان در راستای بن‌کارتهای دانشجویی امروز پیش از موعد مقرر به پایان رسید در اینجا اعلام می‌کنم یک میلیارد تومان دیگر به اعتبار پیش افزوده شد تا دانشجویان بیشتری بن‌کارت دریافت کنند.

معاون فرهنگی ارشاد خاطرنشان کرد:‌طبق ثبت نام دانشجویان و تمام شدن اعتبار اولیه سایت مسدود شده اما با افزایش این اعتبار درخواست می‌‌کنم سایت مجددا باز شده تا دانشجویان بتوانند بن‌کارت دریافت کنند. این اعتبار از معاونت فرهنگی تامین می‌شود البته ما را دچار چالش و مشکل می‌کند اما تصمیم درست بر افزایش اعتبار بود.



* اصحاب رسانه هم زیر چتر این خبر خوش دری جا خوش می‌کنند

به گفته رئیس نمایشگاه کتاب فعالان عرصه رسانه و خبرنگاران فعال در طول نمایشگاه کتاب در آئین اختتامیه تقدیر خواهند شد. تعداد این افراد تقدیری 9 نفر است که با اهدای هدایایی از تلاشهای آنها قدردانی می‌کنیم اما خبر خوش دیگری هم دارم و آن اینکه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه‌‌ای که در حوزه کتاب فعال بوده و در نمایشگاه حضور دارند بن‌‌کارت الکترونیک و کاغذی تدارک دیده شده که پیش از نمایشگاه به آنها اعطا می‌شود. اهدای این بن الکترونیک زودتر از نمایشگاه خواهد بود که اعتبار آن متعاقبا اعلام می‌شود.



* باز هم خبر خوشی دیگر و حکایت دست پر دری در نشست خبری

بهمن دری در ادامه به بحث مشکل کاغذاشاره و در این راستا توضیح داد برای برطرف شدن مشکل کاغذ عملیاتی طراحی کرده‌ایم که دارای مولفه‌‌های مختلفی است در این عملیات بزودی شاهد خواهیم بود که هم قیمت کاغذ کاهش خواهد یافت، چرا که با وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی‌ها و مذاکراتی کرده‌ایم. اگر این عملیات صددرصد اجرایی شود قیمت کاغذ از دوران ثبات هم کاهش یافته و متعارف خواهد شد.

دری افزود: مذاکره با کاغذ مازندران و کارون انجام شده تا تولیدات خود را در سال تولید ملی افزایش دهند. بخشی از عملیات پیش گفته این است که مقداری از سهامی این کارخانه‌ها خریداری شود زیرا اگر تولیدات آنها افزایش یابد در قیمت کاغذ داخلی و خارجی ناشران با مشکل مواجه نخواهد بود.



* دلالان و فکر شغلی جدید

دری گفت: اگر این مهم اجرایی شود ورود و خروج کاغذ و حضور دلالان و واسطه‌گرها از بین می‌رود در این مسیر اقداماتی صورت گرفته اما به دلیل اینکه نامه آن را امروز دیدم روز دوشنبه طی نشست خبری جزئیات را اعلام خواهم. ‌طی سه ماه آینده با کاهش 20 درصدی کاغذ و طی شش ماه آینده با ثبات قیمت کاغذ مواجه خواهیم بود.



* ناشرین خارجی که قصد افزایش قیمت داشته باشند متخلف خواهند بود

دری در خاتمه سخن خود با تاکید بر اینکه به ناشران بخش بین‌المللی توصیه کرده‌ایم که قیمت کتابهایشان باید متعارف باشد در غیر این صورت متخلف محسوب خواهند شد ابراز داشت: برخی ناشران عربی و بین‌‌المللی به دلیل اینکه تقاضای زیادی از آثارشان وجود دارد قیمت کتابهای خود را افزایش دادند که ما آن را نپذیرفتیم. اما اگر ناشری بخواهد کتاب خود را گران بفروشد در نمایشگاه امسال غرفه نداشته و اگر در حین نمایشگاه با این تخلف مواجه شویم غرفه‌اش را تعطیل خواهیم کرد.

در بخش ناشران داخلی با توجه به نوسانات آثاری که پیشتر چاپ شده‌اند برخی ناشران در تلاشند روی آنها لیبل بزنند و با قیمت جدید در نمایشگاه اثر خود را عرضه کنند اما اعلام می‌کنم این مسئله تخلف محسوب شده و جزء تخلفات ویژه‌ای است که تعطیلی غرفه را برعهده دارد چرا که نمایشگاه کتاب فرصتی است برای تهیه کتاب با قیمت مناسب؛ اگر قرار باشد در این نمایشگاه کتابها با قیمت نامتعارف عرضه شود با ناشران برخورد خواهد شد.

 

منبع:فارس 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود