کد خبر: 3294

تاریخ انتشار: 1391-01-28 - 21:22

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 506

گام مثبت مجلس برای تعامل؛ همه آنهایی که «حکمیت» به مزاجشان نمی سازد

چکیده: شاید هنگامی که علی لاریجانی تأکید کرد که اگر استیضاح را برگزار کرده بودیم، این همه وقت مجلس گرفته نمی شد، همه، حرف او را یک شوخی تلقی کردند اما بروز حاشیه های فراوان پس از کنار رفتن مرتضوی […]

چکیده:

شاید هنگامی که علی لاریجانی تأکید کرد که اگر استیضاح را برگزار کرده بودیم، این همه وقت مجلس گرفته نمی شد، همه، حرف او را یک شوخی تلقی کردند اما بروز حاشیه های فراوان پس از کنار رفتن مرتضوی نشان داد که این حرف می تواند جدی هم باشد.

 

مجلس شورای اسلامی در یکشنبه ای که گذشت، یکی از صفحات مهم تاریخ خود را ورق زد. استیضاحی که می رفت تا به یکی از چالش های جدی مجلس و دولت تبدیل شود با طرح مسئله جدیدی در گفتمان سیاست داخلی ایران به نام "حکمیت"، فروکش کرد و عقلانیت سیاسی در رقابت با سیاست بازی! به پیروزی رسید.

*اصل ماجرا به روایت اخبار

ماجرا از اعتراض برخی نمایندگان مجلس به انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی آغاز می شود. سازمانی که با صاحب اختیاری در مورد نقدینگی بیش از 30 میلیون نفر، تقریباً بزرگترین شرکت هولدینگ ایرانی محسوب می شود و مدیرعامل آن بر اساس شرایطی که در اساسنامه این سازمان وجود دارد باید از شرایط خاصی برخوردار باشد.

شرایطی که البته گویا قاضی سعید مرتضوی از آنها برخوردار نبود اما با پافشاری دولتی ها، این سمت به او محول شد. و ماجرا دقیقا از آنجا آغاز می شود که مرتضوی پس از اطلاع از جدی شدن مسئله استیضاح وزیر کار به واسطه انتصاب شخص وی؛ از علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل 90 درخواست ملاقات می کند.

علیرضا زاکانی در گفتگو با مهر این مسئله را تأیید می کند و می گوید: "برگزاری این جلسه به مصلحت نبود و ما با آن مخالفت کردیم تا اینکه بحث حکمیت و داوری دکتر توکلی از سوی شخص مرتضوی مطرح شد."

این در حالی بود که اگرچه نمی شد در مقابل انتصاب چالش برانگیز مرتضوی و برخی موارد مطروحه در پیرامون او سکوت کرد اما بحث اصلی تر، بحث تعامل دولت و مجلس بود که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

حکمیت پذیرفته می شود و ساعتها جلسه حضوری با حضور زاکانی، مرتضوی و توکلی برگزار می شود و سرانجام احمد توکلی به عنوان کسیکه مرتضوی اعلام کرده بود معتقد است توکلی آخرتش را به دنیایش نمی فروشد؛ نتیجه قضاوتش را در قالب دو نامه محرمانه به زاکانی و مرتضوی اعلام می کند.






*از اعلام نتیجه حکمیت به مرتضوی و زاکانی تا صحبت های نهایی حداد عادل

سعید مرتضوی، پس از اعلام نتیجه حکمیت طی جلسه ای که صبح روز شنبه گذشته با علیرضا زاکانی می گذارد اعلام می کند که قصد دارد جلسه ای نیز با غلامعلی حدادعادل در ساعت 10 صبح همان روز برگزار کند و نظر نهایی وی را نیز جویا شود.

جلسه ای که البته با انتشار نامه ای سرگشاده از سوی حداد عادل در نیمه شب شنبه مشخص می شود که نتیجه آن تصمیم مرتضوی برای رفتن از سازمان تأمین اجتماعی و البته بازنگشتن است.عهدی که روز بعد در مجلس گفته شد که مرتضوی برای آن قول شرف نیز داده است. و استیضاح پس گرفته شد.



*کنار رفتنی که بیش از استیضاح حاشیه داشت

شاید هنگامیکه علی لاریجانی رئیس مجلس در ادامه تذکر سیاسی یکی از نمایندگان پس از لغو شدن جلسه استیضاح تأکید کرد که اگر استیضاح را برگزار کرده بودیم، این همه وقت مجلس گرفته نمی شد، همه، حرف او را یک شوخی تلقی کردند اما بروز حاشیه های فراوان پس از کنار رفتن مرتضوی نشان داد که این حرف چندان هم شوخی نبوده است.

رئیس جمهور احمدی نژاد صبح روزی که قرار بود برنامه استیضاح برگزار شود به مجلس رفت اما با ریش سفیدی ابوترابی داخل مجلس نشد. گفته شد که او در حال ترک بهارستان دائما تأکید می کرده است که هیچ قول و تعهدی درباره کنار رفتن مرتضوی به کسی نداده است.

اما داغ تر از حرفهایی که احمدی نژاد مطرح کرد صحبت هایی بود که در داخل ساختمان مجلس و توسط برخی از نمایندگان مطرح می شد. حرف اصلی این عده از مجلسی ها که گویا برخی از آنها نیز تلویحا و به هر دلیلی از مخالفان پس گرفته شدن استیضاح بودند این بود که این جابه جایی و لغو شدن استیضاح به واسطه یک حکمیت، گزینه مطلوبی برای مجلس نیست.






*حکمیت، غذایی که به مزاج برخی نمی سازد

البته برخی از آنها نیز به اصل ماجرای حکمیت اعتراض داشتند و گویا این غذای جدید به مزاج آنها سازگار نبود.

و این همه حاشیه در حالی بود که در میان معترضان، عده ای هم بودند که حتی گاهی خود را وکیل الدوله! هم نامیده بودند اما اکنون که با پس گرفته شدن استیضاح، گامی مثبت در جهت تعامل بهتر دولت و مجلس برداشته شده بود؛ به هر دلیلی به مخالفت با مسئله حکمیت پرداخته بودند. مخالفتی که البته به قول لاریجانی، شاید اگر استیضاح انجام می شد؛ هیچگاه در صحبت های این منتقدین جایی پیدا نمی کرد.

مهدی کوچک زاده، عضو شاخص جبهه پایداری در خلال صحبت های خود در اعتراض به مسئله حکمیت که آنها را در لابه لای یک تذکر در مجلس مطرح کرد با اشاره به برخی عذرخواهی های رسمی توکلی مثل ماجرای عذرخواهی او از حسین موسویان پافشاری کرد که ممکن است توکلی که حََکم استیضاح مرتضوی بوده است، فردا نیز در مورد مرتضوی توبه کند.

احمدی بیغش نیز که از صحبت هایش اینطور برمی آمد که مخالف پس گرفته شدن استیضاح است از پشت تریبون مجلس خطاب به زاکانی گفت: شما که گفته بودید استیضاح مملکت را به هم می ریزد چرا وقتی که می دانی مملکت را به هم می ریزی وارد قضیه شده ای؟

نماینده نزدیک به دولت که با کنایه به توکلی و زاکانی لقب "نماینده تر" را داد همچنین به ماجرای پول گرفتن برخی از نمایندگان در جریان استیضاح مرحوم کردان نیز اشاره کرد و گفت: ما از کجا بدانیم هم اکنون مانند آن ماجرا پیش نیامده است.

اعتراض به پس گرفته شدن استیضاح و مسئله حکمیت البته فقط منوط به برخی حامیان دولت نشد و اصلاح طلبان و اصولگرایانی نظیر کاظم جلالی نیز به آن انتقاداتی را مطرح کردند.

خباز، نماینده عضو فراکسیون اقلیت اصلاح طلب نیز در زمره تذکردهندگانی بود که تأکید کرد کسانی که استیضاح را منتفی کرده اند با آبروی مجلس بازی می کنند!

اظهارات برخی نمایندگان اصولگرا نیز در جلسه روز یکشنبه پیرامون استیضاح شنیدنی بود.

کاظم جلالی، نماینده شاهرود و البته نماینده علی لاریجانی در کمیته 7+8 نیز در صحبت هایش که آنها را در قالب یک تذکر مطرح کرد با تأکید بر اینکه مسئله استیضاح، مسئله آبروی مجلس است، به احمد توکلی اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان در مجلس نقش بازی می کنند . این افراد عقبه ای در دولت دارند و در مجلس نیز نقش بازی می کنند!

او اگرچه در این زمینه به حداد عادل هیچ اشاره ای نکرد اما با کنایه اینطور گفت که این کار (پس گرفتن استیضاح) به افتضاح بانی ، صانع و مستمع تمام شد.






*و مثل همیشه روزنامه ایران!

تتمه تراژدی مخالفان پس گرفته شدن استیضاح و مسئله حکمیت نیز سرمقاله امروز علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور در روزنامه ایران بود.

او که مشاوره های ویژه برای رئیس جمهور دارد و مدارک تعریف و تمجیدهایش از مافوقانش در دولتهای پیشین پیش از این در رسانه های کشور منتشر شده است؛ طی یادداشتی به مسئله پس گرفته شدن استیضاح از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس واکنش نشان داد.

جوانفکر که برخی از تحلیلگران از روزنامه تحت امرش با عنوان "تریبون جریان انحرافی" یاد می کنند در یادداشت خود تأکید می کند که "سخنان روشنگرانه دکتر احمدی نژاد در اولین روزهای کاری مجلس در سال 91، می توانست با هزینه های قابل توجهی برای استیضاح کنندگان همراه باشد."

مجری پروژه ویژه نامه خاتون البته هیچ اشاره ای به این نکته نمی کند که این سخنان روشنگرانه! در استیضاح های سابق و همه چالش های میان دولت و مجلس که جریان انحرافی از آنها با عنوان خاطره های خوب یاد می کند چه هزینه ای را برای همه نمایندگان مجلس دربر داشته است؟

در ادامه این یادداشت که گویا با تأکید بر حضور دوباره مرتضوی در محل کارش در حال بیان تلویحی این نکته است که از طرح دوباره جنجال در کشور و تقابل میان دولت و مجلس استقبال می کند آمده است: "(این) بازگشت... یک درس پندآموز برای کسانی است که خود را فراتر از قانون می پندارند."

جوانفکر که در کنار یادداشت او خبری با تیتر "تکذیب خبر درخواست ملاقات مهندس مشایی با برخی مقامات آمریکایی" به چشم می خورد، در مطلب خود از "قانون" و "فرا قانون" نیز سخن می گوید.

سخنانی دقیقاً شبیه ادبیات آنها که امروز در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده اند.






و این قصه احتمالا! سر دراز دارد...

پرونده استیضاح وزیر کار بواسطه انتصاب مرتضوی در سمت مدیریت عامل سازمان تأمین اجتماعی روز گذشته بسته شد.

اما آنچه که از حرف های رئیس جمهور مبنی بر اینکه هیچ قولی به کسی نداده است، برمی آید و نیز نگاه به فحوای سخنان مخالفان پس گرفته شدن استیضاح و ماجرای حکمیت؛ بیانگر آن است که این قصه سر دراز دارد و مشخص نیست که آیا افرادی که بدنبال بافتن کلاهی از نمد استیضاح برای خود هستند برای روزهای بعدتر چه سناریوهایی را تدوین کرده باشند!

 

منبع:مهر 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود